Ik kan niet voor Bart spreken maar het volgende zal ie bedoelen. Brasem zijn bodemazers. Ze stofzuigeren hun voedsel uit of van de bodem. Indien jij de loodzetting niet in orde hebt zal de brasem het aas loslaten. Wanneer is je loodzetting in orde ? Algemeen kan je stellen dat je aanvangt met gegroepeerd lood (bulklood) op 30 cm van de haak en dat je een enkel loodje op 15 cm van de haak plaatst (verklikkerlood) In dit geval is de weerstand die de vis ondervindt gering. Stel dat je al je lood op 15 cm van de haak zou zetten. Dan zal de vis ineens een eorme weerstand voelen en laat het aas meteen los. Indien je in beschreven loodzetting geen beet krijgt ga je schuiven met het verklikkerlood. Dat kan naar de haak toe, maar ook van de haak af. Soms let het niet zo nauw, maar soms is het echt een kwestie van 1 cm. Tevens, zoals al wordt aagegeven kan men natuurlijk ook nog met de diepte spelen. Persoonlijk doe ik het nooit samen. Ik speel eerst met lood dan pas met diepte. Soms heb je meteen succes, maar soms ben je lang bezig (vooral als ze slecht azen) om de juiste aaspresentatie te vinden.
Het is dus geen vaststaand gegeven en het verschilt soms van dag tot dag. Je moet het dus proefondervindelijk ter plekke vaststellen.
Het is dus geen vaststaand gegeven en het verschilt soms van dag tot dag. Je moet het dus proefondervindelijk ter plekke vaststellen.

Reageer