Feederhaak tegenover vaste hengel haak

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • swa
    Theoreticus
    • 09-05-2003
    • 718
    • Tienen

Feederhaak tegenover vaste hengel haak

De vraag over de feederhaak bracht me op het idee om een andere discussie op gang te brengen
    Waarom moet voor de brasemvisserij een feederhaak anders zijn dan een haak voor de vaste hengel? We vissen bij beide op de grond en op dezelfde vis?
    Ik weet het de aanslag gebeurt een beetje anders, maar voor de rest?

[Gewijzigd door swa op 12-05-05 at 11:24 AM]
  • Piscator

Oorspronkelijk geplaatst door swa

De vraag over de feederhaak bracht me op het idee om een andere discussie op gang te brengen
    Waarom moet voor de brasemvisserij een feederhaak anders zijn dan een haak voor de vaste hengel? We vissen bij beide op de grond en op dezelfde vis?
    Ik weet het de aanslag gebeurt een beetje anders, maar voor de rest?

[Gewijzigd door swa op 12-05-05 at 11:24 AM]
    Moet dat dan? wist ik niet.

Heb ik het toch altijd verkeerd gedaan, gebruik nl. altijd de zelfde type haak.

Gr,

Johan

Reageer

• swa
      Theoreticus
      • 09-05-2003
      • 718
      • Tienen

Vaak worden er inderdaad andere haken voor aangeraden. Bvb je zult vaker een haak voor de feeder zien waarbij de punt naar binnen wijst dan voor de vaste hengel
      Ik vraag me vaak af waarom, want met de vaste hengel op brasem vis ik ook vaak tamelijk ver op grond en voor mijn hengeltop zodat de aanslag in dezelfde richting gebeurt als bij de feeder.

Bij het vissen met de vaste hengel boven de grond kan ik begrijpen waarom een haak anders van vorm moet zijn. Dan trek je namelijk de haak naar boven (verticaal), terwijl je bij de feeder de haak horizontaal wegtrekt.

Reageer

• Deputy
        Sportvisser

• 04-02-2002
        • 606
        • Lille

het is hem niet direct de manier van aanslaan, doch eerder de kracht dit je bij het aanslaan gebruikt.

Ook moet de haak "dik" geneog zijn, daar de vis meestal van verder dient gehaald te worden >>> doorscheuren van het bekkie
        groetjes van Deputy Dog

---------------------------
        http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
        http://www.marcelvandeneynde.be

Reageer

• Theo de Kreij
          VOERBOER
          • 03-06-2003
          • 2345
          • Zoetermeer

Ik heb altijd een andere haak voor de feeder dan voor de vaste stok. Bij de vaste stok is een voorntje van 5 cm ook welkom en mag een smalle roundbend haak, op de feeder maakt het me gek. De tijd van 'weer terug op de voerplek zijn' is veel langer dan bij de vaste lat. Vandaar dat ik (en vele anderen) voor een haak kies waar meer en groter aas op gezet kan worden. Je komt dan uit bij een haak widegape met een brede bocht. De kans op maatvis is dan vele malen groter.
          Omdat er een langere periode kracht wordt uitgeoefend op een feederhaak (vis komt soms van 80 meter) mag die ook gerust wat dikker zijn dan de haak van de vaste stok (vis komt hooguit van 13 meter). Zeker ook wanneer je vist met gevlochten lijn is een dikkere haak aan te bevelen. De kracht bij het aanslaan is groter dan bij het nylon dat eerst een stuk oprekt. Bij die wat 'hardere' aanslag snijd een dunne haak sneller door de lip waardoor je de vis verliest.
          Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Piscator

Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij

Ik heb altijd een andere haak voor de feeder dan voor de vaste stok. Bij de vaste stok is een voorntje van 5 cm ook welkom en mag een smalle roundbend haak, op de feeder maakt het me gek. De tijd van 'weer terug op de voerplek zijn' is veel langer dan bij de vaste lat. Vandaar dat ik (en vele anderen) voor een haak kies waar meer en groter aas op gezet kan worden. Je komt dan uit bij een haak widegape met een brede bocht. De kans op maatvis is dan vele malen groter.
            Omdat er een langere periode kracht wordt uitgeoefend op een feederhaak (vis komt soms van 80 meter) mag die ook gerust wat dikker zijn dan de haak van de vaste stok (vis komt hooguit van 13 meter). Zeker ook wanneer je vist met gevlochten lijn is een dikkere haak aan te bevelen. De kracht bij het aanslaan is groter dan bij het nylon dat eerst een stuk oprekt. Bij die wat 'hardere' aanslag snijd een dunne haak sneller door de lip waardoor je de vis verliest.
            Met alle respect, maar wie gaat er nu aanslaan met gevlochten lijn?

Een beginner met gevlochten lijn kan ik het me nog voorstellen, maar een ervaren visser zou beter moeten weten.

Als je een grotere vis haakt, verspeel je hem gegarandeerd, hetzij door het breken van de onderlijn of anders wel door het uit de bek trekken van de haak ( als de haak niet breekt).
            Als ik sla met de Feeder, breng ik de top binnen een seconde minimaal een meter naar achteren, een grotere vis kan dat nooit volgen.

Hengel oppakken en gelijktijdig rustig binnendraaien is voldoende.
            Je hebt dan ook mooi even de gelegenheid, om in te schatten wat voor vis je hebt gehaakt.

Nu begrijp ik ook, waarom het bij mij geen probleem is om zowel met de feeder, als de vaste stok met dezelfde type haak te vissen.

Gr.

Johan

[Gewijzigd door Piscator op 12-06-05 at 04:04 PM]

Reageer

• rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

bij feederen met dyneema is mijn aanslag inderdaad ook minimaal...

Reageer

• swa
                Theoreticus
                • 09-05-2003
                • 718
                • Tienen

Dan denk ik dat ik het toch wel ongeveer door heb waarom er vaak een verschillende haakwordt aangeraden voor brasemvisserij
                Een haak met grote bocht verbetert de hakingskans en er kan meer aas op gezet worden en omdat er bij het feederen meer kracht op de haak gezet wordt en de kans op uitscheuren groter is moet hij dikker van draad zijn.
                Bij de vaste hengel is zo'n haak echter vaak te zwaar en dat zal het aantal beten verminderen als de vis moeilijk is. Dan kun je zo'n haakvorm met brede bocht in dunnere draad nemen, maar door de brede bocht wordt die waarschijnlijk te zwak en zal uitbuigen.
                Dus voor een makkelijke brasemvisserij kun je het evengoed met feederhaken doen omdat ze de beste hakingskans geven, als het moeilijk wordt zijn ze te zwaar
                Als het makkelijk gaat gebruik ik nu de B611 en als het moeilijker is de B511, dus dat zit ongeveer goed. Misschien toch die Gamakatsu's ook eens proberen.

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door Piscator

Antwoord: IK!! Ik vis wel met zo'n 6m voorslag, maar toch... alleen, dit:

Als ik sla met de Feeder, breng ik de top binnen een seconde minimaal een meter naar achteren....
                  ... noem ik geen aanslaan meer, een klein tikje vanuit de pols is genoeg, dunkt me. Op grotere afstanden zal je lijn door zijn eigen gewicht of door stroming altijd (ook dyneema) in een boog hangen of liggen. Als je dus 'aanslaat' trek je eerst die boog uit je lijn. Je hengeltop zal dan altijd een verdere verplaatsing hebben dan je haakje en zal de kans dat je de vis van zijn amandelen berooft wel meevallen. Bij mij kwam het door het tikje met de pols niet meer voor (afkloppen ) dat ik mijn haak en alles kwijt was.... Wel door de reactie/terugslag van die zeelt... !@#$
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• Theo de Kreij
                    VOERBOER
                    • 03-06-2003
                    • 2345
                    • Zoetermeer

Een beginner met gevlochten lijn kan ik het me nog voorstellen, maar een ervaren visser zou beter moeten weten.

Als je een grotere vis haakt, verspeel je hem gegarandeerd, hetzij door het breken van de onderlijn of anders wel door het uit de bek trekken van de haak ( als de haak niet breekt).
                    Als ik sla met de Feeder, breng ik de top binnen een seconde minimaal een meter naar achteren, een grotere vis kan dat nooit volgen.

Je hebt dan ook mooi even de gelegenheid, om in te schatten wat voor vis je hebt gehaakt.

Nu begrijp ik ook, waarom het bij mij geen probleem is om zowel met de feeder, als de vaste stok met dezelfde type haak te vissen.

Gr.

Johan

Je schrijft "met alle respect" maar haalt vervolgens respectloos uit. Of je nou je hengel optilt met de bedoeling de haak te zetten of de hengel 2 meter naar achter trekt, het blijft allebei aanslaan. Als je wat meer berichten van mij had gelezen wist je dat ook ik gewoon de hengel opneem met gevlochten lijn. En als je even nadenkt weet je dat bij het opnemen van de hengel zonder voorslag de haak evengoed harder wordt gezet dan bij nylon. :@
                    Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Piscator

Gr.

Johan

Je schrijft "met alle respect" maar haalt vervolgens respectloos uit. Of je nou je hengel optilt met de bedoeling de haak te zetten of de hengel 2 meter naar achter trekt, het blijft allebei aanslaan. Als je wat meer berichten van mij had gelezen wist je dat ook ik gewoon de hengel opneem met gevlochten lijn. En als je even nadenkt weet je dat bij het opnemen van de hengel zonder voorslag de haak evengoed harder wordt gezet dan bij nylon. :@
                      Op de teentjes getrapt mijnheer de Kreij ?

Je schreef toch echt over aanslaan met gevlochten lijn.
                      En ik dacht bij mijzelf, iemand die pretendeert een van de betere vissers in Nederland te zijn zou beter moet weten.

Ook je stelling dat bij het opnemen van de hengel zonder voorslag de haak harder wordt gezet dan bij nylon bestrijd ik in mijn geval.
                      Ik vis rustig met haak 18 en een onderlijn van 0.08mm op grote afstand, moet er wel bij zeggen dat ik een stukje topelastiek tussen de onder en hoofdlijn knoop. En geloof me ik verspeel zelden een onderlijn of haak, en haal op deze manier van alles binnen.

Conclusie: wij zijn het niet eens, en dat mag toch?

Gr,

Johan

Oja, Theo niet te lang boos blijven.
                      Ik ben ook niet boos op jou.

[Gewijzigd door Piscator op 12-07-05 at 11:53 PM]

Reageer

• rickie
                        hoe kouder hoe beter
                        • 18-11-2005
                        • 2377
                        • Oldebroek

En als je even nadenkt weet je dat bij het opnemen van de hengel zonder voorslag de haak evengoed harder wordt gezet dan bij nylon. :@
                        hier geef ik theo ook gelijk in...

Reageer

• Piscator

En als je even nadenkt weet je dat bij het opnemen van de hengel zonder voorslag de haak evengoed harder wordt gezet dan bij nylon. :@
                          Oorspronkelijk geplaatst door rickie

hier geef ik theo ook gelijk in...
                          Slijmbal

Reageer

• swa
                            Theoreticus
                            • 09-05-2003
                            • 718
                            • Tienen

Om het weer even over wat anders te hebben
                            Hoe vergelijkt die Gamakatsu LS2210 zich met een Kamasan B611. Is dat vergelijkbaar of is de LS2210 dikker van draad en dus zwaarder?

Reageer

• rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

Slijmbal

[Gewijzigd door rickie op 12-08-05 at 06:56 PM]

Reageer

Working...