dobbers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Breambuster
    Met enige kennis...
    • 12-08-2005
    • 342

Oorspronkelijk geplaatst door Breambuster

In windstille of mooie omstandigheden gebruik ik slanke pennen.
    Oorspronkelijk geplaatst door Roha

Ik lees dat meer vissers alleen maar slanke pennen in rustige omstandigheden (durven) gebruiken. Waarom??

Hallo Roha,

Ik zeg niet dat ik altijd bolvormige dobbers gebruik voor de golfslag. Er zijn ook slanke pennen die dat kunnen weerstaan. Maar slanke pennen en stroming, daar geloof ik niet in. De slanke pen klimt tijdens het tegenhouden van de drift omhoog, dan krijg je in mijn beleving een verminkte aaspresentatie. Bij een bolletje gebruik ik altijd in dergelijke omstandigheden een stalen antenne. Maar goed, als jij er vertrouwen in hebt en er vis mee vangt, wie ben ik om dat tegen te spreken. Ik vis regelmatig wedstrijden en zie dat alle toppers ook zo vissen, ook Alan Scothorn. Goed voorbeeld doet volgen zeg ik dan maar.

M.v.g.
    Breambuster

Mijn eigen favoriete slanke pen (met ultra laag zwaartepunt) zet ik met name in op ruw water dat veel golfslag heeft door boten en wind. De verticale oppervlakte (= pen van bovenaf gezien)is namenlijk veel kleiner dan van een bolvormige dobber zodat de golven er makkelijker langs glijden. (Het water mag daarbij uiteraard niet te veel stromen)
    Dit heb ik in een zwembad ( + 2 mtr) kunnen uittesten en de pen gaf een rustigere aasaanbieding en een betere beetregistratie dan een bolvormige stroomdobber bij dezelfde loodzetting!!

Reageer

• rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door willie

hallo rick deze dobbers heb ik ook op de visvaria in zwolle gekocht allen jammer dat er geen vis beurs meer is dus ookgeen dobbers meer.

gr willie
      Zijn het dus hoogstwaarschijnlijk dezelfden. Wel fijne pennetjes.

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Hallo Roha,

Ik zeg niet dat ik altijd bolvormige dobbers gebruik voor de golfslag. Er zijn ook slanke pennen die dat kunnen weerstaan. Maar slanke pennen en stroming, daar geloof ik niet in. De slanke pen klimt tijdens het tegenhouden van de drift omhoog, dan krijg je in mijn beleving een verminkte aaspresentatie.
        M.v.g.
        Breambuster

Oorspronkelijk geplaats door Roha;
        Mijn eigen favoriete slanke pen (met ultra laag zwaartepunt) zet ik met name in op ruw water dat veel golfslag heeft door boten en wind. De verticale oppervlakte (= pen van bovenaf gezien)is namenlijk veel kleiner dan van een bolvormige dobber zodat de golven er makkelijker langs glijden. (Het water mag daarbij uiteraard niet te veel stromen)
        Dit heb ik in een zwembad ( + 2 mtr) kunnen uittesten en de pen gaf een rustigere aasaanbieding en een betere beetregistratie dan een bolvormige stroomdobber bij dezelfde loodzetting!!
        Oorspronkelijk geplaatst door Breambuster
        Wie beweert er dat ik slanke pennen in de stroming gebruik? Voor zover ik m'n eigen uitspraken nalees (zie boven) mag het juist niet te veel stromen!! (Een lichte trek is geen probleem)

Bovenstroming is een ander geval. Wanneer de toplaag (= 3-5cm) van het water in beweging is, kun je rustig een slanke pen inzetten met een lange bovenantenne. Deze snijdt door het bewegende laagje heen.

Hoewel er hierop ook weer uitzonderingen zijn.
        Jaren geleden was er die fransman Robert Tesse (drievoudig wereldkampioen).
        Die had een slanke pen waar hij op alle wateren mee viste; het beroemde Tesse-model. Deze pen heeft echter 't zwaartepunt boven in de pen en is dus m.i. minder geschikt als er veel golven staan!

[Gewijzigd door Roha op 12-17-05 at 02:40 PM]
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• reijntjes
          Swingt(o)(i)pper
          • 12-12-2005
          • 3499
          • Asten

Willie,

De rechtse pennen ( de blauwe) gebruik ik op de Zuid-Willems vaart , dit zijn goede kanaal dobbers.
          De gele zijn voor stilstaand en langzaam stromend water. Ik gebruik ze op de vijver ( de witte bergen !) van onze vereniging.

groeten

Frank
          Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
          2016 walk-over Blauforlaet !
          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Breambuster
            Met enige kennis...
            • 12-08-2005
            • 342

Hoewel er hierop ook weer uitzonderingen zijn.
            Jaren geleden was er die fransman Robert Tesse (drievoudig wereldkampioen).
            Die had een slanke pen waar hij op alle wateren mee viste; het beroemde Tesse-model. Deze pen heeft echter 't zwaartepunt boven in de pen en is dus m.i. minder geschikt als er veel golven staan!

In de tijd dat Tesse viste, werd er gevist op aantal en gewicht. Met name de aantallen waren belangrijker dan het gevangen gewicht. Tesse heeft verschillende keren op kleine vis het WK gewonnen. Door bijvoorbeeld te vissen op alvers. Ook was de hengellengte in die dagen 8 tot 9 meter, omstandigheden die dus behoorlijk verschillen met nu. Thans moeten we brasems vangen om te winnen...

M.v.g.
            Breambuster

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Dag breambuster,

Helemaal gelijk heb je met jouw opmerking dat de hedendaagse regelgeving/wedstrijdsituatie geheel ander is dan in de tijd van Tesse.
              Echter los van de te gebruiken techniek/vissituatie (is in deze topic nog niet ter sprake gekomen) bestaat er dus wel degelijk een slank soort pen dat voor stromend water geschikt is.

De pennenkeuze zo persoonlijk is als het karakter van de visser zelf. Ook op EK's en WK's zie je zelden vissers die er een exact gelijke dobberkeuze op na houden. Er is hooguit een trend waar te nemen dat men tegenwoordig steeds meer kiest voor universeel inzetbare pennenseries.
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                [In Memoriam]
                • 16-11-2005
                • 1761
                • in zuidholland in een mooi visgebied

hoi
                ben ik weer

ik heb vandaag bij hengelsport nieuwendijk een serie van rive gekocht om te proberen
                ze zijn ovaalvormig en ze gaan van 0.60-0.80-1.00-1.25-1.50-2.00-2.50 gram
                hebben een een mooie lange boven antenne van ongeveer 4 cm
                en de onder antenne is van metaal
                heeft iemand misschien al eens deze dobbers van rive geprobeert of een ander model

Vissen is ontspannend.
                Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

Dag wedstrijdvisser,

Ik heb ff de catalogus(2005) van Rive erbij gepakt om het model dat je gekocht had te bekijken. In deze catalogus op bladzijde 32 en 33 is er echter geen sprake van een model dat loopt vanaf 0,6 t/m 2,5 gram. Welke kleur heeft het drijflichaam van de door jou gekochte serie?

De pennen in deze catalogus zien er verder goed uit. Veelal bolle modelletjes die universeel zijn in te zetten. Jammer dat de antennes niet verwisselbaar zijn.
                  Ik denk niet dat je een miskoop hebt gedaan. Succes ermee!
                  Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                    [In Memoriam]
                    • 16-11-2005
                    • 1761

ze zijn donker grijsbruin gelakt je ziet het houtstructuur er nog in

ik zal kijken of ik er een foto van kan maken
                    Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• † John van der Zee
                      [In Memoriam]
                      • 16-11-2005
                      • 1761

beste roha ze zijn niet zo duidelijk maar dit is er een van de serie

[Gewijzigd door wedstrijdvisser nl op 12-24-05 at 09:35 PM]
                      Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

mooie pen! Zeer algemeen inzetbaar, zowel geschikt voor geblokkeerde visserij als 't vertraagd driften. Echt heel stabiel. Doet me denken aan 't type Menta van Colmic, alleen heeft deze pen een rvs onderantenne.
                        In de Rive-catalogus 2005 is dit pennetje op jouw foto niet afgebeeld. De pen uit de catalogus die er 't meeste op lijkt is daar donkerblauw van kleur en loopt qua gewicht vanaf 0,6 gram tot 6,0 gram! (In tegenstelling tot andere modellen leent dit type zich uitstekend voor een uitgebreide reeks)
                        Je ziet wel vaker dat fabrikanten ineens een pen een andere kleur geven. Als gebruiker ben je daardoor soms verrast.

Dit type zou een vaste plek moeten hebben in elke viskist

Vind jij 't niet bezwaarlijk dat je de antenne niet kunt wisselen, of heb je altijd al een sterke voorkeur voor vaste rode antennes gehad??
                        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                          [In Memoriam]
                          • 16-11-2005
                          • 1761

hallo roha

ja dat klopt mijn voorkeur gaat uit naar felrode antenne's
                          maar ik koop ook wel een serie van een dobber die een gele antanne heeft van het zelfde model als die bijna overal inzetbaar is hoor
                          maar je moet niet alles tegelijk willen hebben
                          het is wel 2.25 per dobber met een metalen onderantenne
                          en met carbon zijn ze 2.65

nu snap je ook wat ik bedoel met een kleur maakt mij niks uit
                          ze hadden er ook liggen van rive die was fel rose
                          van die kleur loop ik al weg laat staan de vis
                          Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

Een serie pennetjes kost inderdaad al gauw de nodige centen! Een reden waarom ik ze zelf maak!
                            Zou ik trouwens met fabriekspennen moeten vissen, dan zou de Teknos-in pen van Grauvell beslist in mijn viskoffer zitten; (Voor een voorbeeld, zie onderstaande link)
                            http://www.grauvell.nl/content_meernieuws2.html

Deze pen lijkt qua vorm iets op het Rive- model van de foto's, maar heeft in plaats van een dobberoogje een verticaal kanaaltje door 't drijflichaam. (Hierdoor komt de lijn van je tuig.)

Voordelen;
                            1. de lijn kan niet meer insnijden door de laklaag waardoor je pen geen water gaat zuigen !
                            2. Het verticale kanaaltje neemt aan één kant iets drijfvermogen van de pen weg, waardoor deze pen in de stroming nog rustiger ligt.
                            (Wanneer de pen wordt tegengehouden zal het kanaaltje zich altijd aan de onderkant van de pen bevinden en zorgt dit interne gewichtje ervoor dat er meer stabiliteit optreedt!)

[Gewijzigd door Roha op 12-24-05 at 11:20 PM]
                            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                              [In Memoriam]
                              • 16-11-2005
                              • 1761

dit zijn meest gebruikte dobbers

wat is jou mening roha
                              ze zijn alleen niet zo scherp die foto's
                              Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Ik tel zo'n 7 soorten/merken pennen, waarvan vrijwel de meeste korte druppeltjes zijn. Vind je dat zelf niet een beetje veel?? Ken je het karakter van al deze pennen en ben je er over alle 7 even tevreden mee of heb je voor elke pen een aparte techniek in gedachten?

De pennen die jij in je (Rive) viskist hebt, zijn vrijwel allemaal universeel inzetbaar. Dat betekent dat je er op veel soorten viswater mee uit de voeten kunt.

Persoonlijk zou ik een paar modellen die erg op elkaar lijken (zoals die groene Mentha van Colmic en die nieuwste pen van Rive) met elkaar vergelijken tijdens een vissessie. Dan definitief een keuze bepalen en met één soort verder gaan.
                                Veel vissen met eenzelfde pen geeft je kennis en vertrouwen in 't model. Hierdoor zul je voor de aanvang van een wedstrijd minder hoeven twijfelen in je keuze en je zult daardoor sterker vissen
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...