Nylon voorslag.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • witvis_tijs
    Komt net kijken
    • 21-04-2004
    • 71

Nylon voorslag.

(feeder)vissers,

Ik heb nu dyneema op mn molen zitten en ga er donderdag mee feederen.
    Ik heb er ook een voorslag aangeknoopt, met de 'albrightknoop' en de uiteinden kort afgeknipt.
    Maar remt dit knoopje niet enorm bij het inwerpen?
    Wie heeft hier ervaring mee? En schiet de voorslag er niet af met zo'n korte uiteindjes bij het knoopje?
    En waar kan ik ergens een plaatje vinden van "de bloedknoop"?
    Gelezen dat ook veel mensen die gebruiken om hun voorslag aan de gevlochten lijn te maken maar weet niet hoe die moet.

Groeten Tijs
  • witvis_tijs
    Komt net kijken
    • 21-04-2004
    • 71

Heb een animatie van een 'albright-knoop' gevonden : die knoop heb ik NIET.
    Ik heb de knoop gemakkt van HSV Het Meuntje (van die site) maar weet niet hoe die heet

Reageer

• Harpie
      Specimen Hunter
      • 13-02-2003
      • 1009
      • Emmen

Mag geen reclame maken, maar het staat op www.hsvhetmeuntje.nl
      Hoop in dit geval dat het geaccepteerd wordt, omdat ik er iemand mee verder help.
      En, die knoop is goed, heb mijn voorslag nog nooit op de knoop verloren.

Gr,
      Harpie
      https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• witvis_tijs
        Komt net kijken
        • 21-04-2004
        • 71

Weet je toevallig ook hoe die knoop heet?

Reageer

• Harpie
          Specimen Hunter
          • 13-02-2003
          • 1009
          • Emmen

Tijs,

Ik weet niet hoe de eerste knoop heet, die op de site staat.
          Zelf gebruik ik een variant van die knoop.
          Ik zal het proberen uit te leggen.
          Maar hou dat plaatje van de site er even bij, dan kan wezen dat je mijn uitleg snapt over de variant.

In de voorslag maak je een lusje, doormiddel van het uiteinde 2x door te halen, nu trek je voorzichtig aan het eind, dan zul je zien, dat er een achtje ontstaat,
          Nu steek je de gevlochten draad door de bovenste opening van het achtje en haalt hem weer door door de onderste.
          Ongeveer 10 cm doortrekken.
          Nu trek je je achtvormige knoop aan.

Met de 10 cm gevlochten draad, maak je nu een knoop, om de voorslagdraad, doormiddel van de knoop waarmee je een haakje vastzet.
          Deze knoop trek je nu ook aan.
          Vervolgens trek je deze knopen naar elkaar toe, waardoor een 99,9% zekere verbinding ontstaat.

Hoor wel of je de uitleg snapt, zo niet, dan doe ik nog een poging.

Gr,
          Harpie

P.S. Ook die albrightknoop is een goede en zekere knoop.
          https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Fisherman Eric
            Frequent aanwezig
            • 25-08-2003
            • 187
            • amersfoort

Helaas ben ik 1 van die vissers die alle soorten knopen voor het maken van een voorslag al geprobeerd heeft en waarbij het geen sucses is geworden. Het zou wel eens kunnen dat de ogen van mijn hengels te klein zijn. Ik vis n.l. met drennan hengels. Op deze hengels zitten echt hele kleine ogen en voel dan ook met werpen erg veel weerstand.

Er zijn vissers in mijn omgeving die al jaren met een voorslag vissen en geen probleem hebben. Als ze bij mij echter met dezelfde knoop een voorslag maken, dan gaat ie er toch na een worp of 10 vanaf. Ik heb me er bij neergelegd. Tegenwoordig vis ik zonder voorslag en ik moet zeggen dat dat me erg goed bevalt. Met aanslaan en het drillen (vanuit je pols) moet je wel iets voorzichtiger zijn, als je er aan gewend bent dan is het geen enkel probleem meer. Sterker nog: als je daarna met nylon vist mis je het directe contact met de vis!

Wil je zonder voorslag vissen dan is het wel een pre als je een hengel hebt die niet al te stug is. Tevens is het handig als je van wat dikker nylon een montage maakt waar je je korf en onderlijn aan kan knopen.

Ik hoop dat je er uit komt. Groeten Eric

[Gewijzigd door Fisherman Eric op 10-26-04 at 10:22 PM]
            Groeten, Eric.

Reageer

• raymond
              Frequent aanwezig
              • 05-07-2003
              • 126
              • maastricht

hallo,
              een aantal jaren geleden heb ik een video van bob nudd (feeder vissen) gezien ,en vorig jaar een artikel gelezen .
              hij gebruikt een zeer eenvoudige methode om een voorslag te knopen, men maakt een klein lusje in de gevl. lijn aan dit lusje wordt de nijlonvoorslag geknoopt met een verbeterde clinch knoop ( verbeterde bloedknoop) .
              in eertste instantie had ik hier mijn twijfels over , ik vis nu al jaren met deze knoop
              en heb nog nooit een voorslag stuk gegooid.
              een voordeel vindt ik is dat men een veel kleinere knoop heeft , eigenlijk 2 knopen
              die van het lusje in de dynema maar dit is echt minimmal , en die van de voorslag
              is maar 5 a 6 wikkelingen .

groeten , raymond

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Na het plaatsen van de knoop een klein druppeltje secondenlijm op de knoop zetten. Even wachten en vervolgens uitrollen tussen de vingers (pas op dat je de vingers niet aaneen plakt, dus blijven rollen en daarna de vingers afvegen). Zo is de knoop extra sterk en bovendien mooi glad zodat hij makkelijk door de ogen glijd.

Reageer

• witvis_tijs
                  Komt net kijken
                  • 21-04-2004
                  • 71

Harpie ( en de rest ) ,

Ik snapte je uitleg wel, maar morgen ga ik het eerst eens met de 1e knoop proberen. als dit niet goed werkt probeer ik die van Bob Budd (raymond) want die lijkt me erg gemakkelijk als die goed werkt.
                  Maar ik hoop dat de 1e knoop gewoon goed is...
                  Bedankt voor jullie reacties!

Tijs

Reageer

• Gert Koops
                    Fishing4/Rix H.Sport
                    • 01-02-2002
                    • 239
                    • Schoonebeek

Een veelgemaakte fout bij de Albrightknoop is het te kort afknippen van de uiteinden. Knip je deze te kort af, dan gaat de knoop "bokken" tegen de ringen van de hengel. Knip de uiteinden af op 1.5 cm, en de knoop zal veel soepeler door de ogen gaan, omdat de langere uiteinde ervoor zorgdragen dat deze als het ware "omvouwt"en hierdoor de knoop meer 1 geheel maakt met de voorslag.

Een andere knoop welke ikzelf toepas is als volgt: Voorslag en dyneema tegen elkaar aanleggen met de uiteinden van elkaar af. Vervolgens leg je met de voorslag een "bledknoop" op de dyneema. Vervolgens leg je met de dyneema een "bledknoop" om de voorslag. Heb je dit gedaan, dan trek je met de ene hand aan de dyneema, met de andere aan de voorslag. Je zult zien dat de beide knopen naar elkaar toekomen en muurvast tegen elkaar aankomen te liggen. Vervolgens de uiteinden afknippen op 1.5 cm. Deze knoop glijd moeiteloos door de ogen.
                    Groetjes,

Gert.

Team Fishing4u/Rix Hengelsport

Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
                    Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

Reageer

• Deputy
                      Sportvisser

• 04-02-2002
                      • 606
                      • Lille

De animatie van de Albrightknoop is duidelijk. Wel is regelmatig oefenen de boodschap. Ik gebruik deze knoop altijd voor het aanzetten van de voorslag. Zelf voor het vissen op zware conger. Het grote voordeel (eigenlijk 2) is dat het geen echte knoop is, dus je lijn wordt nooit verzwakt door een knop en het geheel is veel dunner dan eender welke andere knoop.
                      Belangrijk is wel om de wikkelingen te doen met de gevlochten draad en NIET de nylon.
                      De gevlochten draad mag je wat langer laten, maar de nylon zo kort als mogelijk tegen de knoop afknippen.
                      Persoonlijk doet ik het altijd met een nagelknipper en schuin weg.
                      groetjes van Deputy Dog

---------------------------
                      http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                      http://www.marcelvandeneynde.be

Reageer

• john van den broek
                        Specimen Hunter
                        • 30-03-2003
                        • 1089
                        • Venray

Ook ik gebruik de Albrightknoop en maak hem hetzelfde als Deputy.
                        Deze knoop is zeer sterk en toch relatief dun.
                        Mijn ervaring echter is wanneer je de knoop bevochtigd tijdens het maken van deze, dat hij makkelijk los te trekken is.
                        Dus niet bevochtigen !
                        Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

Working...