dobbers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Breambuster
    Met enige kennis...
    • 12-08-2005
    • 342

hallo,

Zelf vis ik met veschillende dobbers voor verschillende omstandigheden. Ik gebruik graag dobbers van Geer, Sensas en Colmic. Dit zijn de fabrikanten die voor mij de beste kwaliteit leveren. Met name de Geer pennen zijn een genot om mee te vissen. Ik gebruik bolvormige dobbers voor lichte stroming tot stevige stroming of wind. In windstille of mooie omstandigheden gebruik ik slanke pennen. Als er veel vis te vangen is, gebruik ik dobbers met een carbon onderantenne, hetzelfde geldt voor veel golfslag of woelig water. Bij een secure en moeilijke visserij gebruik altijd een dobber met stalen antenne. Maar met dobbers vissen is en blijft een persoonlijke kwestie, het is met het vertrouwen wat je in een bepaalde modellen hebt.
    En voor de rest moet ie gewoon onder gaan, dan ben ik tevreden..

M.v.g.
    Breambuster

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Rickie, Als je het verder over pennen wilt hebben, prima!

Wisten jullie dat veel vissers een serie pennen kopen omdat 't kleurtje hen aantrekt??

Er kwam een tiental jaren geleden eens een serie pennen van Fly op de markt die een dieppaarse kleur hadden. Deze kwaliteitspennen vlogen de winkel uit en waren echt niet aan te slepen. Nadat ze niet meer leverbaar waren heb ik in de verf/lakwinkel een spuitbus autolak van dezelfde kleur gekocht (Fiat Tipo paars) en nog lange tijd pennen voor de hengelsportwinkelier gemaakt. Het model maakte niet uit, als het maar paars was!!!

Als dobberbouwer kom je soms ook vreemde, onverklaarbare zaken tegen;

Tegenwoordig maak ik pennen met een verwisselbare holle insert antenne. Die antennes kun je ook los kopen in zakjes van Sensas en Colmic. Deze antennes zijn van boven afgesloten en van onderen klemmen ze op een stukje carbon. Er kan dus geen water in de antenne komen.
      Nu is 't vreemde dat deze pennen allemaal iets nazakken tijdens 't vissen, terwijl dezelfde pennen met een vaste fiberglas of plastic antenne dat niet doen.
      (Beide pennen zijn voor 't vissen ontvet)
      Raar maar waar!!

Wist je trouwens dat de Engelsen een hele andere indeling van dobbers hanteren?
      Wij selekteren de pen met name op het water waar we gaan vissen; stromend, stilstaand,..etc..
      Zij maken voornamelijk een dobberselectie op basis van het soort aas dat ze gebruiken; maden, mais, vers de vase,..etc...

In Nederland willen de sliderfanaten (schuif matchpen) alleen onverzwaarde sliders terwijl ze in Duitsland alleen maar sliders wensen die minimaal voor de helft zijn voorgelood.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan

Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Breambuster

In windstille of mooie omstandigheden gebruik ik slanke pennen.
        Ik lees dat meer vissers alleen maar slanke pennen in rustige omstandigheden (durven) gebruiken. Waarom??

Mijn eigen favoriete slanke pen (met ultra laag zwaartepunt) zet ik met name in op ruw water dat veel golfslag heeft door boten en wind. De verticale oppervlakte (= pen van bovenaf gezien)is namenlijk veel kleiner dan van een bolvormige dobber zodat de golven er makkelijker langs glijden. (Het water mag daarbij uiteraard niet te veel stromen)
        Dit heb ik in een zwembad ( + 2 mtr) kunnen uittesten en de pen gaf een rustigere aasaanbieding en een betere beetregistratie dan een bolvormige stroomdobber bij dezelfde loodzetting!!

Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

Zou je dan een mooi slanke pen van Sensas, model Gérald toepassen bij golfslag?!?!? Mij niet gezien!
          De slanke pennen worden door de meeste vissers toegepast onder rustige omstandigheden omdat ze gevoeliger zijn dan hun bollere soortgenoten

Pennen met een laag zwaartepunt zijn natuurlijk een goed uitgangspunt bij golvend water, maar golven zijn meestal veroorzaakt door wind en soms door scheepvaart. En daarbij moet je denken aan onderstroming en dat vraagt ook weer niet om een slanke pen. Schepen veroorzaken ook stroming.
          De ui-vormige pen is dan naar mijn mening beter dan slanke pennen. Ik heb er altijd prima mee gevist bij winderige en golvende omstandigheden. Dan ging ik zelden zonder prijs naar huis.

Wat te denken van Amsterdam Rijnkanaal met een slanke pen van 1.5 gram... Daar zul je geen brasems mee vangen en er staat voortdurend stroming uit links en/of rechts, waardoor hij veelal minutenlang plat blijft liggen!!

Succes!
          Grtz,
          Jan

[Gewijzigd door Jan Broess op 12-11-05 at 06:36 PM]
          Greetz,
          Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• † John van der Zee
            [In Memoriam]
            • 16-11-2005
            • 1761
            • in zuidholland in een mooi visgebied

hallo roha

jij zegt dat de meeste naar de kleur kijkt
            nou ik echt niet hoor
            ik heb zelfs een serie die alleen blanke lak heeft
            van colmic

mij gaat het meer om het model en waar ik hem kan gebruiken en waar voor

Vissen is ontspannend.
            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Hoi Jan,

Die ui-vormige pen is een prima model wanneer er ook stroming door sluiswerking staat zoals bij 't door jou genoemde kanaal. Het lage zwaartepunt van mijn dobber is dan in 't nadeel.
              Vis je echter op een water dat geen last heeft van dit soort stroming, durf ik qua gevoeligheid en rustige aasaabieding direkt mijn slanke pen te meten met dat model van jou onder dezelfde golvende omstandigheden. Zelfs bij bovenstroming die vaak gepaard gaat met wind dwars over 't water zet ik liever een slank model in dan een bolletje.

Het feit dat de meeste vissers een slank model inzetten in rustige omstandigheden heeft mij proefondervindelijk altijd al verbaasd.
              Wanneer ik op m'n topsets twee of meer verschillende modellen uittest (onder dezelfde omstandigheden!) kom ik regelmatig tot een afwijkende mening op basis van wat ik opmerk.

Zo zijn er meer heilige huisjes (mening van de massa) die in elkaar tuimelen zodra je ze aan de praktijk toetst. Neem hierbij bijvoorbeeld de kwestie van de metalen bovenantennes!
              Als je een visser vraagt welke antenne het gevoeligst reageert zullen negen van de tien zeggen dat dit de metalen antenne is.
              Flauwekul: een even dikke antenne uit glasfiber of plastic reageert even gevoelig.

(Ik ben benieuwd naar jullie reacties )
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                [In Memoriam]
                • 16-11-2005
                • 1761
                • in zuidholland in een mooi visgebied

even over die antennes

wat roha zegt ben ik het mee eens
                je ken een dobber met een dikkere antenne ook zo uitloden
                dat deze scherp afgesteld staat

Vissen is ontspannend.
                Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

Hallo
                  en daar heeft Roha gelijk in
                  een even dikke bovenantenne en even lang of ie nou van lood is of carbon heeft de zelfde beetregistratiekracht omdat het gewicht al verwerkt is in de uitloding
                  alleen de inhoud van wat er nog boven water uit steekt telt
                  de lak van de antenne buiten beschouwing gelaten

of anders gezecht 0,1 cc inhoud antenne boven water is o,1 cc waterverpaatsing als hij ondergaat is 0,1 gr beetregistratie kracht
                  gr Gerard

Reageer

• rickie
                    hoe kouder hoe beter
                    • 18-11-2005
                    • 2377
                    • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door tester

Hallo
                    en daar heeft Roha gelijk in
                    een even dikke bovenantenne en even lang of ie nou van lood is of carbon heeft de zelfde beetregistratiekracht omdat het gewicht al verwerkt is in de uitloding
                    alleen de inhoud van wat er nog boven water uit steekt telt
                    de lak van de antenne buiten beschouwing gelaten

of anders gezecht 0,1 cc inhoud antenne boven water is o,1 cc waterverpaatsing als hij ondergaat is 0,1 gr beetregistratie kracht
                    klopt in theorie niet, lood heeft een hogere dichtheid dan carbon, hierdoor werkt er meer zwaartekracht op lood, waardoor deze sneller onder water zal gaan. Alleen is dit verschil zo klein, dat het te verwaarlozen is, dus het maakt geen verschil.

[Gewijzigd door rickie op 12-11-05 at 10:59 PM]

Reageer

• Jans
                      Toekomstig expert
                      • 13-03-2004
                      • 272
                      • Drenthe

Moi,

Zoek eens naar een oude topic over dobers, ik kan me herinneren dat tester en ik hierover een bijna wetenschappelijke discussie hebben gevoerd, o.a. over metaal, carbon en weet ik al wat nog meer.
                      Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

Het fenomeen antennes gemaakt van verschillende materialen is inderdaad al eens ter sprake gekomen.

Het feit dat (wedstrijd)vissers zoveel verschillende soorten bovenantennes gebruiken heeft te maken met het specifieke karakter dat een pen hierdoor krijgt. Als je een pen uitrust met een metalen bovenantenne, geef je deze pen meer eigen massa waardoor hij minder lood draagt dan z'n even grote broertje die bijvoorbeeld een plastic antenne heeft. De pen uitgerust met een metalen antenne wordt hierdoor trager (massa = traagheid)

Als je de hierboven genoemde pennen op de antenne uitloodt en ze tegelijkertijd met dezelfde hand onder water duwt, zal de pen met metalen antenne dieper wegzinken en trager naar de oppervlakte stijgen.

Zo kun je dus twee gelijkvormige pennen hebben die dezelfde lengte van boven- en onderantenne hebben en toch verschillend reageren.

Feit;
                        Hoe hoger de eigen massa van de pen, des te trager zal deze reageren
                        Pennen met een metalen antenne zijn in wezen dus helemaal niet zo 'gevoelig'. Vissen krijgen tijdens een aanbeet deze pennen moeilijker in beweging, maar als de vis eenmaal deze pen in beweging heeft gezet, gaat de pen makkelijker 'door'. De aanbeten zijn dus zekerder!!

Je kunt de metalen bovenantenne vergelijken met de iets stuggere carbon feedertop. Deze reageert minder heftig op allerlei invloeden dan een dunnere van fiberglas maar als hij eenmaal wordt krom getrokken kun je ervan opaan dat je de vis ook haakt.
                        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

Reageer

• swa
                          Theoreticus
                          • 09-05-2003
                          • 718
                          • Tienen

Aha, da's weer een element dat ik in deze discussie (die ik al een paar keer gevoerd heb) nog niet gehoord heb, of misschien niet begrepen
                          Dat alle antennes met hetzelfde volume boven water dezelfde weerstand geven bij een aanbeet wist ik al.
                          Dat daarna een metalen antenne als ze al onder is "het minst hard terugtrekt" wist ik nog niet
                          Dat kan natuurlijk een voordeel zijn: minder merkbaar voor de vis en een beet wordt "vergroot" maar ook een nadeel zijn.
                          Bvb je krijgt een tikje en die metalen antenne komt niet onmiddellijk terug boven zodat je te laat weet dat die vis al losgelaten had en misschien aanslaat voor die vis werkelijk doorgaat
                          Dus is een holle plastic antenne de snelste, gevolgd door riet, dan glasvezel en plastic en de metalen antenne de traagste,

Reageer

• tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

hallo Swa
                            uitgaande van het zelfde model maar door het gebruikte materiaal is de dobber dan zwaarder
                            dat verschil in eigen gwicht geeft de doorslag omdat dat moeilijker in beweging te zetten is en daardoor ook moeilijker zich hersteld dus ik denk dat je gelijk hebt

mooi he dobberpraat
                            gr Gerard

Reageer

• Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

Juist; Swa en tester,

Jullie hebben 't helemaal door

Behalve dat de lengte van een boven- en onderantenne de snelheid, gevoeligheid en stabiliteit van een pen bepalen, zijn deze karakterkenmerken ook te beïnvloeden door het soort materiaal dat je hiervoor gebruikt.
                              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

Reageer

• rickie
                                hoe kouder hoe beter
                                • 18-11-2005
                                • 2377
                                • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Roha

Juist; Swa en tester,

Jullie hebben 't helemaal door
                                klopt inderdaad als 'n bus. Ik ging in mijn vorige reactie uit van het totaalgewicht van de dobber, dus een zwaardere bovenantenne zou minder draagvermogen betekenen. Dit is niet de juiste manier van denken

Gisteravond op bed lag ik er even over na te denken, en toen bedacht ik me dat de theorie die jullie nu over de dobbers hebben niet anders is dan de waarheid

Reageer

Working...