dobbers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Dag tester,

Dat van die "topbouwer" wordt door Theo beweerd. We (Theo en ik) hebben elkaar eens ontmoet en toen uitgebreid over pennen gepraat.
    Zelf pennen/dobbers maken is wel een hele mooie hobby die prima binnen m'n ander passie; wedstrijdvissen past! Ik kan hierin m'n creativiteit volledig kwijt!

Hoewel veel uitvindingen in je hoofd (theorie) onstaan, bepaalt de praktijk hoe bruikbaar deze is. Net als jij (jouw naam 'tester' zegt 't al) toets ik in de praktijk mijn ontwerpen.

Behalve het volume van de antenne dat boven 't water uitsteekt, heb je ook te maken met de oppervlaktespanning. Deze is bij de dikke antenne groter dan bij de dunne. Toch hoeft bij jouw voorbeeld een vis maar 3mm de lijnopzet naar beneden te trekken en deze weerstand is weg omdat de pen dan geheel onder water is. Soms is deze opzet nodig om, zoals Theo al meldde, groter aas te kunnen gebruiken.

Het is evengoed een fabeltje dat een metalen antenne het 'gevoeligst' reageert.
    Jouw bewering is juist dat een pen met metalen antenne zich moeilijker in beweging laat zetten dan een pen die uit lichter materiaal is opgebouwd. (Een fiets laat zich makkelijker voortduwen dan een auto)
    Als echter de pen met metalen antenne eenmaal in beweging is, gaat íe makkelijker door! Hoewel de vis dus meer moeite moet doen om deze trage pen in beweging te krijgen, zijn de aanbeten veel zekerder.
    Bovendien is een 'zware' pen door z'n massa stabieler in de golfslag. Daarbij bedoel ik dat de pen vanwege z'n traagheid ook door de beweging van water moeilijker in beweging is te zetten en dus een rustigere aasaanbieding geeft. Om in jouw vorig botenvoorbeeld te spreken: Een rijnaak heeft minder last van golfslag dan een roeiboot.

We hebben het in deze topic alleen nog maar gehad over boven- en onderantennes. Er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij een pen. Denk aan de vorm en het materiaal waaruit het drijflichaam is gemaakt. Kijk ook naar de plaatsing van 't dobberoogje of kanaaltje waardoor je de lijn kunt voeren. Deze zaken zijn minstens zo belangrijk in het registreren van de aanbeet en het sturen van het aas!

Jouw mening; "Dobber zo licht mogelijk en antenne zo dun mogelijk" is juist naar gelang de OMSTANDIGHEDEN!

(Anders had iedereen maar pennetjes van 0,25 gram in z'n kist met een antenne van 0,6mm.)

[Gewijzigd door Roha op 09-12-05 at 09:02 AM]
    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Roha

een mooie heldere reactie dat vind ik nou het mooie van het forum
      die gaat in de map

wat betreft vorm van het drijflichaam heb ik eens een test gedaan op een water van 20 m diep
      een dobber (peervorm) licht overlood met de punt naar boven zakte vlugger naar de bodem als de zelfde dobber met de punt van het drijfligaam naar beneden
      en dat heeft te maken met de sluitingstijd van het water

en de opprvlaktespanning heb ik redelijk opgelost (bij toeval ondekt) door mijn dobbers waterdicht en stootvast te maken door ze tweemaal te lakken met industrie 2 seconde lijm van bison
      kruipt anders het water door de oppervlaktespanning tegen de dobber omhoog
      nu sluit het water vlak aan als of het onvet is

gr Gerard

Reageer

Working...