Waarom zulke kleine connectors?
simpel elke gram is er een, maar wat de belangrijkse factor is is dat ik me groen en geel erger als een connector door de wind tegen mijn hengel aan het tikken is.
Daarom gebruik ik de micro-connector.
Deze zijn goed aan het elastiek te bevestigen en worden zelfs met zeer geringe kracht goed tegen de top getrokken en ook bij windkracht 5 is er geen tikje te horen.
Wat sterkte betreft maakt het allemaal niets uit de lijn breekt toch eerder dan de connector. Alleen met koude handen is het soms wel eens prutsen, vooral als er ijs op de connector zit, maar er een paar keer tegen aan blazen en je kunt hem gewoon weer open klikken.
suc6
Gerrit Bakker
simpel elke gram is er een, maar wat de belangrijkse factor is is dat ik me groen en geel erger als een connector door de wind tegen mijn hengel aan het tikken is.
Daarom gebruik ik de micro-connector.
Deze zijn goed aan het elastiek te bevestigen en worden zelfs met zeer geringe kracht goed tegen de top getrokken en ook bij windkracht 5 is er geen tikje te horen.
Wat sterkte betreft maakt het allemaal niets uit de lijn breekt toch eerder dan de connector. Alleen met koude handen is het soms wel eens prutsen, vooral als er ijs op de connector zit, maar er een paar keer tegen aan blazen en je kunt hem gewoon weer open klikken.
suc6
Gerrit Bakker

.......

(Even afkloppen!!) Wellicht omdat ik voor het vissen altijd even de tijd neem om het elastiek visueel te inspecteren op beschadigingen, en omdat het een aantal keer per seizoen (preventief) wordt vervangen. Het oude elastiek gebruik ik weer op m'n tuigenplankjes. Ook 'smeer' ik het elastiek (zeer) ruim voordat de visserij aanvangt, volgens een methode die ik van Jan van Schendel heb geleerd. (slippery eel, uit de bekende gele flacon) Na het vissen zorg ik dat er nog een 'film' van het smeermiddel achter blijft op het elastiek om het uitdrogen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook tijdens het vissen , en zeker in de volle zon zorg ik dat het elastiek zoveel mogelijk in de hengel zit. Je ziet namelijk bij veel vissers bij de gereed liggende (opgetuigde) topsets het elastiek al op spanning buiten de hengel steken in de volle zon, en vaak in combinatie met wat wind . Naar mijn (persoonlijke) mening is dit het slechtste wat je met elastiek kunt doen. Het elastiek verouderd dan super snel, het droogt uit, wordt poreus, en haalt de opgegeven specificatie's niet meer. (Zeker het eerste stuk vanaf de connector gezien, dit wordt het zwaarst belast.) Bij een 'spontane' breuk geven de vissers vaak de fabrikant de schuld, en stappen ze over van het ene naar het andere merk.

Reageer