Raadsel?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • miracoli
    http://www.lichtletter.be
    • 24-05-2003
    • 222
    • Kortemark

Ach, de stof die men zoekt is BROODVERBETERAAR.
    Doordat de tarwe die hier wordt geteeld veel te zacht is, kan men met het meel ervan nooit een deftig brood bakken. Het meel dat hier gebruit wordt bestaat eigenlijk uit 2/3 amerikaanse tarwe en 1/3 inlandse tarwe.
    Dit meel geeft nog niet de ideale eigenschappen.
    Dus men voegt er nog wat broodverbeteraar aan toe.
    Deze broodverbeteraar, smeert de gluten in het brood, dient voor een deel als vetstof en .... bevat enkel-en dubbelvoudige suikers (daarvoor zijn ze niet zoet). Deze suikers kunnen makkelijk afgebroken worden door de gist. Die zet die om tot alcohol en co2.
    Er zit ook nog ascorbinezuur in (maar wat dat weer eigenlijk is ben ik vergeten). En naar ik dacht ook nog glycerine en enkele enzymen.
    Maar om dit te gebruiken in visvoer??? Misschien...
    http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• rudy vis
      sportvisser
      • 01-02-2003
      • 656
      • merelbeke

broodverbeteraar dat heb ik hier in huis staan.mijn vrouw doet 1 koffielepel op400gr bloem.eerlijk gezegd ik geloof er niet in.het is een vetstof en je zou het al moeten smelten of in warm water oplossen om het bij je voer te doen.en dan nog weet je niet hoeveel er bij moet.ik denk dat er bij de bakker betere dingen zijn.

Reageer

• Jans
        Toekomstig expert
        • 13-03-2004
        • 272
        • Drenthe

Moi,

Miracoli, is dat spul bruin en vloeibaar?
        Of oplosbaar in koud water?

Ascorbinezuur is vitamine C.
        Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• miracoli
          http://www.lichtletter.be
          • 24-05-2003
          • 222
          • Kortemark

Jans,
          Dat spul bestaat als een poeder. En het bestaat als een soort vet. Ik denk niet dat het oplost in water? Persoonlijk zou ik het niet in mijn voer doen. Maar ja, wie ben ik,... . Voor dat je het weet is het misschien de gouden graal der witvissers.
          En dank je voor de vitamine C, dat was ik nu eens echt vergeten.
          http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• Jim
            Frequent aanwezig
            • 25-09-2003
            • 132
            • kessel

Volgens mij word dat spul bij de bereiding van speculaas gebruikt en in eerste instantie tuikt dat ook amonia achtig

Reageer

• jpst
              Newbie

• 23-08-2009
              • 10
              • oost

Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
              Ik heb wat navraag gedaan, dat rommeltje wat zo stinkt, wordt idd gebruikt om het gisten te bevorderen, bij het aanmaken van koek,

Het heet Amonium.

Deze informatie heb ik van iemand die jaren in een bakkerij heeft gewerkt.
              Alleen, zij gebruikten de poeder vormige uitvoering.
              Volgens deze gewezen bakker, gebruiken gewichtheffers dit spul ook, net voordat men die krachtexplosie moet leveren.

Dus, volgens mij, zou je het bij het vissen willen uitproberen, doop dan je aas maar eens in de amoniak.

Misschien toeval Jans, deze gewezen bakker komt ook uit Emmercompascuum.

Gr,
              Harpie

hei;
              nu ik dit lees denk ik inens aan iets van een 2 tal jaar geleden; bij ons op wedstrijden brasem was er een man nooit buiten eerste 2 ;slecht of goed de vis die op zijn voerstek kwam endat was bij manier van zeggen de helft van de put die zat bij hem; maar dan kon hij niet meer via zijn bakker aan zijn gerief geraken zei hij en hij viste veel minder ;nu weet ik van een andere visser dat hij het slechtriekende poeder terug via een andere grootbakkerij kan kopen ; hij gaat terug niet uit top 3;dus ik denk nu zou dat dan toch waar zijn ..ik ben op zoek geweest naar die amonium maar kan er niet aankomen ;als er iemand een beetje kan missen of me opsturen ik betaal de aankoop en de verzending ..
              bedankt en groetjes

Reageer

• eagle
                Piscem natere doces

• 13-07-2009
                • 165
                • leiden

zou het geen vloeibaar gist kunnen zijn

dit stinkt behoorlijk is is bruine vorm verkrijgbaar en wordt gebruikt in een bakkerij

zelf zou ik de lucht beschrijven als een natte hond die al een jaar opgesloten in een plastic zak zit

voor de mensen die willen expirimenteren dit is verkrijgbaar in de bierwinkels die zelfmaak spullen verkopen

zal het binnenkort ook eens meenemen naar de waterkant kijken of dit het is
                Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
                met vriendelijke groet arjan

Reageer

• jpst
                  Newbie

• 23-08-2009
                  • 10
                  • oost

Oorspronkelijk geplaatst door eagle
                  zou het geen vloeibaar gist kunnen zijn

dit stinkt behoorlijk is is bruine vorm verkrijgbaar en wordt gebruikt in een bakkerij

zelf zou ik de lucht beschrijven als een natte hond die al een jaar opgesloten in een plastic zak zit

voor de mensen die willen expirimenteren dit is verkrijgbaar in de bierwinkels die zelfmaak spullen verkopen

zal het binnenkort ook eens meenemen naar de waterkant kijken of dit het is
                  zi

hallo;
                  is misschien ook mogelijk;maar dan zou hij er toch gemakkelijker moeten aangeraakt zijn he.
                  groetjes

Reageer

• eagle
                    Piscem natere doces

• 13-07-2009
                    • 165
                    • leiden

Oorspronkelijk geplaatst door jpst
                    zi

hallo;
                    is misschien ook mogelijk;maar dan zou hij er toch gemakkelijker moeten aangeraakt zijn he.
                    groetjes
                    vloeibaar gist werdt vroeger veel in de bakkerijen gebruikt
                    maar is de laatste jaren verdrongen door peoder gist omdat dit makkelijker was in gebruik
                    en goedkoper was

nieuwe productie methode zorgen er voor dat het nu weer terug komt
                    DSM heeft hier bijvoorbeeld pas een nieuwe productie lijn voor opgezet

in bierwinkels was het wel te verkrijgen maar dan niet onder de naam vloeibaar gist

dus het licht er maar aan waar naar gevraagd wordt of je het kan vinden

Reageer

• SjorsV
                      Newbie

• 09-08-2007
                      • 40
                      • Eindhoven

In mijn familie is iedereen bakker behalve ik. Maarja...ik ben niet degene die dit geroken heeft (1e post).
                      Welke concrete vraag moet ik hen stellen om er echt achter te komen wat dat spul is?

--- maden schoonmaken ----
                      Ik zie overigens dat er toch aardig wat mensen zijn die lopen te klooien met maden schoonmaken.
                      Ik doe dat (na veel geklooi met panty's waar ze af en toe doorheenkruipen als volgt : maden in een grote fijne zeef (van de Xenos). 2-3 druppels afwasmiddel erbij.
                      Dan handwarm water instellen en hiermee de maden afspoelen. Belangrijk hierbij is dat je de zeef steeds horizontaal blijft schudden in een cirkelvorm, want door de warmte worden ze behoorlijk wild en dan kruipen ze er uit. Dus je schud tijdens het spoelen zodanig, dat je de maden die naar de zijkant kruipen als het ware terug naar het midden schud.
                      Daarna goed schuddend uitlekken en in een grote vierkante madendoos met daarin een stuk keukenrol ter absorbering. Zo laat je ze wat uitlekken met de deksel er op, anders kruipen ze door het vocht weer er uit. Je kunt er ook al meteen maismeel bij doen en wat schudden. Na enige minuten de keukenrol er uit halen en weggooien. Dit gaat echt supersnel na een paar keer en geen geklooi met panty die verslijt. Het enige probleem is dat ze wel eens tussen de keukenrol laagjes kruipen, maar dat is dan ook het enige. Zeef in de vaatwasser, that's it. Een panty kun je wel weer goed droog krijgen, maar dan moet je de handoek weer in de wasmand gooien.

Of het voor pinkies ook werkt weet ik niet. Die gebruik ik amper eigenlijk. Die krengen kruipen er ook wel eens door de gaatjes.

Gouden tip : ik heb toevallig een nieuwe Samsung koelkast met "airflow" zodat er geen dode lucht of vocht in blijft hangen.
                      Maar wat blijkt.....mijn maden gaan ineens wel 2 weken mee ipv 1 ! Een grote madendoos is ook erg belangrijk want ze gaan anders snel zweten en dan is het bekeken.

suc.6.

Reageer

• jpst
                        Newbie

• 23-08-2009
                        • 10
                        • oost

Oorspronkelijk geplaatst door eagle
                        vloeibaar gist werdt vroeger veel in de bakkerijen gebruikt
                        maar is de laatste jaren verdrongen door peoder gist omdat dit makkelijker was in gebruik
                        en goedkoper was

nieuwe productie methode zorgen er voor dat het nu weer terug komt
                        DSM heeft hier bijvoorbeeld pas een nieuwe productie lijn voor opgezet

in bierwinkels was het wel te verkrijgen maar dan niet onder de naam vloeibaar gist

dus het licht er maar aan waar naar gevraagd wordt of je het kan vinden
                        hallo;
                        als het niet onder de naam vloeibaar gist verkocht werd onder welke naam dan wel ..

groetjes

Reageer

• jpst
                          Newbie

• 23-08-2009
                          • 10
                          • oost

Oorspronkelijk geplaatst door SjorsV
                          In mijn familie is iedereen bakker behalve ik. Maarja...ik ben niet degene die dit geroken heeft (1e post).
                          Welke concrete vraag moet ik hen stellen om er echt achter te komen wat dat spul is?

--- maden schoonmaken ----
                          Ik zie overigens dat er toch aardig wat mensen zijn die lopen te klooien met maden schoonmaken.
                          Ik doe dat (na veel geklooi met panty's waar ze af en toe doorheenkruipen als volgt : maden in een grote fijne zeef (van de Xenos). 2-3 druppels afwasmiddel erbij.
                          Dan handwarm water instellen en hiermee de maden afspoelen. Belangrijk hierbij is dat je de zeef steeds horizontaal blijft schudden in een cirkelvorm, want door de warmte worden ze behoorlijk wild en dan kruipen ze er uit. Dus je schud tijdens het spoelen zodanig, dat je de maden die naar de zijkant kruipen als het ware terug naar het midden schud.
                          Daarna goed schuddend uitlekken en in een grote vierkante madendoos met daarin een stuk keukenrol ter absorbering. Zo laat je ze wat uitlekken met de deksel er op, anders kruipen ze door het vocht weer er uit. Je kunt er ook al meteen maismeel bij doen en wat schudden. Na enige minuten de keukenrol er uit halen en weggooien. Dit gaat echt supersnel na een paar keer en geen geklooi met panty die verslijt. Het enige probleem is dat ze wel eens tussen de keukenrol laagjes kruipen, maar dat is dan ook het enige. Zeef in de vaatwasser, that's it. Een panty kun je wel weer goed droog krijgen, maar dan moet je de handoek weer in de wasmand gooien.

Of het voor pinkies ook werkt weet ik niet. Die gebruik ik amper eigenlijk. Die krengen kruipen er ook wel eens door de gaatjes.

Gouden tip : ik heb toevallig een nieuwe Samsung koelkast met "airflow" zodat er geen dode lucht of vocht in blijft hangen.
                          Maar wat blijkt.....mijn maden gaan ineens wel 2 weken mee ipv 1 ! Een grote madendoos is ook erg belangrijk want ze gaan anders snel zweten en dan is het bekeken.

suc.6.
                          hallo;

vraag eens bruin poeder met een raar geurtje meer weet ik er niet van.

groetjes

Reageer

• eagle
                            Piscem natere doces

• 13-07-2009
                            • 165
                            • leiden

Oorspronkelijk geplaatst door jpst
                            hallo;
                            als het niet onder de naam vloeibaar gist verkocht werd onder welke naam dan wel ..

groetjes
                            dit is verschillend afhankelijk ban de soort gist
                            gaat het om wilde gist kennen we het ook als zuurdesem
                            gaat het om productiegist kennen we het ook als biergist
                            maar ook als WYEAST met daarachter de naam van het bier zoals WYEAST londen ale

Reageer

• jpst
                              Newbie

• 23-08-2009
                              • 10
                              • oost

Oorspronkelijk geplaatst door miracoli
                              Ach, de stof die men zoekt is BROODVERBETERAAR.
                              Doordat de tarwe die hier wordt geteeld veel te zacht is, kan men met het meel ervan nooit een deftig brood bakken. Het meel dat hier gebruit wordt bestaat eigenlijk uit 2/3 amerikaanse tarwe en 1/3 inlandse tarwe.
                              Dit meel geeft nog niet de ideale eigenschappen.
                              Dus men voegt er nog wat broodverbeteraar aan toe.
                              Deze broodverbeteraar, smeert de gluten in het brood, dient voor een deel als vetstof en .... bevat enkel-en dubbelvoudige suikers (daarvoor zijn ze niet zoet). Deze suikers kunnen makkelijk afgebroken worden door de gist. Die zet die om tot alcohol en co2.
                              Er zit ook nog ascorbinezuur in (maar wat dat weer eigenlijk is ben ik vergeten). En naar ik dacht ook nog glycerine en enkele enzymen.
                              Maar om dit te gebruiken in visvoer??? Misschien...

hallo;
                              maar broodverbeteraar ruikt toch niet slecht denk ik..

groetjes

Reageer

Working...