zelfhaakmontage

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • wicked
    Newbie
    • 13-03-2006
    • 4

zelfhaakmontage

Jos holl: vraagje over haakmontage? http://www.visserslatijn.nl/techniek/index.html?page=tn_montages_feederhaak

Ik heb het tekeningetje bestudeerd, maar ik begrijp het niet goed.
    Het zou een zelfhaakmontage moeten zijn.
    kun je me het uitleggen a.u.b.
    Ik ben een fervent visser, en ik ben hier nieuw.
    Alvast bedankt op voorhand.
    wedstrijdvisser in hart en nieren.
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

Ik heb even gekeken, maar hij ziet er inderdaad een beetje vreemd uit. Het lijkt wel of de haak los op de lijn zit en dat het oogje weer ergens tegenaan komt.....????
    ryby ryby ryby i duzo ryb

Reageer

• pastoor
      ...

• 02-02-2003
      • 1118
      • Drongelen

Uitleg over die haak.

Als je goed op het tekeningetje kijkt zie dat de haak is aangepast. Aan de steel zit achter een klein ringetje met weer een steeltje zonder haak langs de steel van de haak. In ongespannen toestand staan die twee stelen onder een hoek van circa 90 graden. Nu de montage aan de lijn. Zo als je ziet zit aan de lijn een klijn ringetje. Je schuift het ringetje op de haak en deze wordt daardoor meteen gespannen. De lijn doe je eerst achter door het ringetje van de haak en bevestig hem dan aan het losse ringetje wat er zo juist is op geschoven. Klaar is kees.

Meestal gebruikte ik hem in de periode dat ik veel met deeg viste maar met flink wat maden op de brasem gaat ook goed. Als de vis het aas heeft opgenomen en weg zwemt zal hij het ringetje dat aan de lijn zit naar achter schuiven. Daar door schieten door de druk de twee stelen plotesling uit elkaar. Nu is de haak in plaats van b.v. 7mm breed plotseling 20 tot 25 mmm breed. Dit gebeurt vrijwel altijd al in de bek van de vis.

Bij de eerste versie had ik aan beide stelen een haak zitten. Maar je mag maar met een haak vissen en ook kun je de vis moeilijk onthaken omdat dan op twee plekken die haak vast zit. De werking zo als hij nu is is net zo goed alleen makkelijker.

p.s. Of dit wettelijk toegstaan is weet ik niet ??? Daarom gebruikte ik hem ook alleen tijdens vrij vissen etc.

Hopelijk is de uitleg voldoende.

Reageer

• visseninpolen
        Met enige kennis...
        • 01-01-2005
        • 301
        • wichmond

het is mij duidelijker, maar of ik het zelf kan.....??? ik ga het in iedergeval eens proberen te maken, want ik snap nu wat de bedoeling er van is, maar of ik 'm ga gebruiken dat weet ik nog niet.
        Wie heeft dit systeem eigenlijk verzonnen, want het is best vernuftig dat je de haak zeg maar laat open klappen in de bek van de vis...... (@)
        ryby ryby ryby i duzo ryb

Reageer

• pastoor
          ...

• 02-02-2003
          • 1118
          • Drongelen

Ik en mijn broer Christ (oud gebruiker van dit forum) hebben dit uitgepusseld. We hebben er wel een stuk of twintig verschillende moeten maken voor dat we het juiste resultaat hadden.

Reageer

• wicked
            Newbie
            • 13-03-2006
            • 4

bedankt voor de uitleg hoor.
            lijkt mij toch ni zo simpel zenne.
            ik begrijp het doel wel maar weet niet hoe ik daar moet aan begginnen.

Reageer

• wicked
              Newbie
              • 13-03-2006
              • 4

hallo,
              ikheb het tekeningetje en de uitleg goed bestudeerd.
              Snap alleen niet goed hoe je het haaksteeltje en het losse steeltje met elkaar vastmaakt,door middel van een ringetje.
              de onderlijn langs achter door het ringetje v/d haaksteel steken en dan bevestigen aan het losse ringetje begrijp ik.
              toch alvast bedankt voor de uitleg

Reageer

• pastoor
                ...

• 02-02-2003
                • 1118
                • Drongelen

Om het een keer te testen zou je een draad van een staalborstel kunnen nemen. Dan maak je dat ringetje met twee uitstekende steeltjes onder een hoek van circa 90 graden. Nu op maat knippen en aan een haak naar keuze solderen.

Reageer

• wicked
                  Newbie
                  • 13-03-2006
                  • 4

OK, bedankt voor mij op weg te helpen.
                  nu begrijp ik het
                  zal er mij eens mee bezig houden.
                  ik laat wel iets weten als het werkt. #)
                  vriendelijk bedankt!!

Reageer

Working...