Als je alles nou eens vooruit wist.............
Je vist een wedstrijd en .........
Collapse
X
-
De meeste wateren en of wedstrijden is er echt wel van te voren te zeggen of er vis gevangen kan worden, een en ander afhankelijk van het tijdstip van het jaar of van het weer.
Groet John.
www.baitstore.nl -
Beste John,
Piscator heeft met dat ene zinnetje wel gelijk... Ik heb dit jaar meerdere keren meegemaakt dat je de week voor een wedstrijd het wedstrijdwater verkend en vis vangt bij het leven of bij andere vissers te rade gaat en niets dan positiefs hoort en dan op de wedstrijddag zelf zogezegd 'geen tik aan je top ziet'... Het is dan natuurlijk allemaal logisch te verklaren, als je alleen zit vang je altijd meer dan met 50 man of meer op een wedstrijdparcours, maar dat is allemaal achteraf gepraat. Hooguit kun je zoiets verwachten, maar om daarom wedstrijden te mijden? Helaas waren het merendeel van mijn wedstrijden dit jaar zulke wedstrijden... dan kan ik dus eigenlijk net zo goed helemaal ophouden met het wedstrijdvissen.
Andere kant van het verhaal is dat je, als je wel die ene bonusvis hebt, gelijk in de prijzenpot mag graaien. Het is dan wel een loterij, maar het maakt het ook weer extra spannend, en die spanning bij wedstrijdvissen geeft mij persoonlijk net even die extra kick, daar doe ik het in wezen voor.groet,
EduardReageer
-
Allereerst, als je vrij zit te vissen of je zit in een rij met 50 vissers of meer is een wereld van verschil. Dit is absoluut ook totaal niet te vergelijken. Bij het verkennen van het water moet je je dan ook beperken tot het uitzoeken van de bodemgesteldheid van het water, bv het type bodem, bodemverloop, mosselbanken of richels zoeken en hoe is de oeververloop. De vis die je vangt is meegenomen, maar niet zaligmakend. Vis zal altijd wel te vangen zijn wanneer je alleen vist. De kennis over het water die je opgedaan hebt tijdens het vrij vissen is van veel meer waarde dan de vis die je gevangen hebt.
En Piscator heeft idd gelijk met zijn zinnetje, maar ik bedoel er mee te zeggen dat je van te voren wel weet op welk water er gepielt moet worden om een visje te vangen of op welk water er getakeld moet worden. Op basis van dit gegeven kun je al een keuze maken naar welke wedstrijd je gaat. Ik ben in de vrijheid om deze keuze te maken omdat ik liever een uur rij naar een wedstrijd waar ik weet dat er vis gevangen kan worden. Ik kan er ook voor kiezen om bij ons in de buurt te gaan vissen, maar dan heb ik weer met die loterij te maken.
Verder zijn de weersomstandigheden zeer belangrijk voor het aasgedrag van vissen. En elk water is er min of meer gevoeliger voor. bv ik zou dit weekend niet graag op een kanaal een wedstrijd moeten vissen, ik denk dat ik mij af zou melden en ergens vrij zou gaan vissen.
Wedstrijdvissen is voor mij niet het belangrijkste, vis vangen wel, dat is mijn hobby.
En ik denk dat we allemaal onze zelfde gemengde gevoelens hebben wanneer iemand zich nederlands kampioen mag noemen omdat hij een brasem gevangen heeft en alle anderen niet. Als mij dat zou overkomen dan mogen ze het nederlands volkslied spelen maar dit persoontje is allang vertrokken. Ik zou niet op het podium durven te staan en alle andere vissers in de ogen kijken waarvan ik weet dat hun vele malen beter kunnen vissen dan ik.Groet John.
www.baitstore.nlReageer
-
Dat idee had ik dus ook gistermorgen, maar ja het voordeel is dat iedereen die er zit het zelfde probleem heeft, dus als je eenbeetje goed loot dan kan er nog een vis in zitten.Verder zijn de weersomstandigheden zeer belangrijk voor het aasgedrag van vissen. En elk water is er min of meer gevoeliger voor. bv ik zou dit weekend niet graag op een kanaal een wedstrijd moeten vissen, ik denk dat ik mij af zou melden en ergens vrij zou gaan vissen.
Maar ja dan ga je om 6.30 uur het bed uit en staat de thermometer op -6,3 op 30 cm van de grond.
Toch maar naar het kanaal gereden in de stille hoop dat de wedstrijd geannuleerd zou worden, maar dus niet.
Het was flink mistig en bovendien gaf de thermometer in de auto nog steeds -4 aan.
De eerste worp verdween in de mist een kleine 60 a 70m verderop
Bij de 2e worp schoot de korf met montage en voorslag de mist in en werd nooit terug gezien omdat het topoog was dichtgevroren.
Gelukkig viel het dus nog mee aangezien anderen gewoon de complete top stuk gooiden.
Maar ja dan zit je daar ruim 3 uur zonder ook maar 1 keer beet te krijgen en terwijl je rechter buurman er wel 4 brasems uit weet te takelen.
Enigste troost, je linker buurman vangt ook niets, maar de competitie is al wel verloren dus we gaan nu alleen nog voor de erwtensoep.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
...met recht een "snertwedstrijd"...
Op zich zou ik wel op het podium willen staan John, net als voetbal is een viswedstrijd voor mij oorlog. Ik heb dat al eerder geschreven, ik vis een wedstrijd in principe om te winnen, niet alleen om het leuke vissen. Maar, ik geef je gelijk dat een overwinning zoeter is en meer voldoening geeft als je lekker hebt mogen 'scheppen'. Ik ben dit jaar een keer tweede geworden met een net vol vis omdat mijn tactiek bleek te werken en dat geeft ook een voldaan gevoel. Omdat je weet dat de nummer één in zo'n geval gewoon beter was dan jij en niet omdat hij meer mazzel had is het verlies makkelijker te accepteren.groet,
EduardReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer