Beste vaste stok die voor geld te koop is!?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pastoor
    ...

• 02-02-2003
    • 1118
    • Drongelen

Benenwagen als daar de motor van stopt doen die anderen het ook niet.

Reageer

• lode
      Frequent aanwezig
      • 22-02-2004
      • 195

beste wagen ?speelt allemaal geen rol ,als je maar droog en warm zit,natuurlijk
      hij moet bollen ook hé

groet,Lode

Reageer

• Ton
        Frequent aanwezig
        • 13-11-2003
        • 126

Ik heb zelf 1 1/2 jaar geleden ook naar een nieuwe vaste stok uit gekeken. Zijn veel groede merken en stokken in de handel. Een aantal voorwaarden zijn reeds gemeld. Hoelang blijven reserve delen leverbaar. Waarvoor wil je hem gebruiken. Hoevel topsets enz.
        Ik ben na heel veel hengels in de hand te hebben gehad gezwicht voor de milo pole 4061. Laatst heb ik de hengel van shimano in mijn handen gehad. Deze kan mij ook heel goed bevallen. Maar nogmaals wat ga je er mee doen en dan is het een kwestie van smaak en vertrouwen.
        Veel succes ik weet het is moeilijk iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Mijn persoonlijke voorkeur is Milo en Shimano.

groetjes Ton

Reageer

• Vissport
          Sportvisser
          • 07-01-2004
          • 756
          • Maasbracht

Heb al 7 jaar de beste hengel of vaste stok.....Siltstar. Echter de firma bestaat niet meer. Als Siltstar nog zou bestaan , en deze ging stuk, dan kocht ik weer dezelfde.Vele zullen wel zeggen, sorry hoeft voor mij niet, maar ja ook die mening kan ik respecteren.
          www.pa3gju.nl
          Beste groeten.

Reageer

• pastoor
            ...

• 02-02-2003
            • 1118
            • Drongelen

Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe hengel gekocht van 9,5 meter.
            Daar werd dan ook nog even gratis topelastiek ingezet ook.
            Sorry ik weet het merk nog eens niet wel dat hij maar € 79,- heeft gekost.
            Natuurlijk zal het niet de topper onder de hengels zijn, maar wat ik wel weet dat er ondertussen al twee wedstrijdvissers zijn die me daarmee zagen vissen en er nu ook een gekocht heben.
            Deze heren hebben ook veel duurdere hengels, maar na even op verzoek mijn hengel te hebben getest zeiden ze dat ze in de meeste gevallen beter met deze hengel konden vissen dan risico,s lopen met die hele dure hengel.

Reageer

• Jans
              Toekomstig expert
              • 13-03-2004
              • 272
              • Drenthe

Goeienavond allemaal,

Mooi dat er reacties loskomen, daar is dit forum volgens mij ook voor bedoeld, is tenminste meer interesant als "welk merk onderlijn moet ik gebruiken.
              Ik zou zeggen koop er 20 en kijk welke je het beste bevalt (iets wat je bij hengels natuurlijk niet kan doen)
              Hoewel in ons geval dat natuurlijk wel zou kunnen want wij hebben nu even geld als water.

Lex, klinkt inderdaad aantrekkelijk dat systeem van Sensas, maar aangezien zij dit jaar voor het eerst op de markt zijn met hengels zullen ze zich eerst nog moeten bewijzen.

Theo, ik snap je probleem, beetje moeilijk om een concurerend merk aan te prijzen.
              Zou ik met een goedkope stok minder vangen dan met een dure?
              Er vanuit gaande dat de dure stok lichter en strakker is ligt het aan de omstandigheden denk ik, bij windstil weer en 2 uur vissen denk ik niet dat dat verschil maakt maar bij windkracht 4 of hoger en 6 uur vissen wordt het toch een ander verhaal denk ik.

Loek, de beste hengel bestaat wel net zoals de rijkste man, zolang er geen betere of rijkere uitgevonden of ontdekt word.
              Je moet uitgaan van het beste wat op dit moment op de markt is.
              Ik ben het met je eens dat de vraagstelling mischien niet helemaal juist is, dus bij deze, WAT VINDEN JULLIE DE BESTE VASTE STOK en vooral WAAROM.
              Tot dusver heb ik al wat merken voorbij zien komen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meestal van horen zeggen is of even vastgehouden in de hengelsportzaak, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
              Dit zegt natuurlijk HELEMAAL NIETS, behalve dan de handling en de afwerking.
              Wat ik probeer te ontdekken zijn ervaringen met hengels uit de praktijk, bv hoe strak is de hengel nog na 4 uur in de brandende zon te hebben vertoefd.

Pastoor, de duurste hengel hoeft niet altijd de beste te zijn.

Ik wacht de antwoorden wel weer af, om een voorbeeld te geven van hoe ik de antwoorden graag zou zien zal ik m'n eigen vraag voor mezelf beantwoorden.

De beste hengel voor mij is de Lavis 444 op dertien meter, omdat hij A vrij strak is, B vrij licht is, C geleverd word met topset, D reservedelen goed leverbaar zijn en E hij voor mij nog betaalbaar was.
              Nadeel is dat hij op 14,5m niet meer zo goed in ballans is en wat windgevoelig word.

Als er mensen zijn die in het bezit zijn van een stok uit de zgn topklasse, dat wil zeggen 2000 euro en meer dan zou ik ook erg graag hun ervaringen willen horen.
              OOK DE SLECHTE ERVARINGEN.

Zou het niet een goed idee zijn dat een hengelsport blad een soort testrubriek zou opzetten, ik bedoel auto's en audio apparatuur worden ook in diverse bladen getest (en soms ongenadig neergesabeld) dus dit zou met hengelsport artikelen ook moeten kunnen.

Of zouden ze bang zijn hun advertentie inkomsten te verliezen?

Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• pole
                Frequent aanwezig
                • 27-02-2002
                • 118
                • Hamme

in de beet van februari en maart staat een zogenaamde test van de nieuwe vaste stokken , in elk geval je wordt er weinig wijzer van , van neersabelen is zeker geen sprake . zal inderdaad wel met de advertenties te maken hebben . Het ( voor mij ) enige voordeel aan de test is dat je weet wat er op de markt is en wat de richtprijzen van die stokken zijn . ~_~

Reageer

• Loek van Kersbergen
                  Met enige kennis...
                  • 03-01-2003
                  • 289
                  • Lekkerkerk

Hoi,
                  Ik ben een tijd bezig geweest ( en nu vanuit een andere invalshoek weer bezig) om een test programma op te zetten voor hengels. Niet alleen vaste stokken maar alle typen hengels.
                  Veel gesprekken over gevoerd met TUV en TNO, maar dat is helemaal nog niet zo gemakkelijk!!

Het gaat er komen, dat staat vast, maar we weten reeds nu, dat ook een testprogramma voor hengels door de beste gecertificeerde testbedrijven altijd een nadeel heeft: het is namelijk objectief!! Dat klinkt tegenstrijdig maar het is het niet. Wat namelijk voor de ene visser een nadeel is ( voorbeeld: Italiaans type, strak , licht , zeer kwetsbaar, etc) is voor de andere visser een voordeel.
                  Da's een kwestie van persoonlijke voorkeur.

OK , laten we zeggen dat er zo'n 10 hengels in aanmerking komen voor de titel ' de beste hengel die te koop is' . En er zijn 20 vissers om daar de beste uit te halen, dan heb je een heel goede kans dat de meningen behoorlijk er uiteen lopen.
                  Ik wil maar zeggen: in de top klasse zijn er waarschijnlijk weinig kwalitatieve verschillen tussen de hengel maar wel veel subjectieve verschillen.
                  De ene visser heeft nu eenmaal graag een bekend merk , de andere visser heeft nu eenmaal graag zijn persoonlijke actie in een hengel.

Moeilijk hè!

Geloof me nu maar: op het hoogste niveau bestaat de beste hengel niet!
                  Ook volkomen objectief niet!!
                  Want: als een hengel bijv zwaarder is dan een andere die weer strakker is, wat is dan beter? Voor jou iets anders dan voor mij!
                  Als de ene hengel even goed is als de andere in objectieve test punten, wint dan de rode of de groene ( en vergis je niet:........ik heb vanuit mijn beroeps ervaring in de hengelsport in jaren de zekerheid opgedaan dat zelfs de meest geroutineerde en zogenaamd kundige vissers ook op design afgaan en dan opeens kwaliteit niet altijd meer als prioriteit hebben).

Dus|: De beste hengel is - tot op dit moment- een volkomen subjectief begrip, en als antwoord op jouw vraag/opmerking:
                  We zijn bezig om een onafhankelijk testprogramma te ontwikkelen voor hengels, maar ik geef je weer schriftelijk in vijfvoud garantie op de zekerheid dat we het dan zelfs niet kunnen zeggen wat de beste hengel is,
                  Want: wat is beter: een hengel die licht is of een hengel die wat zwaarder is maar die bij zijwind beter vist. Of een hengel die zwaarder en sterker is en bestand tegen een ruwere behandeling of een hengel die licht is maar behandeld moet worden als een pasgeboren baby????

Dat is puur afhankelijk van wat je zelf wilt, en wat dus voor mij de beste hengel is, is dat absoluut niet per definitie ook voor jou.

Dus nogmaals - en ondanks dat je roept dat dat wel zo is- de beste hengel BESTAAT NIET< NU NIET EN NOOIT NIET> Dus: stop met zoeken en koop wat je bevalt en wat je je kunt veroorloven! En als je daar fijn mee vist ( en of hij nou 900 euro of 5000 euro kost -want daar praat je over bij de dure hengels-)
                  dan is dat voor JOU de beste hengel , toch???

Gr. loek
                  MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• Lex van den Ende
                    Met enige kennis...
                    • 23-01-2003
                    • 402
                    • Tilburg

Ik ben het helemaal met je eens Loek.

Ik zal nog een voorbeeld geven. Er wordt hier ook gepraat over beste auto. BWM 645, Ferrari...????

BMW met een veel te hoge aanschafprijs. Of een Ferrari met een nog veel hogere aanschafprijs. Probeer in deze twee auto's eens voor je te halen. Zet daarnaast ,vanuit eigen oogpunt gezien,..............een gezin met twee kinderen, 4 koffers met kleding, 1 skibox op het dak, en een caravan......................

De beste auto voor jou is dus die BWM?? die Ferrari??? Nee dank je.......ik kan mijn visspullen nog niet kwijt in zo'n ding. Laat staan mijn gezin. Het verbruik is ook niet echt vriendelijk, en laat ik het maar niet hebben over het onderhoud.

Ik heb ooit een fiat panda gehad als "visauto". Dat was voor mijn een ideaal autootje. Lage aanschafprijs.Op de wegenbvelasting kreeg ik bijna geld terug. Verbruik 1 op 15. Achterbank is een hangmat die heel simpel uitgenomen kan worden. Een laadbak waar je een tweezitsbank in kwijt kon. Perfect!!!! Onderdelen ging ik op de sloop halen.

Nu wil ik niet zeggen dat een Panda een betere auto is dan een Bmw Mercedes of welk merk dan ook, het is alleen maar hoe je het bekijkt, en wat je ermee wil gaan doen.

De beste auto bestaat niet, de beste hengel ook niet. Wel zijn er opties die een auto of hengel aantrekkelijker maken.
                    Groeten,

Lex.

Reageer

• coarse fishing
                      Banned
                      • 13-04-2004
                      • 142

He vissers,

Ik ben afgelopen winter ook aan het kijken geweest wat voor mij een goede vaste stok zou zijn, waarmee ook eventueel eens een wedstrijdje te vissen moet zijn. Ik was gewend te vissen op niet al te breed water en waar ook niet veel gevist werd, dus ver uit de kant was hier ook niet echt nodig. Vorig jaar ben ik meer op het kanaal gaan vissen en heb toen ook interesse gekregen in eens een wedstrijdje meevissen. Ik heb me toen ook best wel verlekkerd aan de uitgestalde vaste stokken in de hengelsportzaak, maar voor mijn portemonnee, en voor hetgeen ik er mee doe, zijn 13 of 14,5 m stokken van dik boven de € 1000,00 niet weggelegd (en flink bedrag betalen voor een tweedehands stok is naar mijn mening ook riskant, omdat ik persoonlijk niet veel wedstrijdvissers ken, en hem dus van een vreemde zou moeten kopen). Tot mijn oog viel op de nieuw Technium XT competition van 12,5 m van Shimano (Die zag ik eigenlijk in een boekje van Shimano wat ik op de hengelsport en visbotenbeurs in Utrecht vorig jaar meegenomen heb). Na deze hengel even vast te hebben gehouden en nagevraag gedaan te hebben of hier voldoende onderdelen van te krijgen zijn, bleek dat deze hengel zo'n € 350,00 kost, inclusief een extra topset (3 delen). Niet dat ik nou wil zeggen dat dit een tophengel is, ik geloof zelfs vast dat fanatieke wedstrijdvissers het misschien wel helemaal niets vinden, maar voor hetgeen ik er mee doe, en voor wat ik gewend was, is het een hele fijne hengel.

Wel moet ik toegeven dat als het echt hard waait ik er liever niet mee vis, niet dat hij dan niet strak genoeg is, maar loop liever niet het risico hem te breken, maar bij veel wind lijkt me de feeder sowieso prettiger.

Groeten,
                      Coarse Fishing.

Reageer

• Loek van Kersbergen
                        Met enige kennis...
                        • 03-01-2003
                        • 289
                        • Lekkerkerk

Hai Coarse..
                        Deze Shimano die je gekocht hebt is helemaal geen slechte stok.
                        Hij is in Engeland onder de wedstrijdvissers zelfs gedurende ruim 2 jaar de best verkochte hengel geweest! Er zijn alleen al in 2002 zo'n 1200 exemplaren van verkocht in de UK!

Inderdaad met erg harde wind is hij wat te onstabiel, maar dat nedeeltje weegt ruim op tegen de voordelen van de stok.
                        Hij is in 2002 in Engeland getest door coarse fishing magazine als beste koop, en de " Highest value for money" hengel. ( Hoogste kwaliteit/prijs verhouding).

Dus....heel veel visplezier ermee. Daar hij ook nu nog gewoon in het assortiment zit bij Shimano, zijn er nog zeker 10 jaar onderdelen voor te krijgen.

Groetjes Loek

Reageer

• Jans
                          Toekomstig expert
                          • 13-03-2004
                          • 272
                          • Drenthe

Hallo,

En toch blijf ik roepen dat de beste hengel wel bestaat, anders zou er geen discussie ontstaan natuurlijk.
                          Zoals Loek al zegt, zal een hengel nooit aan ieders eisen kunnen voldoen, maar als je zoals hij schrijft 20 vissers tien hengels laat testen en je laat ze punten geven van 1 tot 10 of voor mijn part van 1 tot 100 dan zal er aan het eind een winnaar uit de bus komen.
                          Test je de volgende keer weer tien andere hengels zal ook hier weer een winnaar uit de bus komen en die vergelijk je dan weer met de winnaar van de vorige test.
                          Zo zal je uiteindelijk een vrij goed beeld krijgen van de beste allround hengel op dat moment, ik schrijf uitdrukkelijk allround hengel omdat je hengels in verschillende catagorieen hebt zoals karperstokken, stokken voor grote brasem en ga zo nog maar een tijdje door.
                          Hier zou je natuurlijk aparte klasses voor kunnen instellen, doen ze bij auto's b.v ook zoals beste mpv, beste caravantrekker of beste personenwagen.

Ik geef toe dat hier veel tijd en moeite (en geld) mee gemoeid gaat, maar een beetje zichzelf respecterend hengelsportblad zou hier toch een uitdaging in moeten zien.

Wat ik tot nu toe aan reacties heb gelezen stemt mij in het geheel niet vrolijk,
                          Ik mag toch aannemen dat de hengels waar de lezers van dit forum mee vissen zijn gekocht omdat ze aan bepaalde voorwaarden voldeden.

De ene zal een budget van 300 euro hebben en proberen in die klasse de beste hengel voor hem aan te schaffen en een ander zal 6000 euro ter beschikking hebben en daarvoor de beste hengel willen hebben.
                          Tot dusver heb ik nog niemand gezien die uit kon leggen waarom hij juist DIE hengel uit Die prijsklasse gekocht heeft.

P.S Neem mijn berichten niet al te letterlijk, ik probeer alleen maar om de discussies een beetje prikkelend te maken en reacties uit te lokken.

Reageer

• Loek van Kersbergen
                            Met enige kennis...
                            • 03-01-2003
                            • 289
                            • Lekkerkerk

OK Jans,

Ik had het al wel een beetje aangegeven bij mijn reactie.
                            Ik heb de Tubertini Saratoga gekocht omdat:

1) De hengel op 12,5 m superstrak is, en hij desondanks toch redelijk licht is.
                            2) De bussen van de hengel (toen) beter versterkt waren dan van de meeste
                            andere hengels.
                            3) Het extra handdeel om te verlengen tot 14m de hengel welliswaar iets slapper
                            maakte, maar de hengel bleef toch goed hanteerbaar.
                            4) Onderdelen makkelijk te bestellen waren / zijn.
                            5) De hengel zowel met elastiek 8 / 9 te vissen is als met elastiek 3 tot 5.
                            6) De hengel in die prijsklasse VOOR MIJ gewoon de beste was.
                            ( We praten over 7 jaar terug , de hengel was toen tegen de 4000 guldens).

Ik vis er dus zoals gezegd nu 7 jaar mee, en ik heb hem natuurlijk wel goed onderhouden, maar hij is nog steeds ok.

Inmiddels zijn er natuurlijk heel veel andere hengels op de markt gekomen, en als ik nu weer overnieuw moest gaan kiezen, dan kwam ik wellicht op iets anders uit!

Nog even terigkomend op jouw ' verlangen' om het predikaat ' De Beste Hengel' uit te delen ( en ik begrijp wel dat je de discussie een beetje pittig wilt houden- dat mag ik wel!!):
                            Neem nu eens 2 groepjes van 20 vissers en de kans is groot dat je 2 verschillende uitslagen krijgt!! Laat staan wanneer je ( zoals bij een goed onderzoek moet!!!) een werkelijk representatief onderzoek zou doen ( dus waarbij de testgroep een representatieve doorsnede vormt van de vissende bevolking) dan begrijp je dat een onderzoek en een engizins wetenschappelijk onderbouwde uitslag in feiote onmogelijk is, omdat wanneer je alle subjectieve zaken probeert uit te sluiten je gewoonweg tegen een aantal ' onmeetbare' factoren aanloopt.

Wat een discussie he??
                            :?

Loek

Reageer

• Jans
                              Toekomstig expert
                              • 13-03-2004
                              • 272
                              • Drenthe

Dag Loek,

De term beste hengel is dus een subjectief begrip, ben ik het volkomen mee eens.
                              Toch heeft zo'n test wel nut omdat als de uitleg erbij een beetje goed onderbouwd is je er toch je voordeel mee kan doen.
                              Wordt merk X bijv nummer 1 in de test omdat hij net iets strakker is als merk Y en op alle andere punten even goed scoort dan kan ik als potentieele koper zelf mijn afweging maken om de strakke hengel X te kopen of dat ik toch liever hengel Y koop, juist omdat deze iets minder strak is.

Zo kun je dan uit de geteste top zoveel de hengel uitzoeken die het best bij jou past, wil je een "werkpaard" of een "raspaard".

Op deze manier zoek ik zelf mijn audio apparatuur bij elkaar, ik koop een paar audio bladen, kijk op de ranglijsten, en zoek uit wat voor mij belangrijk is.
                              Vind ik veel knopjes belangrijk, moet het er goed uitzien, wat is de prijs en zo kom ik tot een keuze van 2 of 3 modellen die ik dan in de winkel op m'n gemak kan bekijken/beluisteren.
                              Zo heb je al een hele lijst met afvallers, zodat je je daar in de winkel niet meer mee bezig hoeft te houden en het kan je behoeden voor een miskoop omdat je je weer eens hebt laten verleiden door de mooie verhalen van de verkoper.

Reageer

• Gert Koops
                                Fishing4/Rix H.Sport
                                • 01-02-2002
                                • 239
                                • Schoonebeek

Heb vandaag de Shimano Aspire in handen gehad. Wat een fantastische stok....apestrak en super afgewerkt. Maar €3200,- ........slik, dat trekt mijn knip niet.

Denk dat als ik zo`n hengel zou aanschaffen ik:

1: Ruzie krijg met de vrouw
                                2: Er haast niet mee zou durfen vissen...stel je voor dat er een deel breekt....

Dus aan een beste stok hangt vaak ook een leuk prijskaartje.
                                Groetjes,

Gert.

Team Fishing4u/Rix Hengelsport

Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
                                Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

Reageer

Working...