serpalver (@)
Wat voor vis is dit?
Collapse
X
-
-
Het is mij eindelijk gelukt om de door mij "vreemde" gevangen vis op foto te krijgen en hier te plaatsen.
Opvallend is de onderkaak die ver boven de bovenkaak ligt en het feit dat deze vis bijzonder fel reageerd als je net hebt ingegooid.
ra ra wat is het,
Bij ons op de vereniging noemden ze het een Duitse voorn want hij vreet alles op en heeft een grote bek.
suc6
Gerrit Bakker
[Gewijzigd door gerrit Bakker op 07-12-05 at 11:13 PM]21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Dit lijkt nu erg sterk op een roofblei. Roofbleien reageren inderdaad erg fel op het aas als het plots op het water valt. Vaak bleef de dobber gewoon plat staan en schoot dan pijlsnel in de diepte en dan heb ik een roofbleitje aan de haak.
Het is zeker geen alver, want ze hebben kleine bekken. Voorn heeft altijd kleurrijke vinnen. Dat geldt ook voor winde.
Daarmee eens?
Het bewijs dat de bek overeenkomt met die van roofblei:
Grtz Jan
[Gewijzigd door Jan Broess op 07-13-05 at 10:38 AM]Reageer
-
mee eens, die laatste foto's moet roofblei zijn. De kleintjes lijken inderdaad wel op winde/meun, maar die hebben echt rode vinnen en de roofblei niet....ryby ryby ryby i duzo rybReageer
-
deze zijn gevangen in het twente kanaal bij de sluis bij Eefde.
Er zwemmen er daar honderden zo geen duizenden van.
Zelfs mijn zoontje van 4 kan er hier op een zondagmorgen wel een stuk of 50 van vangen.
Allemaal dezelfde grote en allemaal met die grote bek.
Nu denk ik alleen waar kleintjes zitten moeten ook grote zitten.
Ik heb nog nooit op roofblei gevist, maar het schijnt wel spectaculair te zijn
Wie weet hoe je die grote moet vangen, want ik vis daar altijd met de made caster en pier en heb er daar nog nooit 1 mee gevangen.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Hoi Gerrit,
Voor roofblei hoef je niet helemaal naar Eefde. Ze zitten ook in de Regge! Menno Ploeger uit Nijverdal ving er één van zo'n 60 cm. bij de stuw in Archem met een plug.
Het schijnen wel erg schuwe dieren te zijn. Ze jagen vlak aan de oppervlakte. Grote kolken en opspattend water verraden hun aanwezigheid. Het best zijn ze te vangen als er veel water over de stuw gaat. Onder het schuim dat door het vallende water ontstaat, jagen ze op kleine visjes.
De roofbleitjes die je qua grootte bij Eefde vangt, zijn ook bij de sluis in Aadorp te vangen.
Reageer
-
na een tip van iemand uit een hengelsportzaak heb ik in de ijssel twee roofbleitjes gevangen. Dit was met een spinnertje maat 3. Onlangs zat ik ook weer aan de ijssel, maar ving niets. Op een gegeven moment sprong er een echt vette roofblei het water uit en zag je kleine visjes wegspringen. Ik kon gooien wat ik wou met spinnertjes en kleine plugjes, maar helemaal niets!! Nu wil ik het ook eens proberen met een klein spierinkje en een dobber, eens kijken wat er dan gebeurt. Het schijnt dat je met kunstaas op roofblei erg snel moet inhalen, hoewel mijn collega er laatst eentje binnenhaalde door juist rustig in te halen, dus het zal allemaal wel verschillen hoe je ze pakt. Goede plekken zijn wel stroomnaden, hoeken bij kribbeb waar het water ook een stroom verandering heeft. Kleine visjes hebben het daar even moeilijker en zijn dus ideaal te pakken daar.... en vaak zie je ze dichter bij de kant springen dan je zou verwachten.ryby ryby ryby i duzo rybReageer
-
Die hele kleine roofbleitjes, en dat kunnen er idd duizenden zijn, kun je werkelijk overal mee vangen. Een mini-spinnertje (Mepps 00) bijv. maden, brood, deeg, wormpjes, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze springen er als gekken op. Ik heb er jaren geleden al eens tegen de 100 stuks op een middag gevangen. (Hoezo zeldzaam???)
Volgens mij zijn deze roofbleitjes een faforiete voedselbron voor baars, snoekbaars maar vooral voor hun oudere soortgenoten. In de jachthaven heb ik vaak gezien dat dat een hele school van die jonkies uit elkaar waaiert omdat er op gejaagd werd. Ik heb deze jonge roofbleitjes als dood aas gebruikt om op snoekbaars te vissen en de resultaten waren meestal redelijk tot goed.
P.S. toen dacht ik ook nog dat het jonge alvers waren. De plaatselijke visvereniging ook. Die zetten jaren gelede al vis uit de haven over om de witvispopulatie in de sloten wat (te ver) op te krikken. Nu zwemmen er in zowat elke sloot verschillende roofbleien van tussen de 50 en 70 cm rond.

Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer