Havenvisserij

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frits
    gebruiker
    • 22-07-2004
    • 231
    • Papendrecht

Havenvisserij

Het is weer zover, de havenvisserij is weer begonnen. jl zondag de eerste wedstrijd weer gevist en persoonlijk een slecht resultaat neergezet !@#$ !@#$ !@#$ De statistieken bekeken en tot de conclusie gekomen dat ik alleen goede resultaten boek als de vangsten zeer mager zijn (zowel zomer als winter)ik ben dus een echte peuteraar. Dit komt waarschijnlijk doordat ik overal lees dat de wintervisserij zeer licht benadert moet worden, dunne lijnen, kleine haken en voorzichtig met (donker)voer en aas brengen. Deze techniek pas ik dan ook toe.

Dit resulteert dus in het niet vast kunnen houden van de maatvoorns op mijn stek. Als de grovere vis het aflaat weten kan ik een aardig potje mee vissen, maar als de vis los is kan ik geen potten breken in de wedstrijd. Vaak lees ik ook dat in de havens geen stroming staat. In de haven waarin ik vis stroomt het wel degelijk. Ik denk ook dat dit de oorzaak is. Mijn voer is zwaar en nat genoeg, maar ik denk dat ik de visserij te licht benader.

Standaart vis ik met 10/00 haakje 16 en de haak ligt ca 5 cm op de bodem, de dobber is 1,5 gr de diepte varieert van 4 tot 7 meter. Het lood verschuif ik tijdens de wedstrijd, dit is afhankelijk van hoe de vis bijt. Wat me opvalt is dat tijdens de drift de onderlijn regelmatig in de hoofdljn verstrikt raakt.

Graag wil ik weten hoe andere vissers in deze omstandigheden vissen, vissen zij met dikkere onderlijnen en zwaardere haken.

Tevens denk ik dat het donkere voer niet noodzakelijk is, het water is midden in de winter zeer troebel en mijn ervaring is dan dat licht voer beter vangt, zijn er meer vissers die 's winters met licht voer beter resultaat boeken dan me donker voer???

gr. Frits
  • Barbelenvanger
    Moderator
    • 11-03-2004
    • 499
    • Son

Hallo Frits,

Probeer eens de onderlijn van 0.08 en ga met je kaak terug naar 18 en liever nog 20. Liefst een langstelige, bv van het merk lion do'r.
    Maak je voer niet te nat, gooi 4-5 ballen keihard aangedruk in het begin, en gooi er een bal of 4 overheen, het voer mag dan een stuk natter zijn ( wolkt goed).
    begin ongeveer 10 cm boven de bodem, met het laatste loodje op 30 cm van de haak.Lererd dit geen vis op dan schuif je je laatste lood nog verder van de haak, of ga langzaam naar de bodem, steeds met 1-2 cm. Zolang je je voer niet ziet werken hoef je niet op de bodem te vissen. Houd goed de plaats in de gaten waar je voer meteen na het inwerpen gaat werken.
    Na ongeveer 5-10 minuten zal de werking minder worden of ophouden. Gaat het daarna weer werken, dan pas naar de bodem.
    Casters zijn dodelijk in havens, liefst zo donker mogelijk, die drijven. 1 made en 1 zo'n caster zal zeker goed vangen.
    als de vangst slecht is ga dan gerust 20 cm boven de bodem vissen, met het lood spelen, maar voer niet bij. Alleen als je zeker weet dat het op een bepaald water werkt voer dan wel bij. Casters en made kan nooi geen kwaad, maar wel in regelmaat en ongeveer steeds evenveel.
    succes
    www.barbelen.nl

Reageer

• Frits
      gebruiker
      • 22-07-2004
      • 231
      • Papendrecht

Alvast bedankt voor de tips plattevanger,

Je denkt dat ik nog te zwaar vis??? Dat ga ik a.s zondag uitproberen. De truc van de aangedrukte voerballen en de lossere voerballen paste ik reeds toe. De reden waarom ik 5cm op de bodem begin is om dat het waterpeil nooit constant is in deze haven. De stroming in deze haven wordt veroorzaakt door de scheepvaart. Deze schepen zorgen er ook voor dat het waterpeil varieert. door 5 cm op de bodem te vissen vis ik eigenlijk van 10 cm boven de bodem tot 15 cm op de bodem.

Volgens jouw zit de vis in de havens niet op de bodem maar erboven????? Mijn ervaring is dat daar juist de alvers zitten (in ieder geval op het ondiepe gedeelte) Op het diepere stuk ga ik het eens proberen om ondieper te vissen.

Ik dacht zelf dat zwaarder vissen de uitkomst was, omdat ik mijn collega hengelaars soms grote vissen uit het water zie tillen, die ik moet scheppen omdat ik anders de vis zou verspelen. Doorgaans hebben deze vissers meer kilo's aan het eind van de wedstrijd dan mij. :? :? :?

Reageer

• lode
        Frequent aanwezig
        • 22-02-2004
        • 195

hoi Frits,

heb mischien nog een tip(bij mij lukte het toch)
        neem een pen die zwaar genoeg is,die de stroming aankan,vis een 30à40 cm
        op de grond,inplaats van nu uw hengel in uw handen te hebben steekt u de
        hengel in de steunen en laat u gewoon de pen uit drijven,als je dan beet
        krijgt is het gegarandeerd een mooie vis.

suc6

groeten;Lode
        ------------------------
        als ze me zoeken ben ik snoeken.

Reageer

• Barbelenvanger
          Moderator
          • 11-03-2004
          • 499
          • Son

Frits,

heb je wel enig idee hoe sterk visdraad is???? Jaren terug viste we veel in Roermond op de grindgaten, in de winter.We viste daar onderling met onze ploeg, verplicht met 0.08 en het schepnet mochten we niet gebruiken. Zelden dat we een vis verspeelde door lijnbreuk.
          op een diepte van zoals jij praat 6 meter en een trekkracht van bv. 300 gram per meter, kom je al gauw uit op 1800 gram die je zou moeten kunnen tillen.....Zo zwaar zijn de voorns toch niet????
          Het is natuurlijk wel aan te raden een schepnet te gebruiken anders scheuren de voorn helemaal uit in hun bek ( de echte grote ), maar tot 22-25 cm moeten te tillen zijn.
          Probeer maar
          www.barbelen.nl

Reageer

• Frits
            gebruiker
            • 22-07-2004
            • 231
            • Papendrecht

Beste plattevanger,

Ik heb inderdaad dat de haak uitscheurt als ik de vis til. Daarom schep maatvis altijd tijdens wedstrijden. Mijn collega vissers die grotere vissen vangen tillen de vis wel gewoon, Zonder dat hierbij de haak uit de bek getrokken word.

Daardoor weet ik dat zij met grotere haken (en dus dikkere lijnen) zitten te vissen als mij. Ik probeer het vissen altijd zo licht mogelijk te benaderen en ik merk in de havens dat dit niet meer vis oplevert in tegenstelling tot het vissen op een meer of in een poldervaart.

Daarom vraag ik mij af of meerdere vissers deze ervaring hebben.

Reageer

• Jan Broess
              Specimen Hunter
              • 21-09-2003
              • 1131
              • Nieuwegein

Frits,

Het is meer een kwestie van lef om de gewichtige voorns gewoon op te tillen. Als je vaak schept, kost het meer tijd dan als je al de vissen optilt. Ik zou alle vissen optillen als ze niet zwaarder zijn dan 200 gram en het op snelheid aankomt. De ietwat te zware vis even tot rust laten komen en dan pas tillen. Optillen terwijl de vis nog spartelt is zeer gevaarlijk. (Zo brak ik ooit mijn hengel i.p.v. onderlijn! :headscratch
              Let ook op je haak. Het mag niet té dunstelig zijn dat het makkelijk verbuigt en door de bek van de vis heen scheurt! :frustrated:

Een universele haak (bijv. Kamasan B511) maat 16 is perfect, in combinatie met 14/00 hoofd- en 10/00 onderlijn.
              De dobber keuze afhankelijk van diepte.

Gewoon durven optillen die voorns van 150 gram!
              Succes!

Grtz Jan
              Greetz,
              Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• Bertjaap
                Komt net kijken
                • 07-10-2003
                • 66
                • roden

In een haven die vol mooie voorns zit kun je gerust vissen met 14/00 en haak no. 14. Alles t0t 400 gram kun je dan zo uit het water trekken, liefst zo snel mogelijk zodat de je de vaart van de vis mee hebt als deze in 1 x doortrekt, bij twijfwel heb je grote kans op lijnbreuk. Ik vis altijd met de blauwe n0. 14 haak van kamasan en die voldoet uitstekend in havens. Als de voorns gemiddeld boven de 25 cm zijn kan je ook een haak 12 gebruiken. Dobbers van 8- 10 cm zijn groot genoeg en de bovenlijn voor jachthavenvisserij mag niet langer zijn dan 1 meter.
                Fishing a way of life

Reageer

• Vissport
                  Sportvisser
                  • 07-01-2004
                  • 756
                  • Maasbracht

Hallo Fritz

Ik ben in de haven nog niet begonnen met vissen, ze worden nog goed gevangen op het kanaal,77 stuks vrijdag, en 48 stuks enkele dagen voordien.
                  Als het slechter word dan ga ik weer naar de haven vissen, maar zolang het goed gaat blijf ik op het kanaal hangen. Het kanaal, ingang van de grote sluis naar Maastricht, er word daar regelmatig gevist met de lange stok op voorn, en met de werphengel op snoekbaars en karper. Zitten de laatste dagen wel erg veel duitstalige vissers zonder vergunning uiteraard,en komen dan bedelen om een voorntje om te snoekbaarsen @#%^$&*(())()_+&^5@word je niet goed van. :@ :@ :@
                  www.pa3gju.nl
                  Beste groeten.

Reageer

• Frits
                    gebruiker
                    • 22-07-2004
                    • 231
                    • Papendrecht

Je hebt gelijk Vissport, volgens mij is het nog niet koud genoeg voor de havenvisserij, maar de visclub stond de datum al gepland op 1 oktober voor de havenvisserij. Jl. Zondag was dan ook weer triest. 7 vissers op 1 steiger en het totaal van de steiger was 400 gr!!!!! gevangen door 3 vissers. Op het diepere stuk meer richting de rivier werd meer gevangen, maar met 2 kilo had je het wel gehad.

Gelukkig hebben wij hier nu al 3 nachten vorst aan de grond gehad, aanstaande zondag zal er dan meer gevangen worden. Het tij is dan ook wat gunstiger.

Zelf had ik afgelopen zondag dus helemaal niks ~_~ nog geen stootje gezien. Heb veel geprobeerd (kleinere haak, dunnere lijn, varieren met alle mogelijke aassoorten en combinaties, schuiven met dobber en lood, geurtjes en kleurtjes, verschillende methoden van bijvoeren)maar geen beet. !@#$ !@#$ Dit is al de tweede keer dit jaar dat ik visloos ben na een wedstrijd.

Better luck next time (slechter kan natuurlijk niet)

Frits

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Hiep hiep ....... De eerste vorst is achter de rug. Hier en daar ook sneeuw. De Voorn zal nu wel richting de havens gaan. Kan ik eindelijk die zak rode millet aanbreken. Vergeet het zout niet in het voer. Iemand al ervaring met wat azijn door het voer?

Reageer

• TIP
                        Frequent aanwezig
                        • 31-01-2004
                        • 201
                        • wapenveld

azijn gebruik je toch bij boerenkool met worst theo
                        ver weg korf slingeraar
                        gj kommer

Reageer

• Barbelenvanger
                          Moderator
                          • 11-03-2004
                          • 499
                          • Son

Frits,
                          even een reactie op jouw visloze dag, geen paniek. Bij ons in de buurt was een wedstrijd met 23 man, 3 uur vissen, niemand beet gehad, zelf die dag gevist met 7 man, 1 vis gevangen, en een eindje verder was een wedstrijd met 18 man, 390 gram winnaar. Ik denk dat de vis die dag een totale off day had, want 2 dagen ervoor werd er overal nog volop gevangen. Kijk niet alleen naar je iegen, maar ook eens een paar meter verder....dus ook op andere plaatsen en water.
                          Theo, ik heb een paar weken gevist met azijn door mijn voer, en had wisselende vangsten. Van niets tot ruim 30 grote voorn, allemaal op hetzelfde stuk. Ook nog gevist op stromend water met die samenstelling, en daar was het geen succes.
                          Dit was mijn samenstelling:
                          bruin brood 500
                          polenta 200
                          koek 150
                          hennep 150
                          hennep 125 en millet 125 samen gemalen en ongeveer 5 minuten gekookt.
                          toegevoegd 12,5 cc azijn en 12,5 cc notenolie.
                          www.barbelen.nl

Reageer

• Vissport
                            Sportvisser
                            • 07-01-2004
                            • 756
                            • Maasbracht

Hallo Theo.

Ik ben vandaag voor de eerste keer naar de haven geweest vissen, maar het viel enorm tegen, 6 voorns en 1 mooie brasem dat is alles in 3 uur en 30 minuten vissen.Gevist zoals altijd, 2 rode en 1 witte made, haak nr 12 en 12 honderste snoer. Heel opmerkelijk hoe later in de middag hoe sneller ik beetjes kreeg, maar het werd langzaam donker dus maar ingepakt,en weer naar huis. De volgende sessie ga ik weer eens op het kanaal, daar is meer vis te vangen momenteel.
                            www.pa3gju.nl
                            Beste groeten.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Ja, de wintervisserij is een vreemd iets. Ik weet nog een paar jaar geleden dat we pas echt Voorn gingen vangen toen het al Kerst was geweest. Die Voorn was weer weg begin februari. Normaliter loopt het Voornseizoen in de havens van pakweg half november tot eind februari. Maar zeker ben je er nooit van. Overigens valt de vangst wel wat tegen de laatste jaren. Vangsten van 30-60 kilo waren redelijk normaal, vorig jaar was ik al blij met 18 kilo. Waar dat aan legt weet ik niet precies. Wellicht een biologische klok met een piek en een dieptepunt om de paar jaar. Misschien het toenemende probleem met Aalscholvers, misschien de gasten uit andere landen die de vis massaal meeslepen voor de verkoop of om uit te zetten op vijvers. Wie zal het zeggen.
                              Ik heb overigens mijn recept in de rubriek Voer gezet, onder wintervoer, Plattevanger. Overigens neem ik de azijn mee naar het water voor het geval dat de vangst niet goed verloopt. Ik voeg het nooit op voorhand toe. Maak je het te zuur, dan ben je zuur.

Reageer

Working...