Het drillen van een vis met een feeder-of picker hengel

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • thomas1
    Komt net kijken
    • 29-01-2006
    • 76

Het drillen van een vis met een feeder-of picker hengel

Hallo allemaal,

Ik heb weleens wat gelezen over het drillen van een vis maar ik weet niet echt hoe het moet (er staat ook nog niks over in het forum) kan iemand mij het uitleggen :? :? :?

Grt Thomas
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

Thomas

Er is een topic geplaatst door wedstrijdvisser nl over 'het drillen van een vis met de vaste stok'. Als je even een zoekopdracht plaatst met de term "drillen" krijg je ook nog een aantal andere topics hierover. Lees dit eerst eens door en als je dan nog vragen hebt...:
    Met welke discipline vis je en wil je iets weten over het drillen? Vaste stok, feeder...? :?
    groet,
    Eduard

Reageer

• thomas1
      Komt net kijken
      • 29-01-2006
      • 76

Hallo,

Ik heb al wat rond gelezen op het forum, maar ik snal het nog steeds niet echt. Ik vis met een feeder hengel (titel).

Grt,,

Thomas

Reageer

• Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

Och!... ... ik zal wat beter moeten gaan lezen...

Met de feeder/picker vind ik het eigenlijk makkelijker om een vis te drillen dan met de vaste stok. Je hoeft niet af te steken enzo, maar kunt altijd spanning op de lijn houden. De kunst is namelijk om die spanning op de lijn te houden. Zolang de spanning op de lijn blijft zal de haak er heel moeilijk uit kunnen schieten, of andersom, als je de lijn slap houdt geef je de vis de mogelijkheid om los te komen.

Als je beet hebt en de vis is goed gehaakt houd je je hengel op zeg 11.00 uur (de hengel schuin omhoog als de kleine wijzer van de klok als het 11.00 uur is). Houd je hengel in één hand en zeker in het begin niet steunen tegen je elleboog. Zo kun je de klappen van de vis het beste opvangen. Als de vis wat is uitgeraasd haal je de hengel een stuk naar je toe en terwijl je terug gaat de lijn opdraaien. probeer constant die spanning op de lijn te houden. Kijk ook eens naar Rex Hunt, zeevissers doen het precies net zo en kun je mooi vanuit de huiskamer een beetje een idee krijgen waarover het gaat. Halen, opdraaien, halen, opdraaien enz. enz. Wel altijd gecontroleerd, niet als een gek aan die hengel gaan sjorren, de vis hoeft niet te waterskiëen... Als de vis klein is kun je ook alleen rustig opdraaien, dat is een kwestie van aanvoelen.
        groet,
        Eduard

Reageer

• thomas1
          Komt net kijken
          • 29-01-2006
          • 76

Hallo,

Ik ben vandaag weer wezen vissen en ik het geprobeert zo te doen als je zei, maar het is me nog steeds niet gelukt om de vis te kunnen landen... Ik heb aangeslagen, daarna heb ik met een hand de hengel op 11 uur gehouden,maar de vis 'bonkte' niet er was alleen een constante druk op de hengel... :? Na een poosje heb ik de hengel naar me toegehaald en begonnen met inhalen (op inhalen neer enz.) maar het leek nie of de vis meer naar me toe kwam... De vis kwam ook niet naar boven maar bleef steeds op de bodem. Daarna schoot de haak er uit... Dat heb ik nog 2 keer meegemaakt, daarna kreeg ik weer beet en het was een hele sterke, ik deed het zelfde, maar inplaats van dat de haak los schoot brak m'n topje er af en m'n hoofdlijn ging ook doormidden!! ~0
          Wat moet ik nu doen?? :? :?

Groeten,

Thomas

Reageer

• Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

Als je het gevoel hebt dat je een sterke vis eraan hebt, moet je direct de slip losgooien. Niet te los, want dan kun je geen lijn binnen halen. Hij moet zo los staan, dat als een vis gaat zwemmen, dat hij dan pas draad krijgt, anders niet. Het voorkomt ook hengel en lijnbreuk. Hengel omhoog, slip afstellen, spanning op de lijn houden en voorzichtig binnendraaien, dan kan er bijna niets mis gaan.

Welke lijndikte gebruik je als hoodlijn en onderlijn? Wat voor gewichten gebruik je?
            Carpe Diem

Reageer

• thomas1
              Komt net kijken
              • 29-01-2006
              • 76

Hallo,

Als ik een kleine vis haak lukt het mij ook niet op deze manieren om de vis te landen...
              Mijn hoofdlijn dikte weet ik niet en de onderlijn is 0,12 (kan dat?). Ik heb meestal een feederkorfje eronder hangen van ongeveer 10-30GR. Ik heb een kleine feeder hengel (2.40m) kan het daardoor komen?? :? :? (ik weet dat er ook zeelt en karper is... maar vooral brasem,Voorns Kanaal)

Groeten,

Thomas

Reageer

• Kosmozz
                Match en Feeder
                • 25-07-2005
                • 1959
                • Hannut

Aan de kleine hengel kan het niet liggen. Ik heb vroeger ook zat gevangen aan een kleine hengel. Controleer de hoodlijn voortdurend op beschadigingen. De hoofdlijn mag niet al te oud zijn, 1- 2 jaar maximaal, afhankelijk van hoevaak je ermee heb gevist. Zorg er voor dat je altijd verse lijn hebt. Begin anders met wat dikkere lijnen, bijvoorbeeld een hoofdlijn van 20/100 en een onderlijn van 16/100. Op deze manier hoef je geen slip te gebruiken (behalve bij karper ). Op de IJssel trek ik brasems van 2-3 kilo eruit zonder de slip te gebruiken. Misschien sla je niet goed aan. Als ze steeds losschieten kun je proberen om een langere onderlijn te gebruiken. Ik gebruik standaard onderlijnen van 80 cm. Gewoon blijven proberen. Als de werphengel echt niet lukt, probeer dan eens met de vaste stok in een kleine vijver waar je veel kleintjes kunt vangen. Gewoon om dit onder de knie te krijgen. Eerst de basis onder de knie krijgen is de sleutel tot succes.

Suc6
                Carpe Diem

Reageer

• thomas1
                  Komt net kijken
                  • 29-01-2006
                  • 76

Hallo Kosmozz,

Bedankt voor je reactie, ik ga er een dikkere hoofdlijn aan doen en een dikkere en langere onderlijn en dan ga ik het weer proberen Kan het ook aan een verkeerd haakje liggen ik heb een haakje mt 12...

Groeten,

Thomas

Reageer

Working...