Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
voor het leefnet op zijn plaats te houden in het water gebruik ik als er dikke bazaltblokken liggen een plastic zak vervolgens een touw die ik bevestigd heb van de bovenste ring tot het einde van het leefnet aan de ringen met tirips aan het uiteinde een lus met een snelbevestiger met de plastic zak .
waar de bodem uit grind bestaat gebruik ik een ouderwets ijzeren leefnetje bevestigd aan de snelbevestiging waar ik stenen in doe doordat het water geen weerstand krijgt van dit netje gaat het ook niet rollen en werkt perfect ook als er golfslag is blijft het net strak liggen
de touw gebruik ik omdat als de plastic zak vast komt te zitten tussen stenen ik niet het net kapotstrek maar altijd de handvat van de zakomdat je met de touw alleen kracht uitoefend op de zak en het net niet stuk word getrokken
Vierkant is beter op de stroom maar als het echt stroomt moet je gewoon een zak eronder knopen en dan blijft het goed liggen.
Ik heb een Sensas leefnet van 4 meter (vierkant) van visvriendelijk materiaal (NSP materiaal). Mooi leefnet maar het drijft bijna dus niets waard op de stroom.
Voor op de stroom heb ik een groen vierkant net van Ultimate en deze zinkt van zichzelf goed dus die gebruik ik altijd op de stroom.
Veel mensen letten niet op de ringen. Deze kunnen van metaal of kunststof zijn en dat scheelt echt enorm in de zinkcapaciteit van een net. Ik heb er een gehad met holle plastic ringen en die waaide met veel wind bijna uit eht water, die koop ik dus nooit meer.
Ik vind overigens, gesproken over viswelzijn, dat netten korter dan 4 meter niet meer verkocht zouden moeten worden.
lange tenen ja
je moet je van mij niks aantrekken hoor maar soms staat er gewoon 6 keer hetzelfde antwoord achter elkaar.
en dan denk ik alleen maar lees nou gewoon ff dat verhaal .
niks persoonlijks hoor
Ik heb gewoon verschillende leefnetten voor verschillende wateren.
Bij stromend water heb ik een net met wat grotere mazen, voor de rest een heel fijn zacht leefnet van JVS.
Het is mij nl. al regelmatig overkomen dat de gevangen vis (visjes) eenvoudig door het leefnet zwom en aangezien bij ons elke vis telt toch zonde.
Vandaar dat ik nu een zeer fijnmazig vierkant leefnet heb, nadeel is dat hij slecht zinkt, maar gewoon een paar zware voerkorven er onder in en hij zinkt goed, er gaat gaan visje meer door de mazen, er blijft geen vis meer vast in het net zitten (ook geen posje) en ook bij de weging is de vis er eenvoudig uit te halen omdat je de vis nu eenvoudg in 1 hoek kunt schudden en niet onderin (waar je normaal het leefnet dichtknoopt) in alle plooien vast gaat zitten.
Daarnaast was deze ook nog eens heel goedkoop want in de opruiming koste hij maar 14,95
Suc6
Gerrit Bakker
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Ik heb voor op de kanaal een ultimate 4,5 meter lang leefnet rond.. Ik zit ook altijd met weg drijven als er een boot langs komt. Ik ben ideeën aan het zoeken voor het te laten liggen. Heb er op de kanaal altijd een 3 a 4 tennisballen gevuld met lood erin liggen al werkt dit ook niet altijd.
Op de vijver heb ik een kort netje, volgensmij 2.5 meter ook rond.
Ik vis al jaren met een rond net van 3.50m van Ultimate.
Nu vis ik in de regel in rustig water, maar in water met veel scheepvaart is het niks.
Daarom zit ik ook te denken aan een echt riviernet, en dan is een vierkante geen slechte keuze.
Het welzijn van de vis vind ik erg belangrijk, altijd een super gevoel als alle vis weer rustig verder kan zwemmen.
Je bent zoals je bent, of je wordt beter dan je ooit bent geweest, je leert tenslotte elke dag...........
Reageer