Nog een vraagske : als ge ingooit me de feeder gebruikte toch een lijnclip om altijd op dezelfde plaats te gooien. Nu als dan de korf het water raakt, en ge trekt uwe stok iets naar achter dan hebde toch genen draad over? Dan trekt diene korf toch den draad naar beneden, paar slagen en ge ligt goe of is dit enkel in mijn gedachten zo?
gevlochten lijn ???
Collapse
X
-
Als ge met de feeder ingooit en uw gevlochten lijn is door de wind of door de stroming in een boog gaan liggen , als ge dan gewoon snel inhaalt dan vertrekt ge uw korf serieus van uw visstek . Wat ik doe is vanals m'n korf het water raakt is de lijn met een opwaartse slag van het water trekken en zo enkele toeren indraaien . Ge ziet dan dat als de lijn terug op het water valt er een groot stuk uit die bocht is .
En van gevlochten lijn , probeer de Dynacable van Ron Thompson eens ! Vroeger altijd met fireline gevist en zeeeer tevreden geweest , die dynacable is nog beter , dunner .
Groetjes Dim
Reageer
-
Als ge den draad afremt juist voordat de korf het water raakt, of me de lijnclip vist hebde da dan nog me gevlochten? Als ge da me nylon doet strekt den draad zicht en kunde gewoon geen bochten hebben.Oorspronkelijk geplaatst door dim
Als ge met de feeder ingooit en uw gevlochten lijn is door de wind of door de stroming in een boog gaan liggen , als ge dan gewoon snel inhaalt dan vertrekt ge uw korf serieus van uw visstek .om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulezReageer
-
Als je in werpt, en vooral bij verre worpen, dan hou je eerst de feeder in het verlengde met de richting waar je de korf naar toe gooit.
Op het moment dat je denkt dat de korf snelheid genoeg heeft hou je de feeder schuin achter over en hou je deze losjes in de hand.
Is de lijn van de spoel af, tot de lijnclip, dan voel je de korf aan de top van je hengel trekken en zal de hengel naar voren worden getrokken.
Hierdoor rem je de korf af en krijgt de lijn niet telkens een enorme knal op de clip. (met als gevolg dat de lijn hierdoor uiteindelijk op dit punt door zal slijten)
Tevens wordt je lijn strak getrokken om bochten ed. in de lijn te voorkomen en vis je altijd op dezelfde afstand.
Zaak is dan om de lijn zo snel mogelijk onder water te krijgen voordat wind en stroming vat krijgt op de lijn.
Maak je dan gebruik van een lijn die ook nog eens sneller zinkt (een eigenschap die geclaimd wordt voor de whiplashpro sinking) dan voorkom je dat in die paar tellen je lijn weer in een boog ligt.
En warhead het klopt dat het lood de lijn vanzelf onder water trekt, op 30m zal dat ook vrijwel zeker het geval zijn (als je tenminste genoeg lood gebruikt), op 60m kun je dat rustig vergeten en moet je, vooral bij gevlochten lijn, mee helpen de lijn onder water te krijgen.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
absoluut zeker merk je verschil.
Nylon werpt nog steeds het beste en zinkt gewoon als de beste, maar als je oud nylon gebruikt (wat nog mooi in krulletjes op het water blijft liggen als je het niet strak trekt) dan wordt het al een stuk minder.
Gebruik je de betere gevlochten lijn (glad en zo rond mogelijk) dan zinkt deze als je zelf extra druk op de lijn zet.
Gebruik je een goedkope gevlochten lijn, (plat en wat ruwer) dan moet je meer moeite doen om de lijn onder water te krijgen.
maar
Vis je op grote(re) afstanden dan zie je bij nylon de kleine aanbeten niet meer en bij gevlochten lijn zie je nog steeds elk tikje.
En dat is nu juist de reden waarom ik, en vele anderen met mij, gevlochten lijn gebruiken (naast dat het enorm sterk is)
Je ziet nl. elke beweging aan de andere kant van de lijn terwijl je met nylon wel eens denkt "wat duurt het lang voordat ik beet krijg" en als je dan ophaalt blijken de maden of casters volledig leeg te zijn gezogen of zelfs verdwenen.
Er bestaat ook zgn. fusion of coated gevochten lijn echter tot op dit moment ben ik hier nog geen goede van tegen gekomen.
Ten eerste zijn ze meestal direct een stuk dikker en stugger terwijl ze niet sterker zijn. Daarnaast liet, bij de types die ik gebruikt heb, de coating al na een paar keer vissen los en had je gewoon een waardeloze lijn.
Maar er zijn meer merken en soorten gevlochten lijn dus wie een goede tip heeft
suc6
.......
-
als je gevlochtenlijn snel onder water wilt hebben kun je de lijn door een beetje leem binnen draaien daar wordt
de lijn heel goed door ontvet en zinkt hij heel snel door de oppervlaktespanning heen en maakt het niet uit of hij rond of plat is werkt echt heel goed ik doe het zelf ook ik heb die tip van van een goede engelse visser.
ver weg korf slingeraar
gj kommerReageer
-
Zou best kunnen werken, maar een gevlochten lijn is toch altijd iets ruw, het is immers met verschillende vezels in elkaar gevlochten, blijven er dan geen leemdeeltjes in je lijn zitten?
En als je stopt met vissen is de lijn dan de volgende keer niet hard geworden?
Het ontvetten is altijd van belang, want kijk maar eens wat voor film er soms op het water drijft.
Wat volgens mij ook een probleem is is de manier waarop de lijn gemaakt is.
Je praat nl. over verschillende vezels en hier blijven, in mijn beleving, hoe dan ook kleine luchtbelletjes tussen zitten als je deze vezels niet afsluit met een coating.
En zijn het juist die luchtbelletjes die er voor zorgen dat een lijn niet wil zinken.
Zou je de lijn dan door "iets" halen die de lucht verdringt of de lijn zwaarder maakt dan heb je een echte pro sinking.
suc6
.......
-
Blijkbaar komt men er niet uit.
Ik heb even tijd nodgi gehad om deze extra tip aan te brengen, maarja... waarom niet.... bloemen en prijzen mogen gestuurd worden, of afgegeven op de interland.. liefst in vloeibare vorm.
De TIP van TIP is zeer bruikbaar, maar moet regelmatig herhaald worden.
Iets wat ik altijd doe met nieuwe draad is deze door kneedbaar lood trekken.
Ik zie al vele hun wenkbrauwen fronzen....
Kneedbaar lood kent iedereen (hoop ik) : vanuit de karpervisserij en te koop in kleine doosjes.
Plooi het blokje dubbel en als je de spoel vult laat je de gevlochten lijn door het lood lopen.
Minuscuul kleine deeltjes lood gaan mee in de lijn ...
en nee....
je beschadigd de lijn niet.
Je zal zien dat je lijn sneller zinkt.
Meestal herhaal ik dit ritueel jaarlijks.
Blijft dat je geregeld je lijn moet ontvetten.
Succes....groetjes van Deputy Dog
---------------------------
http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
http://www.marcelvandeneynde.beReageer
-
Deputy, je hebt mij het licht laten zien,ik was laatst bij een wedstrijd en daar zat iemand ook met zijn gevlochten lijn en een klein blokje in zijn hand heel veel moeite te doen om iets te verbergen tijdens het binnendraaien van zijn lijn welnu ik ben er zeker van dat dit hetzelfde was.
Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer