Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Ik zal je een illusie armer maken maar is geen beste lengte.
Tenminste niet op voorhand, de ene keer kan 10cm voldoende zijn de volgende keer heb je aan 1m niet genoeg.
E.e.a is dus puur afhankelijk van het soort water.
Zelf begin ik op onbekend water meestal met en onderlijn van 30 cm en afhankelijk van de aanbeten, stroming en evt. de begroeïng op de bodem ga ik korter of langer.
suc6
Gerrit Bakker
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Ik zal de verwarring nog groter maken,want er zijn ook vastestok vissers -zoals ik- die niet of zelden met een onderlijn vissen. Dit is daar overigens geen pleidooi voor, maar er zijn zeker voordelen t.o.v het vissen met onderlijn. Als de vis zeer slecht aast is de verbinding tussen hoofdlijn en onderlijn een sta-in-de-weg voor een natuurlijke aaspresentatie. Als de vis normaal bijt is er geen verschil te merken, maar er zijn dagen dat de vis bijna niet te peuteren is. Vis dan maar eens heel dun zonder onderlijn !! (het zijn vaak maar hele kleine details waar het om draait) Ten tweede als er sprake is van onderstroom loop je het risico dat de lus in lus verbinding tordeert. Dit fenomeen werd ik ook gewaar toen ik nog met onderlijn viste met zware scheepvaart. Onnatuurlijke aaspresentatie is het gevolg. Ten derde : men is t.a.v de loodzetting tot meer in staat om de doodeenvoudige reden dat bij het vissen met onderlijn het lood zich niet over de verbinding laat schuiven. Wil je lood op je onderlijn erbij zetten dan moet het van je hoofdlijn (als je tenminste niet op zink wilt vissen) af en dat kost tijd. Maar ik herinner me nog menig vispartijtje dat ik met een loodzetting viste waarbij het verklikkerlood dichter bij de haak stond dan de lengte van een gemiddelde onderlijn (15 cm)
Nadelen ? Jazeker, bij lijnbreuk ben je gekuld want dan je een nieuw tuig aanbinden en alle instellingen opnieuw aanbrengen. Ik vis daarom met een wat langere lijn. Bij lijnbreuk, toch meestal op de plek waar lood zit, kan ik de bestaande snoer nog wel "repareren" en verder vissen, maar in extremis verlies je nogal wat tijd.
As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
vertel mij eens wat de lengte van een onderlijn nou uitmaakt, als ie maar slapper is dan de hoofdlijn is het altijd goed toch? dan zal de onderlijn eerst knappen en heb je je spulletjes nog :s
Dat de lengte van de onderlijn niets uitmaakt is net zo'n misvatting als dat het lood alleen maar dient om de dobber verticaal in het water te krijgen. Als de lengte van de onderlijn niets uitmaakte dan konden we dus allemaal met een standaardonderlijnlengte van 15 cm vis vangen. Kijk vervolgens voor de aardigheid eens wat in deze Topic aan lengtes voorbij komt. De lengte van de onderlijn bepaald in hoge mate de manier waarop je aas gepresenteerd wordt. In een stromend water bijvoorbeeld zal een onderlijn (lees aas) van 15 cm zich heel anders gedragen dan een onderlijn van 30 cm. Bovendien aast de vis niet elke dag hetzelfde. Dan zul je buiten het middel van aanpassen van loodzetting mogelijk ook nog eens keer de lengte van je onderlijn aan moeten passen. (korte of langer)
De feedervissers die met soms wel onderlijnen tot 1,5 mtr vissen dan dat omdat de vis op dat moment slecht aast.
Door zo'n lange onderlijn ondervind de vis nagenoeg geen weerstand meer en zal (hopelijk) het aas eerder nemen. Met de vaste stok geldt eigtenlijk hetzelfde. Ik vis hoofzakelijk op brasem zonder onderlijn, maar brasemvissers bij mij in de club die met onderlijn vissen doen dat steevast met een onderlijn tot 20 cm. Totdat het een keer 's nachts vriest, de vis minder bijtgraag is en de viskisten open gaan en de onderlijnen van 30 tot 45 cm voor de dag komen. Het is dus echt wel belangrijk welke lengte je onderlijn heeft.
Dat je onderlijn vervolgens dunner of net zo dik als je hoofdlijn is behoeft geen betoog. Je kunt gerust dezelfde dikte nemen als je hoofdlijn want omdat je onderlijn korter is en dus veel minder rek heeft dan je hoofdlijn zal bij gelijke dikte toch je onderlijn als eerste breken !!
As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
Reageer