pieren

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • johan d
    johan
    • 26-09-2005
    • 24
    • Vl Brabant

pieren

Kent iemand het verschil tussen dauwpieren en mestpieren?
    en welk soort voor wzlke vis?

dank u

• Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

Douwpieren zijn de dikke pieren die je in je tuin aantreft. Mestpieren zijn kleiner en komen voor in dem mest/composthoop. Hier wordt het meest mee gevist, ze zijn erg levendig namelijk. Douwpieren gebruik ik persoonlijk nooit ik koop altijd dendrobena's bij de hengelsportzaak deze zijn ook ontzettend levendig.

Welke vissoort welke pier? Nou wormen vangen gewoon altijd. Brasem is er gek op.
    Catch and release

METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Dauwpieren gebruikt(e) ik heel veel op zeelt. Goed levendig, en niet al te groot.

Wat met altijd opvalt met pieren steken is dat dauwpieren als raketten de grond uit komen springen. Een beetje zoals dit.
      :hyper:

Regenwormen (je weet wel: van die lange) komen pas veel later heel gezapig om het hoekje kijken. Een beetje zoals dit:
      :drop:

Groeten,
      Pierre

[Gewijzigd door Pierre op 01-16-06 at 04:17 PM]

Reageer

• johan d
        johan
        • 26-09-2005
        • 24
        • Vl Brabant

sorry, maar deze 2 antwoorden spreken elkaar een beetje tegen, niet...?

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Nee volgens mij niet.

Volgens mij zijn dauwpieren idd die je in de tuin aantreft. Volgens mij zijn hier ook gewoon kleinere jongens van tot en met 15 cm toe.

Mestpieren zijn altijd klein en komen vanonder de mesthoop vandaan.

Regenwormen zijn volgens mij die lange uitgerekte dingen die je ook in je tuin kunt vinden. Die dingen zijn net van elastiek en als een merel bijv. er aan trekt wordt ie bijna 2 keer zo lang.

Google anders even op 'dauwworm', 'mestpier', etc. , en kies voor de opdracht afbeeldingen. Dan vind je ook een hoop.

Reageer

• rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Wat met altijd opvalt met pieren steken is dat dauwpieren als raketten de grond uit komen springen. Een beetje zoals dit.
            :hyper:

Regenwormen (je weet wel: van die lange) komen pas veel later heel gezapig om het hoekje kijken. Een beetje zoals dit:
            :drop:
            wat een geweldige uitleg

Reageer

• swa
              Theoreticus
              • 09-05-2003
              • 718
              • Tienen

Dauwwormen zijn de hele grote donkerrode die 's nachts uit hun pijpjes komen en de hoopjes maken op je gazon.
              De gewone regenworm zijn kleiner en doen dat niet. Daarin zijn dus nog verschillende ondersoorten o.a. blauwkoppen en de wat vies aandoende witte.
              De mestpieren die meestal nog kleiner zijn leven boven de grond in plantenafval of mest. Daaronder valt de kleine inheemse mestpier (eisenia foetida) en de uitheemse dendrobena's die heel wat groter zijn en dat zijn de pieren die je meestal in de hengelsportzaak vindt. Er zijn nog andere minder bekende soorten mestpieren

[Gewijzigd door swa op 01-16-06 at 04:52 PM]

Reageer

• Pieter Stam
                -
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

Ahhhh dan haal ik denk ik de blauwkoppen en de dauwpieren door elkaar. Heldere uitleg swa!
                Ik tril dan dus waarschijnlijk verschillende ondersoorten van de regenworm naar boven.

Dan zijn blauwkoppen dus de hyperactieven onder ons. en niet de dauwworm zoals ik in mijn eerder posting visueel duidelijk probeerde te maken.

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Pierre heeft in grote lijnen gelijk alleen... Een Dauwworm is de grote en de regenorm (ook wel Blauwkop genoemd) de kleinere.
                  Een Dauwworm kan wel tot een centimeter of 25-30 groeien (in niet uitgerekte toestand ) en is te groot voor de haak. Wel is hij goed om door je voer 't knippen, maar moeilijker te vinden (het beste 's nachts bij regenachtig weer) .

Regenwormen vindt je in ieder grasveld. Zet een spade in de groned, beetje wiebelen en kiekeboe daar zijn ze.
                  Omdat het zoeken van regenwormen nogal veel tijd vergt en ze bovendien aan de haak nogal snel het loodje leggen is men op de proppen gekomen met de Eisenia Hortensis, de Europian Nightcrawler oftewel de Dendrobena. Deze is makkelijk te kweken, is ijzersterk, zowel aan de haak als door het voer. (wordt zelfs in de zeevisserij gebruikt).

Mestpieren zijn de kleinste en daarom heel goed voor aan de haak. Door het voer wil ook wel, maar je hebt er meer voor nodig en ik vind ze snel zo'n brei/smurrie worden.
                  Mestpieren zijn het makkelijkst zelf te kweken, gewoon een compostbak of een mesthoop en het gaat bijna vanzelf... (hierover zijn al een aantal topics aan besteed)

kijk ook eens: http://home.zonnet.nl/erhv-dewaal/wormen.htm
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• Eduard
                    Moderator
                    • 11-08-2004
                    • 3278
                    • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Ahhhh dan haal ik denk ik de blauwkoppen en de dauwpieren door elkaar. Heldere uitleg swa!
                    Ik tril dan dus waarschijnlijk verschillende ondersoorten van de regenworm naar boven.

Dan zijn blauwkoppen dus de hyperactieven onder ons. en niet de dauwworm zoals ik in mijn eerder posting visueel duidelijk probeerde te maken.
                    Excuus Pierre, je was net iets sneller.....
                    groet,
                    Eduard

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Reageer

• Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

Nog een site die ik jullie sterk kan aanraden maar ik vergeten was in mijn eerdere reacties:

http://www.kampenhout.be/gemeente/milieu/pdf/brochure-ovam-composteren.pdf

en laten we het maar even toegeven:...die Belgen zijn toch niet zo dom als dat ze d'r uit zien! :engeltje: :worm:
                        groet,
                        Eduard

Reageer

• willie
                          Sportvisser
                          • 03-12-2005
                          • 626
                          • wijhe

als je pieren door het voer doet moet je ze dan eerst af zeven of mag de compost waar ze in zitten ook gewoon mee je voer in

gr willie

Reageer

• lode
                            Frequent aanwezig
                            • 22-02-2004
                            • 195

zou ik niet doen willy,al die vuiligheid in je voer
                            ik doe het zo,de pieren uitrapen afspoelen en dan verpakken in krantenpapier
                            en ze zo meenemen naar de vijver of kanaal,om ze daarna bij het voer te mengen

mvg,Lode
                            ------------------
                            vissen is een gave,vangen is een kunst.

Reageer

Working...