Matchvissen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Arron
    Frequent aanwezig
    • 26-02-2004
    • 185
    • Brass

Matchvissen

Hallo ik ga dit jaar trug eens proberen met de match heb lang niet meer gevist maar weet nog wel dat ik problemen hadt als het water naar rechtsstroomde en de wind naar links waaide.
    Mijn dobber kwam naar de kant geloof ik, zover ik nog weet .
    Wat kan ik daar tegen doen ?? ( ben nog een leek )

Groeten
    alle begin is moeilijk
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Dag Arron,

Je schetst een van de moeilijkste matchhengelvissituaties.

Omdat je met een matchhengel vrijwel altijd 'buiten de top' vist, zal de zijwaartse druk op je lijn, die ontstaat door stroming en wind, veelal zorgen dat de pen naar je toe komt. Er komt n.l. een bocht in je opslag.

Het probleem waarmee je wordt geconfronteerd is tweeledig;

1. Als ik m'n opslag op 't water laat drijven, zal de wind er vat op krijgen.
    2. Als ik de opslag onder water trek, zal de stroming er vat op krijgen.

Je zult in deze situatie moeten kiezen uit de situatie die je 't minst problemen oplevert.

Tip;

Gebruik een zwaardere pen dan dat je normaal bent gewend. Deze geeft meer werpcomfort in harde zijwind en laat zich minder snel van z'n plek trekken tijdens 't vissen.
    Ik zou zelf kiezen voor een driftbeater met een antenne die behoorlijk drijfvermogen heeft.
    Zo'n pen heeft minder last van de tegengestelde bovendrift en laat zich door de grotere antenne niet zo snel onder water trekken (draft) wanneer je blijft hangen aan de bodem. (= geen valse aanbeten)

Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Roha
      over welke dikte van de antenne praten we dan 3mm ??
      gr Gerard

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Een driftbeater is een bodied waggler waarvan de schacht voor een deel uit dunne carbon bestaat. Dit deel snijdt als het ware door de bovenstroom. Het ondervindt in ieder geval minder stroomdruk waardoor de pen beter in positie blijft.
        Boven op het carbondeel zit bij mijn pennen een oranje/geel of zwart geverfd kort stukje pauwenveer dat uiteraard draag/drijfvermogen heeft. Het zal tussen de 3 en 6mm diameter dik zijn.

Voor een plaatje van zo'n driftbeater verwijs ik je naar mijn site. Op de contactpagina staan enkele foto's!

[Gewijzigd door Roha op 04-06-06 at 10:23 AM]
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• Fritsie
          Frequent aanwezig
          • 19-10-2005
          • 185
          • Heerenveen

Bij het vissen met de matchhengel blijf je altijd bezig met de stroming en de wind.
          De dobber moet gewoon driften, dit driften kun je versnellen door boven de bodem te gaan vissen of vertragen door een loodhagel op de grond te laten liggen. Ik vis met verschillende matchdobber, bodied straight en dan nog voorgelood of niet voorgelood dit is allemaal afhankelijk van de omstandigheden. Verder moet je zien dat je contact houd met de dobber dit i.v.m. het aanslaan bij de beet.
          Ik voer over het algemeen ook in een 3-hoek zodat je over de totale drift voer hebt liggen. Mijn voerplek is dus aardig aan het formaat zo'n 4 tot 5 meter breedt.

De beste oplossing is oefenen oefenen en nog es oefenen ik ben er nu een jaar mee bezig en krijg het nu pas goed onder de knie.

Catch and release

METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

Reageer

• Bertjaap
            Komt net kijken
            • 07-10-2003
            • 66
            • roden

Welke dobbergewichten gebruiken jullie als je op een meer met (kleine) golven vist en ong. 30 meter uit de kant? Is er ook een voordeel als je met vaste dobbermontage vist i.p.v schuifmontage op minder dan 2 meter water?
            Fishing a way of life

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Hallo Bertjaap,

Als ik zou gaan vissen op een meer van +/- 2 meter diep, zou ik vast en zeker voor een vaste montage kiezen. Een straight waggler van 6 à 7 gram is voor mij dan een prima optie.

Met een slider vissen op ondiep water doe ik vrijwel alleen wanneer ik stijf tegen de overkant van een kanaal moet vissen. Het is namenlijk met een schuivende montage mogelijk om dichter bij 'de balk' te vissen dan met een vaste montage.

Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• Arron
                Frequent aanwezig
                • 26-02-2004
                • 185
                • Brass

ok bedankt mannen . Zal eerst zien zulke pennen te vinden ,hier in antwerpen vindt je zoal niet gemakkelijk matchpennen

Groetjes
                alle begin is moeilijk

Reageer

Working...