vissen in lateraalkanaal limburg

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hoekstra
    Newbie
    • 23-08-2004
    • 2
    • eastermar

vissen in lateraalkanaal limburg

halo
    ik ben pieter 13jaar en beginnend wedstrijdvisser
    ik heb mij geplaatst voor het nk vastehengel en mag nu dus meedoen aan het nk.
    er wordt gevist in limburg in het lateraal kanaal bij horn.
    ik woon zelf in friesland en heb dus helemaal geen ervaring in dat viswater
    wie kan mij tips verstrekken hoe ik mij het beste kan voorbereiden voer aas dobber lood enz
    en andere bijzonderheden wie kan mij helpen??

grt pieter

[Gewijzigd door hoekstra op 08-23-04 at 09:54 PM]
    vissen is de max !!!!!
  • TicTacTies
    Komt net kijken
    • 17-10-2003
    • 74

Hoi Pieter,

Dat is voor jou wel een eindje rijden vanuit Friesland! Vroeger heb ik vaker gevist. Precies op het stuk waar altijd de wedstrijden worden gevist. Aan beide zijden van het kanaal liggen grote keien. Extra goe op letten dus met het plaatsen van je plato/steiger. Er komen veel schepen langs, dus veel golven. Tevens zit er stroming in het kanaal zodra de sluizen een stuk verderop open of dicht gaan. Houd hier rekening mee met voeren. Probeer zo ver mogelijk uit de kant te vissen.

Veel succes!!

Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

Reageer

• Vissport
      Sportvisser
      • 07-01-2004
      • 756
      • Maasbracht

hoekstra

Probeer zo licht en zo scherp mogelijk te vissen op het lateraal kanaal in horn.
      De visvangst is er namelijk bijzonder slecht te noemen, dus daarom.
      Vis zeker met ver de vase als het toegelaten is, in het voer en op de haak. En gebruik leem in je visvoer, heel nuttig. De reden er is veel scheepvaart verkeer.
      In ieder geval succes op het lateraal kanaal.
      www.pa3gju.nl
      Beste groeten.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Ik heb wat informatie voor je gevonden:

Training Nederlandse equipe 3 landen toernooi en Nk zoetwater 2003 Lateraalkanaal Linne-Buggenum bij Horn (o.a. Simon v/d Kolk, Dick Endeveld, Cor Kraaij). Wedstrijden half september en begin oktober:

"We merkten tijdens de trainingen dat je door alleen leem en verse te voeren vooral veel kleine Pos op de voerplek kreeg. Die zijn hier zeer ruim vertegenwoordigd. Voorn en Brasem kregen door deze kleine bandieten amper kans het aas te pakken. De grootste pos woog 14 gram. We vingen er honderden, maar kwamen maar niet boven de 1000 gram. Zij die voer gebruikten waren duidelijk in het voordeel, vooral met voer dat op Voorn was gericht". "We gebruikten tijdens de wedstrijd dobbers van 0,8-1,5 gram, 10/00 hoofdlijn en 6/00 onderlijn. Haakmaat 20. Loodzetting bulklood met daaronder meerdere loodjes no. 10. Daardoor en door het voer te richten op Voorn ( Mondial Voorn Speciaal met 1 kg Verse, 1/4 liter casters en een paar witte minimaden om overvoeren te voorkomen) met een hoofdrol voor duivenmest, wonnen we beide kampioenschappen. Iedere 5 minuten een voerballetje ter groote van een knikker bijwerpen werkte absoluut niet". "Door de wisselingen in de stroming moesten we de vis zoeken aan alle kanten van de voerplek". "Bij de start plaatsten we 15 voerballen ter groote van een tennisbal". "Door het plaatsen van een gemarkeerde bankstick in het water konden we nauwkeurig iedere centimeter daling en stijging van het water waarnemen en er direct op inspelen. We visten namelijk met een staande haak omdat zwaar over de bodem leunen geen optie was, daar de grote bonusvissen slechts in kleine aantallen aanwezig waren en dus een te grote gok waren. We hebben gewonnen op Voorn en baars". "We hebben 5 uur non-stop met de vaste hengel in de hand gezeten. Een aanbeet missen was dodelijk voor het eindresultaat". "We moesten uiterst zuiver en zo licht mogelijk vissen. Iedere 15 seconden versleepte ik de haak, op zoek naar vis stroomafwaarts en opwaarts. Meedriftend per 10 centimeter en tegendriftend per 5 cm. We waren kapot, maar het resultaat was er naar". "Het verschil tussen de winnaar individueel en de nummer 20 was slechts 470 gram".

Frans van Berkel Ned. kampioen 2001 (eerste zaterdag in september):
        "Uiteindelijk bleek een hengellengte van 14 meter doorslaggevend te zijn. Met een haakje 22 en onderlijn 5/00 kon je redelijk vangen en wat geluk afdwingen. Ik viste met 0,8 gram tot 1 grams dobbers, op dergelijk water een dicipline die alleen voor de geoefende visser is weggelegd en ving 2990 gram. Jan van Schendel was vierde met 1270 gram". "Bert Aufdehaar ving de enige platte die er rondzwom, maar verspeelde die door zijn 5/00 onderlijn. Dat was een gok". "Leo Koot viste verrassend met de Bolognesehengel, maar wist zich niet in de prijzen te vissen". "Het was voor velen keihard werken om soms slechts een miezerig Posje te vangen. Menige mannen waren totaal uitgeput en zaten lang in het gras om bij te komen, maar waren in iedergeval van de nul af".

Ik hoop dat je er wat aan hebt Pieter. Als je wint klrijg ik een taart van je
        PS.
        Let op dat er geen mensen achter je langs lopen. Door het grind verstoor je de rust onder water enorm.

Reageer

• Michiel Gaasendam
          Newbie
          • 30-06-2003
          • 16

Hallo Pieter,

Ik heb vorig jaar de naselectie jeugd gevist bij het Lateraal kanaal bij Horn, de vangsten zoals beschreven. Kunnen zeer varieren, hoofdzakelijk slecht maar vooral in het tijdvak van september tot oktober redelijk. Het is bij het Lateraal ontzettend belangrijk in te spelen om het stijgende en zakkende waterpeil. Dit kan soms wel varieren tot 30 cm. Wat theo hiervoor mij al aangaf moet je met een staande haak vissen wil je redelijk vis vangen. Eerst de hengel omhooghouden en het geheel met (bij voorkeur) olivetti loodzetting rustig laten zakken zodat je een natuurlijk drift krijgen. Wie weet is het dan mogelijk een mooie bliek of een dikke bonus voorn te vangen. Gok nooit op het lateraal op brazem omdat deze zich eenvoudig weg moeilijk tot niet laat vangen. En denk ook aan je plateau op de keien daar, mocht er een schip langskomen dan kan de golfslag ervoor zorgen dat je natte voeten krijgt. Stel je plauteau of kist daarom hoog af!

Nou ik hoop je hiermee geholpen te hebben,

groetjes Michiel
          \"Fishing is a gift, catching is an art\"

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

En Pieter, hoe is het gegaan?

Reageer

• hoekstra
              Newbie
              • 23-08-2004
              • 2
              • eastermar