Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Volgens mij kan een vis geen kleuren onderscheiden,maar gaat hij af op zijn reuk orgaan.Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.Douwe zou dit wel moeten weten hopelijk reageerd hij hier in het topic.
Vissen zijn meen ik inderdaad kleurenblind in zover dat ze wel grijstinten kunnen onderscheiden...
Kleur verandert naar mate het water dieper of ondieper is dat heeft te maken met de lichtgolven die gefilterd worden door water...
Zo zal rood al snel aangezien worden voor bijna zwart en blauw juist als grijs...
Kleuren bestaan bij de gratie van lichtgolven en rood is erg kort terwijl blauw juist lang is.
Rood aas wordt eerder onderzocht door vissen dan blauw bijv.
Maar de meningen blijven daarover verdeeld...
acht whats new in sience
evenwel denk ook ik dat geur en smaak meer invloed heeft dan kleur, muv kunstaas!
Vissen zijn allesbehalve kleurenblind, veel onderzoek heeft bewezen dat een vis kleur kan zien.
Blijft echter de vraag wat doet het dier ermee.
Rood verdwijnt het eerst en blauw het laatst.
Smaak is volgens mij dan ook veel belangrijker dan kleur.
Hangt ook af waarop je aan het vissen bent, beweging kan ook een belangrijke trigger zijn.
Geur, tsja ik ben nogal star in de houding dat geur gedragen wordt door lucht en smaak door water, ik kies daarom voor smaak en laat de geur maar voor wat het is.
Kleur is enorm belangrijk. Zo is er een wereld van verschil in de vangsten wanneer je met andere kleuren aas gaat vissen. Regelmatig mee gemaakt dat ik met rode maden wel vis ving en met witte maden niet.
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
Reageer