Hoeveel grams dobber kan je het best gebruiken, op een water wat bijna niet stroomt, en waar verder ook geen scheepvaart meer komt??? Het is er rond de 2-3 meter diep.
hoeveel grams dobber??
Collapse
X
-
Ik zou gaan voor 0,3 tot 0,5 gram
Staat het water bijna stil en is er niet of nauwelijks wind dan de 0,3 zit er toch iets stroming in het water of waait het toch iets dan 0,5 gram waait het wat harder dan inderdaad de 0,6 tot 1 gram.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Moi Helpat,
Inderdaad, hoe meer stroming er in het water zit hoe zwaarder je kan (moet) vissen.
Soms wel met dobbers van 30 gram, zoals op de grote rivieren als er veel regen is gevallen.
Maar ik heb begrepen dat het bijna niet stroomt dus erg zwaar hoef je niet te vissen.
Als je nog niet zo'n ervaren visser (visster) bent zou ik zeker niet meteen met ultra lichte dobbers en ultra dunne lijn gaan vissen, een 12 honderdste lijn en een dobber ergens tussen de 0,75 en 1 gram voldoet prima, en voorkomt een hoop ergernis wat betreft lijnbreuk en in de war raken.
Vis altijd zo zwaar als nodig en zo licht als het kan.
Met andere woorden, de ene dag kun je op een kanaal een dobber van een halve gram gebruiken (windstil, geen stroming) en een week later zit je op hetzelfde kanaal met een dobber van drie gram (veel wind, veel stroming)
Zit er een sluis in het kanaal kun je het treffen dat je elk kwartier van dobber moet wisselen omdat de sluis open of dicht gaat.
Er is altijd iemand die nog minder vangt.Reageer
-
bedoel je dit soort dobbers?
[IMG]www.greenpeace.nl/multimedia/download/1/563063/2/jetske_op_boei.jpg[/IMG]
suc6
Gerrit Bakker
[Gewijzigd door gerrit Bakker op 03-28-05 at 04:05 PM]21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
het ligt er maar net aan wat voor weer het is als het windstil is licht staat er wind en er zal vast wel onderstroming zijn dan wel tot 1 gramm.v.g Tim
Reageer
-
als de bovenste laag bevolkt is met klein grut kan het gebeuren dat je met een licht dobbertje (tot 0,6 gr) je aas niet op de bodem krijgt
ook als je in wedstrijd verband op snelheid moet vissen, kan het van belang zijn om je aas zo snel mogelijk terug op die bodem te krijgen.
Dat zijn ook dingen waar we rekening moeten mee houden bij onze dobberkeuze, al is dat meestal een optie na enige tijd vissen wanneer we een beter beeld hebben van het aasgedrag van de vissen op die bepaalde dag.
veel cuccer
groetjes Zjulgroetjes
Zjul
om te laat te komen moet je niet snel zijnReageer
-
eerlijk gezegd vind ik het dikke zever om altijd zo licht mogelijk te gaan vissen , wat dus ook mijn persoonlijke mening is !! ik geloof meer in de vorm en een goede loodverdeling natuurlijk aangepast aan de weersomstandigheden . bv niet alleen het drijfvermogen van de dobber is doorslaggevend, ook de vorm van de dobber is van groot belang. eivormige dobbers zijn ideaal voor het vissen bv op een rivier wanneer je het aas vrij laat zweven.De omgekeerde druppelvorm heeft voordelen wanneer je een gedeelte van je onderlijn over de bodem wil laten slepen . deze dobber zal namelijk niet bij de minste of geringste weerstand onderduiken.ook de onderantenne van een dobber is heel belangrijk .In de stroming heb je een metalen onderantenne nodig , omdat de doorsnede hiervan uiterst klein is , maar deze nog steeds over voldoende eigen gewicht beschikt.de stromingsweerstand word minder en de dobber staat stabieler in het water.De loodmontage moet zo eenvoudig mogelijk zijn , zodat het geheel niet te snel in de war geraakt en je niet zoveel hoeft te knopen wanneer je door een hanger de lijn hebt gebroken .Ik opteer hiervoor steeds voor een druppel loodje,natuurlijk van een passend gewicht !!om de knoop van de hoofd en de onderlijn te beschermen , word een stukje siliconenslang van 0.5 centimeter geschoven waarvoor ik een kleine loodhagel bevestig, en deze manier van vissen pas ik ook toe op een vijver en zeker als ik met onderstoming te maken krijg !!!!mijn meningGroetjes Bart.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer