Wat doe je als de aanbeten wegvallen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ferdi81
    Newbie
    • 14-07-2005
    • 45

Wat doe je als de aanbeten wegvallen

Afgelopen zaterdag een wedstrijd gehad in de Noord Aa te Zoetermeer, na alles neergezet te hebben en mijn voerplekje gemaakt te hebben had ik een tijd lang volop beet, na verloop van tijd viel de beet weg, toen ben ik van aas/korf/haak/onderlijn/ veranderd maar wat ik ook deed ik kreeg geen beet meer, wel had ik nog een klein flesje Sensas caramal spul, wat ik op 3 maden haakje 12 deed, wat resulteerde in direct een brasem, hierna viel het weer stil, mijn vraag is wat doen jullie dan ??

uiteindelijk nog 6e geworden met 2480 gram.............
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

Hallo Ferdi

ander flesje proberen en naar een of twee vissen weer ander flesje
    een geheimpje dan kan ik er toch nog tien vangen
    gr Gerard

Reageer

• SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

Het kan zijn dat ze gewoon vertrokken zijn maar waarschijnlijk heb je teveel aas en voer gebracht en hebben de brasems of andere vis zich volgevreten en bijten gewoon niet meer terwijl ze gewoon wel aanwezig zijn. Wat je kunt doen is geen aas meer brengen of gewoon een paar casters brengen in een kleine voerkorf. Je hebt dan kans dat ze later toch weer gaan bijten. Vaak helpt een kleinere haak of een geurtje maar even en moet je blijven veranderen om toch af en toe een visje te blijven vangen.
      Waar vissen jullie overigens op het Noord AA?
      Sjaak van Voorden

Reageer

• Ferdi81
        Newbie
        • 14-07-2005
        • 45

Als je aan komt rijden vanaf de silverdome en dan richting Zoetermeer centrum kan je op een gegeven moment naar rechts naar de Noord A daarna heb je aan de linkerkant het water en een grote bocht naar links dan vanaf het stuk voor de bocht tot over de brug.

Nummer 1 had 9 kilo.

Reageer

• Theo de Kreij
          VOERBOER
          • 03-06-2003
          • 2345
          • Zoetermeer

Ha Ferdi.
          Vielen bij iedereen de aanbeten stil, of alleen bij jou?
          Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Serrano
            GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
            • 05-07-2004
            • 294
            • GELDROP

Wij gebruiken 5-6 flesjes, waaronder een aantal nieuwe o.a. Karto weliswaar schaars verkrijgbaar maar toch. Sprays hebben een nadeel dat het tijd kost in tegenstelling tot een kokertje van een oud filmrolletje: aas aanhaken, soppen en er weer in. Dat zie je ook vaak bij vaste stokvissers Kan best zo zijn dat de vis weg is door omstandigheden.
            Als er enige trek zit op het water kan de vis weer zo terugkeren door iets sterkers te gebruiken.
            Een sluisje open of dicht kan het verschil maken.
            Maar ja een pasklare oplossing is niet te bedenken, de factor geluk speelde je parten.

Reageer

• Ferdi81
              Newbie
              • 14-07-2005
              • 45

Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij

Ha Ferdi.
              Vielen bij iedereen de aanbeten stil, of alleen bij jou?
              Bij iedereen vielen de aanbeten weg, mijn buurman had zelf het 1e half uur volop beet, daarna 3,5 uur niks meer.
              ik zelf had de 1e 2,5 uur wel beet, daarna viel het stil

Reageer

• Theo de Kreij
                VOERBOER
                • 03-06-2003
                • 2345
                • Zoetermeer

Tja, dan is er niet veel meer aan te doen. Wisselen van aas en vaak aas extra brengen is de enige kans om de vis weer aan de gang te krijgen. Overigens is het typisch iets voor de Noord AA om volledig stil te vallen, meestal na een uur of 10.
                Mvrgr,

Theo de Kreij.

Reageer

• Ferdi81
                  Newbie
                  • 14-07-2005
                  • 45

Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij

Tja, dan is er niet veel meer aan te doen. Wisselen van aas en vaak aas extra brengen is de enige kans om de vis weer aan de gang te krijgen. Overigens is het typisch iets voor de Noord AA om volledig stil te vallen, meestal na een uur of 10.
                  klopt trouwens helemaal, van 0700 tot 0930 veel beet, en van 0930 tot 1100 niks meer.......

Reageer

• tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

Hallo Ferdi

vandaag aan de maas met het wisselen van het tij viel de beet ook weg
                    ik viste met de balanselastiek en zag de beeten wel maar sloeg veel mis
                    om een lang verhaal kort te maken
                    door een lange onderlijn (120 cm) en een haakje 18 beaast met twee minimaden dwars op de steel gedipt in een fotorolletje gevuld met amandelcocentraat (van bauke) uit de Super kreeg ik weer vis op de kant
                    het is alleen jammer dat het morgen wel weer anders zal zijn !@#$ !@#$ !@#$ !@#$
                    gr Gerard

Reageer

• Theo de Kreij
                      VOERBOER
                      • 03-06-2003
                      • 2345
                      • Zoetermeer

Zo is het maar net Tester. En dat is toch ook wel de leuke kant van onze hobby. Iedere dag weer anders
                      Mvrgr,

Theo de Kreij.

Reageer

• Ferdi81
                        Newbie
                        • 14-07-2005
                        • 45

Afgelopen weekend een wedstrijd in de Biesbosch gehad, na 2 uur volop beet gehad te hebben en goed vis gehad te hebben, viel daarna de beet compleet weg (mensen gingen varen) wederom van alles geprobeerd maar niks hielp, nog een nieuwe voerplek opgebouwd maar het mocht niet baten, uiteindelijk 11e geworden met 6500 gram.

wat doen jullie nou in dit geval ????

Reageer

• Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

Er een paar standaard dingen die ik als eerste verander als de beet wegvalt:
                          1 Stoppen of minderen met de hoeveelheid aas aan het voer.
                          2 Haakgrootte veranderen (overgaan op kleinere haak)
                          3 Lengte van de onderlijn (langer maken)

Maar, het belangrijkste is om te achterhalen waarom de beet weg is gevallen. Dat vind ik persoonlijk het moeilijkste, maar pas dan kun je je tactiek echt gericht aanpassen. Gewoon domweg gaan proberen heeft geen zin.

Is de vis verzadigd? Voerpatroon aanpassen (ook even nadenken of je voer niet te voedzaam is).

Is de stroming veranderd? Onderstroom? Probeer het is een metertje naar links (of naar rechts), achter of voor je voerplek.

Kennis van het viswater is ook heel handig. Waar zitten de kuilen en inhammen waar de vis zich in geval van onrust terugtrekt?
                          Is het diep of ondiep water. Ondiep water warmt sneller op en zodra de zon vollop gaat schijnen zul je zien dat de brasem zich terug gaat trekken, of in ieder geval anders gaat azen. Daardoor kan het lijken of de beet wegvalt, maar kan het veranderen van onderlijn of haakgrootte wonderen doen.

Vaak is een verkeersweg langs een viswater geen probleem, de vis is gewend aan het momotome gedender van het verkeer. Als er echter bv een tractor met giertank achter je langs komt dreunen is negen van de tien keer de vis weg (jij ook denk ik als je in de vuurlinie zit.... ) In dit geval blijf ik echter voeren op dezelfde plek en probeer de brasem weer op mijn voerplek te krijgen met een extra lokkertje door mijn voer (wolkvormertje) of aas (geurtje).
                          Varende bootjes kunnen een ramp zijn, omdat de vis steeds opgeschrikt wordt en uiteindelijk zijn heil ergens anders gaat zoeken. Hier geldt hetzelfde als bij de verkeersweg: Als het een druk bevaren water is zal de vis er aan gewend zijn, maar zoniet ....
                          Als het een wedstrijd is kun je niet verkassen, je kunt wel een lichtere uitrusting pakken (dunnere en langere onderlijn, kleinere korf en haakje), dichter bij de kant en proberen om wat voorntjes te gaan verschalken. Voorn is minder schuw dan brasem en bij een wedstrijd telt elke gram (zeker met de vangsten van tegenwoordig kan dat net even het verschil maken). Ook met de picker of feeder kun je heel goed 'voorntjepikken'. Bovendien is er de kans dat de brasem, als er meer scheepvaart is en hij wat minder schuw wordt, weer op komt zetten.
                          groet,
                          Eduard

Reageer

Working...