dobbers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bombaert Pieter
    Frequent aanwezig
    • 08-12-2005
    • 121

Ik gebruik de reeks van jean desque: deze heeft zowat alle types en ik vind ze de sterkste.

%) #)
    STEM HIER VR DE PETITIE TEGEN DE AALSCHOLVERS
    http://www.triobaits.com/

Reageer

• † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

en ik heb verschillende loodmontages voor die dobbers
      dus niet alleen loodhagels of druppel lood ook gecombineert
      en mijn onder antennes en boven antennes zijn ook verschillent van materiaal
      dat is hetmeest onderscheid die er in zit

welke soorten zou jij me adviseren dan
      en vanaf welk gewicht tot ???
      dan ken ik me daar eens op oriënteren
      lange slanke dobbers vindt ik zelf maar niks maar als jij zegt dat een bepaalt type wel geschikt is dan hou ik me aan bevolen om daar tips over te krijgen

Vissen is ontspannend.
      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• willie
        Sportvisser
        • 03-12-2005
        • 626
        • wijhe

hallo RoHa

zou jij niet een paar modellen op het forum kunnen zetten voor

stilstaand/wind
        stromend
        alround

groetjes willy

p,s ik woon zo`n 20 minuten rijden van jou af (wijhe)

Reageer

• Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

Zelf heb ik helaas geen digitale camera, waardoor ik mijn favoriete series (nog) niet kan laten zien.
          Wel kan ik zeggen dat ik bezig ben met een eigen site voor de dobberbouw. Zodra deze klaar is, zul je ongetwijfeld foto's van mijn pennen tegenkomen. Je hoort /ziet dus nog wel!

wedstrijdvisser; Op één foto stonden een paar slankere pennen (zwart met blauw tussenstukje) Dat zou voor mij een pennetje zijn dat ik beslist in 't assortiment zou hebben naast die Rive-pen. Wellicht dat die lichtgroene Colmic Mentha er ook in zou blijven als ik veel met een lange opslag zou vissen. De carbon onderantenne vliegt namenlijk makkelijker het lood achterna waardoor je minder snel de pen gedraaid om de lijn (in de war!) krijgt tijdens een inworp dan met een metalen antenne en een langere opslag.

Zo; en nu ga 'k met m'n zoon vuurwerk afsteken!!
          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

Reageer

• Peter1969
            Met enige kennis...
            • 21-02-2003
            • 269
            • culemborg

Persoonlijk vind ik het bijzonder belangrijk dat de antenne van een dobber verwisselbaar moet zijn. Soms geel/oranje bij bewolkt weer, in meeste omstandigheden. Zwart bij zon en dan vooral als hij voor je staat en eventueel nog kaatst op het water. Moet er dan niet aan denken om met een felle kleur te vissen.
            Bij verwisselbare antennes heb je bovendien ook de mogelijkheid om in diameter te wisselen. Ook niet onbelangrijk overigens.

Verder maak ik zelf m'n pennen zwart of wit aan de onderkant (als ze dat al niet zijn natuurlijk), die ik ga gebruiken op ondiep water. Ben van mening dat het vis afschrikt als daar zo'n felgekleurd geval in het water staat juist boven de voerplek. Zwarte onderkant bij zwaar bewolkt weer en wit bij zonneschijn.

Reageer

• willie
              Sportvisser
              • 03-12-2005
              • 626
              • wijhe

hallo Roha

wat vind je van deze dobbers

gr willy

Oorspronkelijk geplaatst door rickie

Van: wilfried ohms <*(*(*(#*&@#(*_$&@)#(*$&@)#(*$@home.nl>
              Verzonden: donderdag 15 december 2005 20:55:56
              Aan: <veldkamprick@hotmail.com>
              Onderwerp: foto

| | | Postvak IN

--------------------------------------------------------------------------------

Bijlage: RIMG0020.JPG (1.43 MB)

hallo rick
              zou jij deze foto op het hengelsport forum onder dobbers kunnen plaatsen

alvast bedankt

--------------------------------------------------------------------------------

Ik krijg dit mailtje van iemand die ik niet ken, maar deze foto dus op deze plek wil hebben, dus bij deze.

Het is volgens mij puur toeval, maar 2 jaar geleden op de visvaria heb ik van 1 of andere dobbermaker exact dezelfde pennen gekocht ~0. Echt ze lijken als 2 druppeltjes water op elkaar, ik durf zelfs bijna te zweren dat ze door dezelfde persoon zijn gemaakt.

Reageer

• Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

Hoi Willie,

Inderdaad pennetjes van Gerrit Surquin uit Velp. Met een serie van elk type op deze foto kan je op heel veel soorten viswater uit de voeten.
                Ik heb er zelf ook wel een paar van hem in m'n verzameling. (Zelfs met metalen bovenantenne)
                Jammer dat de antennes op deze pennetjes niet verwisselbaar zijn. De oppervlakte van de drijflichaampjes hadden ook wel iets meer gepolijst mogen worden (Gladder). Nu zie je nog de groefjes van 't schuurpapier terug die tijdens 't draaien zijn ontstaan.
                Verder geen opmerkingen: Prima pennen
                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

Reageer

• willie
                  Sportvisser
                  • 03-12-2005
                  • 626
                  • wijhe

hallo Roha bedankt voor je reactie

kun jij deze modellen ook maken en dan met een verwisselbare antenne
                  want deze dobbers kun je tenminste in iedere viskist kwijt zit niet zo`n lange onder antenne aan

gr willy

p.s nog de beste wensen voor 2006

Reageer

• Theo de Kreij
                    VOERBOER
                    • 03-06-2003
                    • 2345
                    • Zoetermeer

Oorspronkelijk geplaatst door willie

hallo Roha bedankt voor je reactie

kun jij deze modellen ook maken en dan met een verwisselbare antenne
                    want deze dobbers kun je tenminste in iedere viskist kwijt zit niet zo`n lange onder antenne aan

gr willy

p.s nog de beste wensen voor 2006
                    Indien de dobber het toelaat kan je een stukje van de onderantenne afknippen.
                    Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij

Indien de dobber het toelaat kan je een stukje van de onderantenne afknippen.
                      Kun je inderdaad doen. Het maakt een pennetje sneller qua karakter. Voor de visserij op grote aantallen in jachthavens is dit soort pennen met korte onderantenne wenselijk.
                      Wel oppassen dat je de balans tussen onder- en bovenantenne in stand houdt. Als je de pen 'topzwaar' maakt doordat je de onderantenne te kort maakt, zul je vaak last hebbben van een gedraaide pen op je lijn.

Nog een tip;

Carbonantennes niet met een tang knippen. Dan splijt het uiteinde tot een klein kwastje. Veel beter is 't om een scherp hobbymesje te gebruiken waarmee je een inkerving rondom in 't carbon maakt. Daarna kun je de (onder)antenne makkelijk breken en weer puntig slijpen.

Willie,
                      Natuurlijk is 't mogelijk om deze pennen te maken met een verwisselbare antenne.
                      Persoonlijk zou ik dan ook het dobberoogje in 't bovenste model iets hoger plaatsen.
                      Dit typische stroommodelletje heeft een nekje/kraagje dat nu bij 't tegenhouden in de stroming omhoog komt. Als je het oogje hoger plaatst, zal de pen beter op diepte blijven en daardoor scherper een beet registreren.
                      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

Reageer

• willie
                        Sportvisser
                        • 03-12-2005
                        • 626
                        • wijhe

hallo

ik heb de nieuwe serie dobbers van jo adriolo gezien op wedstrijdvissen.nl
                        wat mij opvalt dat de onder antennes allemaal van carbon zijn , stalen onderantennes zijn toch
                        veel stabieler?????????

gr willie :~

Reageer

• reijntjes
                          Swingt(o)(i)pper
                          • 12-12-2005
                          • 3499
                          • Asten

Roha ( of anderen ?) ,

Ik heb uit de erfenis van mijn vader een doosje gevonden met wat zelfbouwdobbers (denk ik ?).
                          Deze dobbertjes hebben een onderantenne van +/- 1,5 cm heel kort dus.
                          Op welk water en onder welke omstandigheden zou je dit soort dobbers gebruiken?
                          Ze staan niet allemaal op de foto's maar dit waren de betere !

[Gewijzigd door reijntjes op 01-13-06 at 02:03 PM]
                          Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                          2016 walk-over Blauforlaet !
                          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• rickie
                            hoe kouder hoe beter
                            • 18-11-2005
                            • 2377
                            • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes

Deze dobbertjes hebben een onderantenne van +/- 1,5 cm heel kort dus.
                            Op welk water en onder welke omstandigheden zou je dit soort dobbers gebruiken?
                            op het water waar ik (en jeroenk) mijn jeugdwedstrijden viste; ik viste eerder op polderslootjes van een kleine 15 meter breed, bij een diepte van 0,60 tot 1,30.
                            Hiervoor gebruikte ik een dobber met een onderantenne van 3cm zodat de dobber snel gaat staan.

Reageer

• jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

zie ik daar mijn naam ijdel gebruikt worden ~0

haha, neej inderdaad rick.
                              ik gebruik daar ook altijd redelijk korte dobbertjes. maar wel langer als 3cm, die van mij zijn +/- 5cm

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Grappige, koddige modelletjes staan er op die foto's. Hoewel niet echt professioneel uitgevoerd zullen ze wellicht een emotionele waarde hebben omdat ze van je vader zijn geweest!

Je zou ze kunnen gebruiken voor de snelle visserij op aantallen stuks. Het zijn snelle pennetjes vanwege de korte boven-en onderantenne.

Zelf heb ik ook nog een tweetal van m'n eerst gemaakte pennetjes. Die zien er niet uit, maar ze vormen een historisch deel van m'n pennenbouwhobby. Deze beslist lelijke craties zou ik dan ook voor geen geld willen verkopen.

Ik krijg regelmatig verzoeken van hengelaars om 'hun' favoriete pennetje na te maken. Als voorbeeld lenen ze mij dan 't geliefde dobbertje met 't verzoek om 't snel weer terug te krijgen.
                                Het zijn pennen met een verhaal; een gewonnen wedstrijd,...competitie, ...wonderbaarlijke visvangst of gewoon goeie herinneringen. Dit soort pennen zijn onbetaalbaar

Zo hebben we allemaal ons favoriete modelletje. Of niet soms??!
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...