Havenvisserij, hoe gaat het?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Theo van Berner

Speciaal voor de Belgen onder ons.

Het is veel wintervissers in Nederland een doorn in het oog dat sommige Belgen (de slechte waar de goeden onder lijden) na het vissen, de vis achter in de auto kieperen om die vervolgens in Belgie op een vijver uit te zetten of te verkopen als aas voor de roofvisserij. Daar gaat deze winter extra op gepatroileerd worden door politie en controleurs van verenigingen. Als je zo iemand kent, waarschuw hem dan om dit niet te doen. Vorig jaar zijn er al Belgen met hengelspullen en al in het water beland nadat ze hun kofferbak openden en daar de vis in gooiden.
    Dus: gewoon gaan vissen heeft niemand moeite mee, maar daarna het net gewoon weer legen in het water in plaats van in de auto. Vooral in de omgeving van Rotterdam zijn er wat problemen geweest tussen nederlandse en belgische vissers. Niet tijdens het vissen, want dat verloopt altijd in goede harmonie, maar erna dus.

Reageer

• kantvisser
      Bart Van Peborgh
      • 24-12-2002
      • 837
      • Koningskooikt

In het haventje van Dinteloord is het inderdaad goed vissen, het is nu wel een jaar of 5 geleden dat ik daar nog gevist heb maar ik denk dat je er nog altijd volop voorn kunt vangen (alhoewel ik er de laatste tijd niets meer van gehoord heb) ik denk dat het nu nog iets te vroeg zal zijn, je kunt beter wachten tot het enkele keren goed gevrozen heeft 's nachts om er te gaan vissen, meestal zit er dan mooie grote voorn, nu zal je alleen nog kleine voorn kunnen vangen denk ik, dus best nog even wachten om daar te gaan vissen, het is een klein haventje en ligt midden in het dorp, je kan er langs de twee kanten vissen (is ongeveer 3 meter diep) de beste plaast is juist naast het ondergronds sluisje waar men water vanop de polders oplaat (en volgens mij ook vis) je kan niet zien liggen, maar je ziet wel aan stroming waar het juist is, als het openstaat stroomt het water trouwens heel hard en kun een uurtje niet vissen, maar als het dan stopt met stromen bijt de vis volop.
      Groeten van Kantvisser

Bart Van Peborgh
      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
      Koning 2004

http://mokabe.be

Reageer

• kantvisser
        Bart Van Peborgh
        • 24-12-2002
        • 837
        • Koningskooikt

Hoy Theo

ik kan je trouwens verzekeren dat ik geen enkele vis meeneem, als ik ga vissen in holland heb ik trouwens nooit een leefnet bij, ik zet iedere gevangen vis direct terug in het water, ik gebruik dan geen leefnet, ik vind trouwens dat iedereen dir zou moeten doen als men recreatief gaat vissen, waarom de vis nodeloos in een net zetten om 's avonds terug in het water te kappen.

doe zoals ik en zet iedere gevangen vis onmiddelijk terug in het water, dat is het betse voor de vis.
        Groeten van Kantvisser

Bart Van Peborgh
        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
        Koning 2004

http://mokabe.be

Reageer

• cel
          Newbie
          • 20-05-2003
          • 43
          • Kempen

Heeft er iemand ervaring opgedaan in de haven(s) van Waalwijk? Op de kaart te zien is er nogal wat water en ik vroeg me af of er kan/mag gevist worden en welke plaatsen goed zijn.
          Informatie van harte welkom....

Groetjes, Cel.
          cel

Reageer

• pastoor
            ...

• 02-02-2003
            • 1118
            • Drongelen

De havens van Waalwijk zijn zeker goed om vis te vangen.
            De berijkbaarheid vind ik byzonder slecht.

De paar plekjes waar ik wel is ging zijn nu van hekwerk voorzien!!!!

Reageer

• Keizer
              Newbie
              • 05-05-2003
              • 24
              • aa

Vandaag was het in de haven vlakbij die van zwarte waal nog niet veel bijzonders ,wel veel vis maar allemaal erg klein [minder als 7cm ].
              Er zwommen enorme hoeveelheden kleine winde en baars rond , de enige manier om door de kleine vis heen te komen was door te vissen met mais en doperwten wat normaal gesproken garant staat voor grote voorn en brasem maar ditmaal slechts kleine winde en baars opleverde met slechts heel af en toe een maatvoorn
              Volgens zeggen was het het afgelopen weekeinde net zo.
              Na ongeveer 5 uur vissen had ik niet meer als 4 kilo wat voor deze haven veel te weinig is , het zal nog wel even duren voordat we weer volop havenvoorn kunnen vangen.
              Wel zag ik dat er door een ander een enorme snoek geland werd [ongeveer 115 cm]

mvgr Erwin

Reageer

• Theo van Berner

Afgelopen zaterdag gevist in het haventje van Zwarte Waal. Veel kleine winde, voorn onder de 8 cm en 1 maatse voorn. Dat is nog niet zo best maar het is een teken dat het gaat beginnen. Nog een paar nachten vorst en de grote voorn komt. Dat kan raar lopen. In 1999 was de voorn er pas na 5 januari en verdween weer voor het eind van die maand. Soms heb je dus maar 3 a 4 weken de kans op een dag met een gouden randje.

Let op in Brielle (1 van de beste watertjes in de winter). Daar heb je een (dag)vergunning van Brielle zelf nodig, of je moet lid zijn van HV de Watergeus. Er is een strenge controle. Een dagvegunning haal je bij de dierenzaak in de Voorstraat (150 mtr voor het einde).

Overigens valt het me wel op dat er dit jaar in het voedingskanaal bij Briele/Spijkenissen meer winde te zien valt. Zou deze vis zich meer gaan verspreiden naar het binnenwater toe?

Reageer

• vinny
                  Komt net kijken
                  • 07-08-2003
                  • 85

op het netenkanaal in lier ligt een kleine zijarm ook een soort jachthaven denk ik, heeft iemand ervaring om daar te proberen in de winter???
                  vang ze ! ! ! ! !

Reageer

• Kapitein
                    Banned
                    • 20-02-2003
                    • 40

Volgens mij hoort deze vraag hier niet thuis Vinny
                    je kan ze beter zetten bij stekinfo
                    daar heb je meer kans op antwoord

Reageer

• Theo van Berner

Vandaag met onze kale dwaas Rob gevist in Zwarte Waal (Z-H). Lekker gevangen maar nog geen echte topdag met minimaal 30 kilo voorn. Ook verticalen op baars leverde weinig op. Gesproken met wat andere vissers. In Brielle vielen de vangsten nog tegen. Ook zij hadden de indruk dat het elk jaar wat minder word. Gevist met mijn bekende wintervoertje (zie voertopic). Iets te weinig venkel gebruikt, maar toch heel tevreden over het voer.
                      Opvallend was het feit dat er nauwelijks aanbeet was op de caster en dat mais bij de buurman goed was voor minder vis maar wel grote dikke voorns. Bij mij kwamen die pas toen ik ging bijvoeren met doperwten.

[Gewijzigd door Theo van Berner op 12-29-03 at 11:11 PM]

Reageer

• cel
                        Newbie
                        • 20-05-2003
                        • 43
                        • Kempen

Kan je met de Grote Vergunning terecht in de de haven van Zwarte Waal of heb je daar een vergunning van Brielle voor nodig?
                        De havenvisserij spreekt me wel aan maar soms heb je daar een speciale vergunning voor nodig dat staat meestal niet aangegeven, bekeuringen wil il vermijden...

Groetjes, Cel.
                        cel

Reageer

• Theo van Berner

Hoi Cel.
                          Ik moet me schamen, ik vis daar al 25 jaar, maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit bij stilgestaan. Briele heeft een stadsvergunning of het lidmaatschap van HC De Watergeus(ben ik lid van) is ook goed, maar of Zwarte Waal ook een stadsvergunning heeft?? Ik denk het niet. Het ligt aan het voedingskanaal en dat staat in je grote vergunning.

Overigens is het geen overbodige luxe om al om 07.00 op je stek te zijn. Het was afgelopen zaterdag al erg druk en nu er bekend is dat de vis in de havens zit, zal het er wel storm lopen.

Reageer

• cel
                            Newbie
                            • 20-05-2003
                            • 43
                            • Kempen

Bedankt Theo voor de toelichting, dat de haven in de Grote Vergunning zit kon ik veronderstellen, maar het risco nemen om zonder vergunning te vissen is te groot. Ik heb verscheidene malen in het haventje gevist op het einde van het Voorns kanaal en telkens kreeg ik er controle, en serieuze controle, eenmaal bijna behandeld als een crimineel. Het kan niet anders of de politie wordt opgebeld als er iemand komt vissen. Prettig is anders, op deze manier wordt men eigenlijk weggejaagd.
                            Daarom zoek ik eigenlijk een vervangende plaats, maar dat is zoeken en Belg zijnde is het niet evident om iedere haven af te rijden, op zoek naar een goede stek.

Groetjes,
                            Cel.
                            cel

Reageer

• dekaai
                              Newbie
                              • 25-02-2003
                              • 23

Hallo belgiese mede vissers probeer het eens in de oude en nieuwe haven van Drimmelen. Men moet wel een vergunning van hengelsportvereninging ESSOX aanschaffen, deze is verkrijgbaar bij cafee watersport van de famillie Ebert. De haven is vanuit Antwerpen berijkbaar via de a16 ongeveer 30min, afslag zonzeel nemen a59 daarna afslag Made, in made de weg naar Drimmelen volgen. Sucses verzekerd, zie ook de beet van januarie verslag van Jan van Schendel.

OOk wil ik nog langs deze weg iedereen een gezond en visrijk 2004 toewensen.

Groeten dekaai

Reageer

• Theo van Berner

Even bellen naar de gemeente Zwarte Waal kan soulaas bieden. Het is een prima alternatief, evenals de haven van Brielle waar je ook een dagvergunning kan kopen bij de dieren/hengelsportzaak in de Voorstraat. De haven aan het einde van het Voornse kanaal kennen wij als de "haven van Heenvliet". Inderdaad belt daar een of andere mafkees die daar op een boot woont, de politie. Sterker nog; hij laat nu het hek openstaan naar de stijgers in de hoop dat een visser in de verleiding komt. Die man heeft er een hekel aan dat er om 06.00 uur al 10 auto's staan met draaiende motoren.
                                Overigens wordt er extra gecontroleerd door de Politie op wagens met een Belgisch kenteken. Dit na een regen van klachten over Belgen die na een visdag hun netten, met ook ondermaatse vis, in de auto laden en weggaan. Zo kan er dus ook worden gebeld door een medevisser. Het beste loop je af en toe even naar je buurman om een praatje te maken en je voor te stellen. Het is een vrij vaste club die daar altijd zit en als ze doorhebben dat je voor je hobby komt en niet voor het geld, ben je heel snel geaccepteerd.
                                Ik zou zeggen, gewoon daar gaan vissen! Nederlanders houden echt van Belgen (vandaar altijd die grapjes over Belgen, beetje een Nederlandse gewoonte om grappen te maken over iemand die je graag mag).

Reageer

Working...