welke lijn kopen???

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

welke lijn kopen???

Hallo allemaal,
    Aangezien ik nog beginner ben, vis ik op dit moment met 1 lijn. Ik wil nu zelf onderlijnen en hoofdlijn gaan maken. Kan iemand me vertellen wat ik dan het beste kan kopen. Ik vis op voorn/brasem.
    En hoelang moet ik de hoofdlijn en onderlintjes maken???
    Alvast bedankt voor jullie medewerking.
  • Zappa
    Banned
    • 07-03-2003
    • 324

Hallo Helpat,

Je moet altijd in de gaten houden dat uw hoofdlijn sterker is dan uw onderlijn. De lengte van uw onderlijn ligt normaal ergens tussen 15 en 20 cm. Het is handig als je al uw onderlijnen even lang maakt, dan hoef je de diepte niet opnieuw te peilen in geval je een onderlijn vervangt.
    De lengte van je hoofdlijn hangt af van de diepte waar je vist. Als de vijver nu bijvoorbeeld 2 meter diep is, maak dan uw hoofdlijn 3 meter lang. Dan heb je nog een meter tussen uw hengeltop en uw dobber. U begrijpt dat uw hoofdlijn langer moet zijn als je in een kanaal vist waar het vijf meter diep is, nietwaar.
    Voor brasem zou ik als hoodlijn 16/°° tot 12/°° gebruiken, als onderlijn 12/°° tot 8/°°
    Voor voorn mag het lichter : 14/°° tot 10/°° voor de hoofdlijn, 10/°° tot 6/°° voor de onderlijn.
    Als je brasemhoofdlijn 16/°° bedraagt, neem dan 12/°° onderlijn. Als er breuk optreedt, gaat je onderlijn er eerst aan. Gewoon het onderlijntje vervangen en je kan meteen weer starten.
    Succes!ke:

[Gewijzigd door Zappa op 01-27-05 at 05:02 PM]

Reageer

• tim van scherrenburg
      Komt net kijken
      • 03-03-2005
      • 86
      • veenendaal

ik zou een hoofdlijn gebuiken van 10/00 van g-line en ondeflijn tussen de 6/00 en 8/00 van sensas palmer
      m.v.g Tim

Reageer

• rudy vis
        sportvisser
        • 01-02-2003
        • 656
        • merelbeke

hallo tim waarom neem je 2verschillende merken.ik hou het steeds voor mijn hoofdlijn en mijn onderlijn bij hetzelfde merk.en dat is sensas. maar er zijn nog goede draadsoorten he.elk heeft daar zijn eigen idee een beetje over.

Reageer

• tim van scherrenburg
          Komt net kijken
          • 03-03-2005
          • 86
          • veenendaal

ja ik denk dat ik van hoodlijn ook gewoon de sensas palmer ga nemen is toch beter en er zijn nog wel meer goed lijnen maar sensas is een van de weinigen die eerlijk is over de diameter smart slr van maver is ook goed tuig klopt de diameter ook aaardig van en van de trabucco diamond
          m.v.g Tim

Reageer

• rudy vis
            sportvisser
            • 01-02-2003
            • 656
            • merelbeke

hallo tim ik vis met een hoofdlijncompetition feeling en als onderlijn palmer.maar dat is voor mij persoonlijk he iedereen heeft zo zijn voorkeur. greets

Reageer

• peet
              Komt net kijken
              • 23-12-2003
              • 93
              • merelbeke

vis ook met sensas palmer als hoofdlijn en onderlijn is voor mij één van de betere producten op de markt met minimale afwijkingen inzake dikte en treksterkte en zeer goed schuurbestendig bij het plaatsen van lood op de lijn , komt daar bij dat hij ongelooflijk soepel is, voor diene sensas feeling competion kan ik maar zeggen zo zijn er 13 in en dozijn na het verplaatsen van het lood op de lijn(te) veel beschadigingen. maar ja het is zoals rudi vis zegt het is ne persoonlijke voorkeur he
              groeten en goede vangst !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer

• tim van scherrenburg
                Komt net kijken
                • 03-03-2005
                • 86
                • veenendaal

het maak mij niet zo veel uit of de hoofd lijn echt precies de goede dikte is maar wel van de onderlijn maar zoals die feeling competition heb ik ook gehad maar ik vind het niet zoveel
                m.v.g Tim

Reageer

• beelen
                  Frequent aanwezig
                  • 22-09-2004
                  • 180
                  • tienen

als onderlijnen gebruik ik FLUORINE van tubertini
                  vissen is niet mijn hobby maar mijn leven ??

Reageer

• tim van scherrenburg
                    Komt net kijken
                    • 03-03-2005
                    • 86
                    • veenendaal

is dat zon nieuwe fluor carbon lijn?
                    :?
                    m.v.g Tim

Reageer

• tuurke
                      Met enige kennis...
                      • 07-10-2003
                      • 396
                      • oudenaarde

hallo,
                      inderdaad iedereen zal een voorkeur hebben voor één of ander merk,
                      ik hou het bij draad verdé van tubertine..... alleen positieve reactie van mensen die ik het aanrade.

grt tuurke
                      TIPS FOR TIPS
                      DE GOUDEN TIPGEVER
                      genomineerd voor de skynet blogs awards

GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                      http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

http://www.geersfishing.be

Reageer

• Jans
                        Toekomstig expert
                        • 13-03-2004
                        • 272
                        • Drenthe

Moi,

Gewoon enige merken proberen zou ik zeggen.
                        Wat de ene een toplijn vind, vind een ander mischien prut.

Ikzelf heb alle mogelijke (en onmogelijke) merken wel een keer geprobeerd, sommigen daarvan konden gelijk met de vuilnis mee, anderen voldeden goed.
                        Koop in ieder geval een lijn die hoort bij een vaste stok, vaak word de vergissing gemaakt dat een op zich goede lijn verkeerd word gebruikt, bijv een lijn bestemd voor op de molen die aan een vaste stok word geknoopt, of andersom.

Door al die verschillende merken zou je denken dat die ook allemaal door dat merk zelf worden gemaakt, FOUT!!!.
                        Het is net als met hengels, er zijn in de wereld maar een paar fabrieken die lijnen maken en 99% daarvan komt uit Japan.

Ikzelf vis al jaaaaaaren met Exclusive Gohrin van het merk Fly, inderdaad, komt ook uit Japan.
                        Ik heb die naam hier op het forum nog nooit voorbij zien komen, maar ik ben er erg over te spreken.

Het mooiste van deze lijn is dat het WATERBESTENDIG is, echt waar, ik verzin het niet, het staat namelijk vermeld op het spoeltje.

Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• swa
                          Theoreticus
                          • 09-05-2003
                          • 718
                          • Tienen

Fluorine is inderdaad Fluorocarbon (dus bijna onzichtbaar)

Reageer

• tim van scherrenburg
                            Komt net kijken
                            • 03-03-2005
                            • 86
                            • veenendaal

het is heel stug heb ik gehoord maar kun je het daardoor nog wel goed knopen hoe zit het met de knoopsterkte/treksterkte?
                            :?
                            m.v.g Tim

Reageer

• Piscator

Oorspronkelijk geplaatst door Jans

Moi,

Gewoon enige merken proberen zou ik zeggen.
                              Wat de ene een toplijn vind, vind een ander mischien prut.

Ikzelf heb alle mogelijke (en onmogelijke) merken wel een keer geprobeerd, sommigen daarvan konden gelijk met de vuilnis mee, anderen voldeden goed.
                              Koop in ieder geval een lijn die hoort bij een vaste stok, vaak word de vergissing gemaakt dat een op zich goede lijn verkeerd word gebruikt, bijv een lijn bestemd voor op de molen die aan een vaste stok word geknoopt, of andersom.

Door al die verschillende merken zou je denken dat die ook allemaal door dat merk zelf worden gemaakt, FOUT!!!.
                              Het is net als met hengels, er zijn in de wereld maar een paar fabrieken die lijnen maken en 99% daarvan komt uit Japan.

Ikzelf vis al jaaaaaaren met Exclusive Gohrin van het merk Fly, inderdaad, komt ook uit Japan.
                              Ik heb die naam hier op het forum nog nooit voorbij zien komen, maar ik ben er erg over te spreken.

Het mooiste van deze lijn is dat het WATERBESTENDIG is, echt waar, ik verzin het niet, het staat namelijk vermeld op het spoeltje.
                              Beste Jans,
                              Het verbaast me dat je nog met "exclusive Gohrin" vist, ik heb het al enkele jaren niet meer gezien in de winkel.
                              Ik vond het trouwens altijd een prima snoer, is er bij jullie in de buurt nog een winkelier die het verkoopt zonder dat hij inteert op zijn oude voorraad?
                              ( moet wel zeggen bij ons in Zwolle is het armoede wat betreft hengelsport winkels, 110.000 inwoners en 2 dierenzaken waar je wat hengelspullen kan kopen , dus daar kan het ook aan liggen)

Wat die waterbestendigheid betreft, er staat letterlijk; water resistant by resin treatment.

Dat vertaal ik als volgt: Met waterbestendige hars behandeld.

Wat me trouwens al enkele jaren opvalt is dat er een voortdurende wisseling is van merken en soorten snoer.
                              Heb je eenmaal een goede lijn gevonden, is het na enkele jaren niet meer te koop.
                              Zo heb ik enkele jaren met "Victory" van Trabucco gevist, een soepele lijn met iets rek die bijna niet kinkt.
                              Prima onderlijnen van te knopen.
                              Maar dat is al tijden nergens meer te koop.
                              Ik knoop mijn onderlijnen nu met Silstar "matchteam" nylon. Ik heb hier nog enkele klosjes van maar als het op is moet ik weer op zoek naar wat anders.

Mvrgr,

Johan Werink

Reageer

Working...