dobber/lijnmontage

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • roland1
    Newbie
    • 23-08-2004
    • 11

dobber/lijnmontage

Hoi collega vissers

Als eerste even een inleidend verhaaltje.
    Ben een zeer fanatiek visser met de vaste stok, maar wel vooral op vijvers waar geen stroming staat.
    De enige stroming die er kan zijn wordt veroorzaakt door de wind. Dus wanneer ik op de vijvers met m’n onderlijn op of tegen de bodem vis, blijft m’n dobber en dus ook m’n aas vrijwel altijd een beetje op dezelfde plaats op de bodem liggen. Ben dit weekend op de mark (kanaal) wisten vissen waar ik toch wel een probleempje ondervond en wel het volgende: Doordat er wat wind en stroming stond, kon ik m’n pen en zo ook m’n aas niet op eenzelfde plek op de bodem houden. Zag m’n pen als het ware gewoon voorbij gaan.
    Heb toen een aantal loodjes helemaal naar beneden geschoven tegen m’n onderlijn aan zodat deze op de bodem kwam liggen en zo enigszins m’n dobber op dezelfde plaats kon houden met gevolg dat m’n pen weer veel te ver boven water kwam staan. Viste met 10/100 lijn en 8/100 onderlijn (20 cm), dobber 1,50 gr.

Kan iemand mij een goede methode voorleggen voor deze situatie? Zal waarschijnlijk wel heel simpel zijn, maar omdat ik natuurlijk altijd op vijvers vis ben ik deze situatie niet gewend.

Roland
    heb nooit geen tijd want ik moet gaan vissen
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Hallo Rolant 1

De slanke pennen die veel op vijvers worden gebruikt zijn minder geschikt voor stromend water dat bovendien ook golft door wind. Je kunt dan beter een pen nemen met een gedrongen drijflichaam. Pennen met een 'korte druppel' als drijflichaam zijn zeer goed bestuurbaar in stromend golvend water en komen niet uit 't water als je 'em tegenhoudt en een paar loodhageltjes op de bodem hebt liggen. Staat de dobber toch nog te hoog naar jouw mening, dan kun je een zogenaamd 'backshot' gebruiken. Dit is een loodhageltje dat vlak boven de pen wordt bevestigd op de opslag. Dit loodhageltje zorgt ervoor dat de pen mooi op diepte blijft en brengt bovendien de opslag onder water zodat jouw aasaanbieding rustiger verloopt. Het is een trucje dat de Engelsen al jaren gebruiken bij 't matchen en vaste stokvissen. Vandaar de engelse naam; Backshot!
    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

weer een oudje

wat vind iemand nu een goede dobber/lijnverhouding