kleur van het aas, ziet de vis een kleur ?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Master
    Voerboer

• 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

Quote " Als je vervolgens wat verder nadenkt en je weet dat rood als eerste kleur wegvalt op bepaalde dieptes, weet je dus dat een vis het rood niet meer kan onderscheiden. De made wordt dan gewoon zwart of een kleur met een diepere grijstint. Die kleur betekent vaak 'veilig' waardoor een aanbeet sneller word uitgelokt. Dat bereik je dus ook met een donkere caster ".

Vond dit in een eerdere discussie over het kleuren van maden. Ik ken een duiker die dit beaamd. Hoe dieper je gaat des te sneller vervagen de kleuren. Rood het eerst. Dat komt omdat je netvlies te weinig licht opvangt op het object om de kleuren te onderscheiden en je dus kleurinzicht gaat verliezen volgens hem. Een camera heeft daar minder last van, hoewel op grotere diepten je toch een lamp moet aanzetten om kleuren te onderscheiden.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• esperto
      Sportvisser

• 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

zelfs zwart wit is kleur, ik bedoel:
      Iedere kleur komt tot stand door terugkaatsing van het licht, zwart neemt alle licht op, wit kaatst het allemaal terug, dus alles wat daartussen ligt, alle kleuren, liggen tussen zwart en wit. Een vis kan zien, dus kan hij in feite-of hij nu kan kleuren zien zoals wij of niet- zwart van wit onderschijden, en mogelijk ook dingen die ertussen liggen, dus of een vis nu rood ziet zoals wij of enkel een schakering / gradatie van zwart en wit, hij kan ze onderscheiden, en daarmee moet je verder volgens mij, met die gedachte kan je iets bereiken.

Reageer

• spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

ik blijf erbij zolang je niet door een vissen oog kunt kijken kun je er weinig over zeggen.

toen rode maden er waren waren die goed dan witte misschien aast een vis ook wel gewoon omdat hij honger heeft als hij niet aanvalt heeft hij waarschijnlijk geen trek.

met baarzen kun je het mooi zien laat je maden vallen knallen ze erop af en dan zwemmen ze er vlak langs en weer weg.

wat kun je daar dan over melden,ik denk dat ze bijna alles wel zien onder water,maar zekerheid heb je nooit.

zelfde verhaal als pijn je kunt er bijna zeker van zijn maar dat is het dan nog niet.

Reageer

• pastoor
          ...

• 02-02-2003
          • 1118
          • Drongelen

Dat de vissen wat doen met de kleur is zeker, alleen moeilijk te achterhalen wat het beste is.

In Huizen beginnen we soms al in het donker met vissen. Je hoeft dan geen caster aan de haak te doen want die is te donker. Alleen witte maden of gele mais brengt dan vis naar boven. Zo dra het redelijk licht begint te worden bijten ze wel aan de caster. En dan moet je nog de lichtst gekleurde uit je bakje kiezen. Als het vol licht is maakt het niets meer uit.

Een andere ervaring heb ik geloof ik al is eerder aan gegeven. In mijn visbak zaten windes karpertjes voorntjes goudvissen etc.
          Ik wou dus weten wat ze het liefste hadden. Twee handen met een dertigtal maden boven de bak. b.v. links de rode en rechts de witte. Ik liet deze tegelijk vallen om te zien wat ze het liefste hadden.

Heel vreemd was dat de ene dag de rode de voorkeur hadden en de andere dag de witte. Ze zwommen soms dwars door de vallende rode maden heen zonder er een van de nemen, maar wel de witte. Een paar dagen later was het andersom dus wist ik nog niks zeker.

Wel viel me op dat ze meestal de rode de voorkeur gaven. En ook viel me op dat ze altijd een voorkeur hebben en pas aan de andere beginnen als de eerst gekozen op zijn.

Reageer

• vidar06
            Newbie

• 28-06-2007
            • 27
            • kerkrade

Op de eerste foto van dit onderwerp zie je het kleuren-spectrum volgens roggbiv, dit houdt in: rood-oranje-geel-groen-indigo-violet-blauw De regenboog heeft ook deze kleuren als voorbeeld. Veel dieren, waaronder vissen, schijnen het beste rood, oranje en geel te kunnen zien maar wel in een veel mindere mate dan mensen. Dus het effect van mestpieren, verse de vase, rode maden is wel degelijk waar, vroeger waren er zelfs gele en oranje kleurige maden en ook dat was niet voor niks. Soms lijk ik nou ook te begrijpen waarom geel of oranje kleurig voer werkt, ik denk dat het als een rode lap voor een stier werkt, voor azende vissen betekent het maar een ding en dat is voer en dan vallen ze aan als alles klopt. Het is maar een gedachte!

Reageer

Working...