Hey ik ben een nieuwkomer op het gebied van feederen. Ik heb al heel wat tips en truks gezien i.v.m. feederen. Ik heb zelf al verschillende keren aan de waterkant doorgebracht met mijn feederhengel maar ik botste stelselmatig op een probleem van aanbeten zien. Wie kan mij helpen i.v.m. het afsteunen van de hengel en beetregestratie?
Afsteunen van de Feeder
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
bij het feederen is het afsteunen een belangrijke zaak.
Zoals tester al aangaf geeft haaks op de visstek de beste beetregistratie
maar er zijn meer zaken die van belang zijn.
als eerste de steun zelf
Deze dient licht te zijn (je moet het wel allemaal meezeulen), maar ook sterk, er dient een scharnierpunt aan het eind te zitten en de steun mag beslist niet flexibel zijn.
De beste manier is je feeder geheel los van je plateau op te stellen, zodat bewegingen van je zelf niet kunnen worden overgebracht naar de hengel, maar vaak is dat niet mogelijk.
Kies dan een feedersteun die op 2 poten van je plateau bevestigd wordt.
Een driehoekscontructie is altijd nog de sterkste/stabielste verbinding dus een lange feederarm en een steun hieronder voor de stabiliteit.
Verder moet voor op deze feederarm een dwarsstuk waarop je je feeder kunt leggen, sommigen kiezen een rubbersteun, maar ik geef de voorkeur aan een aluminium steun (ongeveer 50cm breed) met rubber ringen op verschillende afstanden. Hierdoor kun je eenvoudig inspelen op de situatie door de feeder juist enkele ringen naar voren of naar achteren te leggen voor een betere registratie. Verder kun je hem iets schuin zetten waardoor je in combiatie met de ringen niet bang hoeft te zijn dat een flinke brasem je hengel van de steun trekt.
Als laatste krijg je nog de steun voor de achterkant van je hengel.
Deze dient zo gekozen te zijn dat je hengel binnen handbereik is, maar je er zelf niet steeds tegenaan stoot.
Ik heb stroefdraad aan de bovenkant van de plateau steunen getapt, en schroef hier weer een kleine steun in.
Als je dan alles hebt moet je nog gaan kijken hoe je je hengel afsteund, doe je dit links of rechts.
Ik zelf steun altijd links af terwijl ik rechtshandig ben.
Daar is een eenvoudige verklaring voor.
Als ik rechtshandig ben en ik steun ook rechts af, dan zal ik (als ik aan wil slaan)eerst met mijn hand naar de feeder moeten gaan, deze vastpakken en weer terugtrekken.
Steun ik juist links af dan kan ik met een beweging naar de hengel toe, deze vastpakken en de beweging voortzetten om aan te slaan.
Hierdoor ben ik sneller en hoef ik de hand niet aan de feeder te houden wat vaak weer extra bewegingen in de top geeft.
Ik hoop dat je met deze info verder kunt.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Alvast bedankt voor deze tips. Maar is er ook een mogelijkheid om teugval aanbeten te zien zoals bij het karpervissen?Reageer
-
Iedere beweging in het topje kan beet zijn, ook een terugval.Oorspronkelijk geplaatst door Mindecease
Alvast bedankt voor deze tips. Maar is er ook een mogelijkheid om teugval aanbeten te zien zoals bij het karpervissen?
Echter bij veel stroming kan het feederpotje gaan rollen, dus pas feederpotje en hengel dan aan de stroming aan.Dus aanslaan is de boodschap.
www.pa3gju.nl
Beste groeten.Reageer
-
Ik ga in grote lijnen mee met wat Gerrit zegt. Ik heb zelf dezelfde feedersteun.
Voor de beste beetregistratie gebruik ik altijd gevlochten lijn met een voorslag.
Ik leg het handvat van mijn feeder altijd tussen mijn benen op de viskist, hierdoor heb ik altijd mijn hand bij de feeder en ben ik sneller dan alle andere methoden.
De feeder moet je altijd stroomopwaarts afsteunen, zodat je feedertop enigzins krom wordt getrokken door de stroomdruk.
Bij harde stroming is het inderdaad dat je de hengel zo hoog mogelijk afsteunt om zo min mogelijk stroomdruk op je lijn te hebben. Soms echter waait het zo hard dat de wind teveel aan je lijn zit te rukken, hierdoor is de beetregistratie ook bijna niet te zien. Je moet dan met je hengel zo laag mogelijk, hierdoor moet je dan wel misschien een iets zwaardere korf gebruiken.Groet John.
www.baitstore.nlReageer
-
Vroeger steunde ik altijd rechts af, omdat ik rechtshandig ben, maar na een paar keer koppelen en noodgedwongen links te hebben moeten afsteunen is mijn voorkeur naar links verlegd... Bedankt voor de uitleg Gerrit, ik had daar nooit zo bij stilgestaan hoe dat nou zo kwam, maar nu denk ik het te weten
Aan het verhaal van Gerrit en John kan ik verder eigenlijk niet zo veel toevoegen omdat ik op vrijwel dezelfe manier afsteun. Ik vis ook met dyneema en voorslag en leg het handvat ook op mijn kist, in het verlengde van....nou ja, je weet wel...
Als het heel hard waait en het zwabberen van mijn top is zo erg dat ik er helemaal paranoïde van wordt wil ik de top nog wel eens een paar centimeter onder water leggen (zeg maar het gekleurde gedeelte) zodat mijn gehele lijn onder water ligt. Je moet dat wel extra goed opletten omdat aanbeten wat minder goed zichtbaar zijn, maar hij ligt in ieder geval stil.
[Gewijzigd door Eduard op 10-04-04 at 12:08 PM]groet,
EduardReageer
-
Ik heb deze tips gebruikt en heb al duidelijk een verhoging van de beten en vangst gezien met deze tips. Tevens had ik men eerste redelijke karper gevangen; Zegt de naam poly butt jullie niks (beetverklikkerà en hoe deze te gebruiken?Reageer
-
Hier ook een kleine tip.
Ik kijk hoe ik ga zitten gelang het water , maar BV zit ik met de steun naar rechs dan heb ik mijn end van mijn hengel ook tussen me benen op de kist maar sla met links naar mijn ligaam nu zal je wel een beetje bekneld voelen omdat ik niet veel ruimte heb om te slaan , ik gebruik geen voorslag maar een soort powergun systeem.
Zit ik met de fieder naar links dan sla ik met rechs het is even wennen ,maar je zal de haak niet snel door de lip slaan., helammal als je veel met nylon hebt gevist dat je ver je hengel naat achteren moet halen kan het lastig zijn als je ineens met gevlochten lijn vist zonder voorslag.
Gr lolo
Groetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
John,
Ik steun mijn feeder altijd af met top stroomafwaarts. Dit heb ik ooit eens ergens gelezen. De reden hiervoor was dat dan met het aanslaan sneller contact gemaakt wordt met de vis, omdat je anders eerst de bocht uit de lijn moet slaan. Ik weet niet of het zo is en om eerlijk te zijn vis ik veelal in kanalen waar het volgens mij nul komma noppes uitmaakt in welke richting je je feeder afsteunt.
Groeten,
DennisReageer
-
Prima Tips
nog een klein vraagje
als jullie ingeworpen hebben , lijn strakgedraaid
staat het topje dan op de steunen onderspanning van de lijn maw
is er al een buiging zichtbaar zodat wegzwemmers en opstekers zichtbaar worden
of is het topje zonder spanning op de steunen
Mvrg buurmanBeter goed gejat dan slecht bedacht.Reageer
-
Ik zet hem vrijwel altijd licht onder spanning, hoeveel hangt ook een beetje van de top af. Op de forumdag jl. heb ik echter voor het eerst met slappe lijn gevist.
Als de lijn onder spanning staat heb je een betere beetregistratie en je hebt bij het aanslaan gelijk 'contact' met je haak. Je hoeft dan, zeker met dyneema en een lusmontage eigenlijk de hengel alleen maar uit de steun te nemen en de vis haakt zichzelf (een licht tikje met de top is genoeg). Bedenk wel dat de vis de weerstand van de top wel voelt. Hij moet meer kracht zetten om de top verder te buigen. Als de vis heel voorzichtig is kan dat nadelig zijn. Ik heb dus op de forumdag ontdekt dat een slappe lijn niet per definitie fout is....groet,
EduardReageer
-
Wat ik me afvraag; ik hoor hier mensen praten over de feeder rechtop afsteunen om het effect van stroming op de lijn tegen te gaan. Echter heeft de wind geen grip op je lijn dan ? Ik ben namelijk iemand die zijn feeder gewoon altijd horizontaal haaks afsteund maar heb dan ook geen viskist/eiland.Reageer
-
Hoi,Oorspronkelijk geplaatst door johnnyplayer
Wat ik me afvraag; ik hoor hier mensen praten over de feeder rechtop afsteunen om het effect van stroming op de lijn tegen te gaan. Echter heeft de wind geen grip op je lijn dan ? Ik ben namelijk iemand die zijn feeder gewoon altijd horizontaal haaks afsteund maar heb dan ook geen viskist/eiland.
tuurlijk heeft de wind invloed op de lijn en ook op de hengeltop, bij veel wind en stroming zul je dus altijd een compromis moeten proberen te vinden.
Mvrgr,
JohanReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer