wat zijn de meest voorkomende fouten tijdens het vissen met de vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

wat zijn de meest voorkomende fouten tijdens het vissen met de vaste stok

ja ja wat zijn dat de meest voor komende

en dan bedoel ik ook het voeren het uitpeilen enz , enz

en wat kan je doen om deze te voorkomen

[Gewijzigd door wedstrijdvisser nl op 01-16-06 at 07:33 PM]
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

• Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

Ja, John.

We maken allemaal fouten hoor.
    Ik probeer altijd wel zo min mogelijk fouten te maken tijdens de wedstrijd. Alles wat fout kan gaan bij mij is het aanleggen van mijn voerplek. Te ver, te veel of te weinig gooien is in meeste gevallen funest. Zeker in moeilijke wateren moet je 1 meter korter dan de hele hengellengte werpen. De zenuwen spelen ook een grote rol bij deze handelingen... 1 balletje te kort of te ver en de rest precies goed, dat gooi ik meestal. De hele wedstrijd staat of valt bij deze handeling!

De andere fout die ik vaak maak is te lang doorgaan met 1 tactiek zonder iets te veranderen aan mijn afstelling van de tuig of lengte van de onderlijn met feeder.
    Verkeerde dobbertype kiezen doordat ik na 2 uurtjes vissen verrast word door de opkomende stroming is gewoon pech.

Verder zijn het gewoon schoonheidsfoutjes zoals het beazen van pinkies etc.. Haak in de mouw van je jas, ga zo maar door. Ik maak van alle soorten fouten wel 1.

Dus wees gerust, je bent niet de enige die fouten maakt hoor
    Greetz,
    Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

je voer te ver plaatsen, wat ik hiertegen doe is, als ik begin met voeren mn hengel een meter naar achter halen in de steunen.

En met het peilen eventuele richels, gaten, enz. over het hoofd zien, wat je hiertegen kunt doen is goed de tijd nemen voor het peilen en ook eens achter je voerstek te peilen.

Reageer

• jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

maar dan nog, net dat ene balletje ligt iets verder dan de rest, althans daar heb ik dan welles last van.

soms ben ik net iets te fannatiek met het verzetten van de dobber, hangt mn haak ineens in het leefnet :@ eerst het halve leefnet ophalen, en dan nog een tijdje zitten prutsen, puur tijd verknooien

Reageer

• † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761

als er bij wat fout gaat met een wedstrijd dan blijf ik klooien
          is dat bij jullie ook zo

en jeroen heb je het gelezen over die hengel bij peter1969
          Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• Peter1969
            Met enige kennis...
            • 21-02-2003
            • 269
            • culemborg

Te korte opslag. Vaak zie je dat vaste stok vissers een te korte opslag nemen. Probleem is dat het "zootje" veel sneller in de war gaat.

Nog steeds zie je dat de dobber niet juist is uitgepeild. Te hoog op het water. Enige tijd moet hier ingestoken worden, maar zo moeilijk is het toch niet?! Daarbij, iedere site en hengelsport besteed er aandacht aan.

Reageer

• † John van der Zee
              [In Memoriam]
              • 16-11-2005
              • 1761

peter je heb een pbtje
              Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• jeroenk
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

ja dat komt me wel bekent voor,
                zo had ik tijdens een kwalificatie wedstrijd voor het nk-jeugt ook zon dag:
                eerst waait mijn deelnemerskaart in het water
                vervolgens mijn visdoek in het water.
                dan breek mijn schepnet ( dus het net zelf niet de steel.)

vervolgens vang ik nog wel een paar vissen, dacht eerste in mijn vak te zijn. totdat een jongen naast mij een brasem vangt van 1600 gram (5 min voor einde wedstrijd) , net 50 gram meer dan mij (@)

en als ik vervolgens mijn leefnet thuis te drogen hang, zit er een scheur in

tot zover een pechdag uit het dagboek van jeroen

ps. wedstrijdvisser.nl ik heb het gelezen, ik denk dat ik een goede bestemming weet voor mijn zwarte geld

[Gewijzigd door jeroenk op 01-16-06 at 08:56 PM]

Reageer

• rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk

vervolgens vang ik nog wel een paar vissen, dacht eerste in mijn vak te zijn. totdat een jongen naast mij een brasem vangt van 1600 gram (5 min voor einde wedstrijd) , net 50 gram meer dan mij (@)
                  MAARRRRRRRRR, wij 2en mochten toen wel naar t NK

Reageer

• † John van der Zee
                    [In Memoriam]
                    • 16-11-2005
                    • 1761

zwart geld :~ :~
                    Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• jeroenk
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

neej, valt wel mee, ik ben eigenlijk een heel arm studentje

Reageer

• minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

Dat er met tactische zaken zoals voeren fouten worden gemaakt is evident, maar ik vind het opmerkelijk dat niemand hier over technische aspecten rept want die zijn mogelijk nog funester.
                        De meest voorkomende fout is hierbij dat het tuig niet uitgebalanceerd is. Laatste zomer nog eens goed mijn ogen de kost gegeven en 9 op de 10 tuigen deugen niet. Waarom niet ? Ofwel het tuig staat niet in verhouding tot de vissoort die men beoogt te vangen ofwel de loodzetting is totaal willekeurig gekozen (lood wordt gezien als middel om de dobber verticaal te krijgen) Een praktijkvoorbeeld :

Deze zomer zat ik goed brasem te vangen. Naast mij 2 jeugdige vissers die het maar niet konden bevatten dat Minimus flink aan het halen was. Ze vingen wel veel voorns, maar de brasems van 50+ wilden zij ook wel vangen.
                        Wat deden ze fout. Ze visten boven de grond met een 0,5 gram dobber op een diepte van 4 mtr. Dat hou je nooit stil en zeker niet met de aanwezige onderstrroom. Toen ik ze adviseerde een 1 gram aan te knopen en een 15 cm op de grond te gaan vissen waarbij ik hun loodzetting nog een handje hielp begonnen deze jongens ook brasem te vangen. Die brasem zat er natuurlijk al lang maar had in het bewegend aas geen trek in het uitgezette voer des temeer.

Moraal : gebruik altijd een tuig dat in dienst staat van de vangen vis. Een veel gemaakte fout is dat men nogal onverschillig is over het te gebruiken tuig. Als de brasem goed los is gebruik ik gerust 16 honderste met haak 14 en 1,25 gram dobber. Maar als het gevroren heeft ben ik zo op 8 honderste, haak 20 en 1 gram dobber.
                        Kortstondige weersomslagen kunnen de aanbeten drastisch degraderen. Ook daarop moet je anticiperen. Ik ken vissers die altijd met hetzelfde tuig vissen of het nou voorn,brasem is of het nou warm of koud is. Het zal niemand verbazen dat deze vissers geen streep verder komen. Ik geloof dat ik het al eens een keer gezegd heb. De visser moet zich aanpassen aan de vis en niet andersom. En omdat de vis op elke (weers)verandering reageert is het niet verwonderlijk dat de visser (wil hij tenminste vis vangen) dienovereenkomstig moet reageren (lees : veranderen) Wie dit technisch aspect beheerst is vanzelf een goed visser. Degene die daarbij ook nog eens de tactische zaken tot in de puntjes beheersen mag men de vissers noemen die bij elke wedstrijd vooraan bengelen in het klassement. Het vissen is daarom juist zo interessant omdat het de kunst is je tuig zo uit te balanceren dat aanbeten volgen. Daarbij spelen nog 1001 dingen een rol, maar - om op het onderwerp terug te komen - de grootste missers zitten hem in de onbalans van het tuig.

As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Theo de Kreij
                          VOERBOER
                          • 03-06-2003
                          • 2345
                          • Zoetermeer

Heeeee Mini. Je hebt alweer gelijk. Niets aan toe te voegen.

Ik heb nog wel een misser van jewelste. Wanneer je thuis komt en je vingers ruiken naar leber of bijvoorbeeld vitamo, dan heb je iets niet goed gedaan. Dat spul mag nooit op de vingers komen waarmee je de maden pakt en aanhaakt. Dan kan je net zo goed meteen je maden in je bakje bewerken met die goedjes omdat ze dan toch allemaal eender zijn voor de vis.

De hengeldelen van een vaste stok vertonen onder de lak meestal een naad over de hele lengte. Daar is de mat aan elkaar geplakt. Die delen moet je zo in elkaar steken dat de naad overloopt in het volgende deel. Gevolg is een hengel die beter doet wat je met hem wil. Strakker en dus precieser vissen. Die naad bovenop hoeden is een strakkere hengel, onderop houden is een zachtere actie. Net wat je wilt. Zijwind? De naad naar de wind toe richten. Gevolg is minder grote uitzwaaiers.
                          Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Breambuster
                            Met enige kennis...
                            • 12-08-2005
                            • 342

Hallo,

De grootste fout die ik maakte was dat ik mijn foudraal met hengels vergat in te laden...
                            Veel voorkomende fouten; voer verkeerd plaatsen, verkeerde aaspresentatie, slecht peilen,
                            lengte van de hengel (12 i.p.v. 13), slecht afgesteld of verkeerde maat elastiek zo kan ik nog wel doorgaan...

M.v.g.
                            Breambuster

Reageer

• wedstrijdvisster
                              Gast
                              • 27-12-2005
                              • 317
                              • Beverwijk

mmmm hengel vergeten is niet best!!!
                              die ligt bij mij als 1ste in de auto hoor...

Reageer

Working...