weersomstandigheden???

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

weersomstandigheden???

Ik vis op voorn en brasem. Nu is mijn vraag of je bij veel wind een andere dikte lijn en eventueel ander maat haak en andere dobber moet gebruiken. Wat zij jullie voorstellen???? (ik gebruik op het moment gewoon kant en klare lijnen omdat ik pas bezig ben met vissen).
    Helma

[Gewijzigd door helpat op 10-21-04 at 07:56 PM]
  • Theo de Kreij (van Berner

Bij veel wind heb je last van hoge kabbels. Dan gebruik ik het liefst een dobber met een langere antenne zodat die goed zichtbaar blijft. De draaddikte en haakmaat is niet anders dan andere keren. Met veel zijwind kan je het beste vooruit ingooien (dus je lijn strekken door zo ver mogelijk in te gooien), direct je top onder water steken en naar je toe trekken zodat je de draad vanaf de top tot aan de dobber onder water trekt. Dan heeft de wind er geen vat op. Hou je top vervolgens een stukje onder water. Wanneer je een antenne hebt van zeg 10 cm en daarvan 2 cm bover water hebt, dan staat de rest, dus 8 cm, onder water en ligt je nylon ook diep onder de oppervlakte. Dus minder last van de wind, maar ook van de kabbels/golven.

Reageer

• Jans
      Toekomstig expert
      • 13-03-2004
      • 272
      • Drenthe

Moi,

In principe zit er niet zoveel verschil tussen vissen met veel wind of vissen met weinig wind.
      Hooguit zal je een iets zwaardere dobber moeten gebruiken en wat meer moeite hebben je hengel stil te houden.

Wat nog wel eens wil helpen om je lijn onder water te houden is een klein loodje 20cm boven je dobber te plaatsen (dus niet eronder) de Engelsen noemen dit geloof ik een backshot.
      Door het gewicht van dat loodje zal je lijn onderwater zakken.
      Als je je dobber erg scherp hebt uitgelood zal je 1 van de andere loodjes moeten verwijderen anders gaat je dobber onder.
      Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• swa
        Theoreticus
        • 09-05-2003
        • 718
        • Tienen

Ik ben ook een aanhanger van het "Backshot" en vind van mezelf dat ik het te weinig gebruik. Vermiits wij op onze vijvers altijd met scherp afgestelde pennen moeten vissen ben je altijd verplicht om een ander loodje weg te nemen. Tenzij je daarvoor speciale windlijnen hebt waarbij je het op voorhand doet.
        Het is een perfect middel om alles beter stil te houden. Het kan een loodje nr 9 tot (uitzonderlijk) zelfs nr 5 zijn en het kan geplaatst worden tussen 10 en zelfs 50 cm boven de dobber. Het neutraliseert de meeste ongecontroleerde bewegingen van de dobber en trekt de slaglijn onder water.
        PS: een zwaardere dobber nemen ja, maar ik zie geen reden om een dikkere lijn te nemen, want die vangt meer wind boven water en meer oppervlaktestroming als ze onder water zit.

Reageer

Working...