Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
de haakmade laat ik zo als ze zijn om de amonia geur
amonia
gisting
verteerbaarheid
ik kan het nog niet bewijzen maar voer met een hoge b.w. of verteerbaarheid kan de vis waarnemen
sommige kruiden amonia suikers alcohol ruiken naar vergisting of een staat van verteerbaarheid
hoe beter verteerd hoe vlugger om te zetten in de darm en dat is waar de vis voor gaat
Allemaal bedankt voor het gedegen speur en onderzoekswerk.
Ik zal eens kijken of ik dat spul ergens kan krijgen.
Zal wel naar de warme bakker moeten.
Het resultaat laat ik hier wel even weten.
Theo ik denk het zelfde!!
Ik heb wel eens het gevoel dat zelfs de maden die een week of drie oud zijn en nog meer stinken soms beter zijn. Ook kun je indien je het gebruikt makkelijk de geur van de maden te niet doen door smaakstoffen. Zo als anijs, venkel, etc.
Ook doe ik meestal een smaakstof standaard al een beetje op de maden in het bakje en zo nodig voeg ik er dan aan de haak nog een extra smaakje aan toe.
Ik dacht dat ik redelijk kon vissen, maar ik had in mijn eindexamenpakket geen natuurkunde en scheikunde. Proberen de heren vissers mij een minderwaardigheidscomplex aan te praten. Moet het hele periodiek stelsel door mijn voer en moet ik alvorens aan te vangen met vissen alle wetten van Newton en Archimedes nog eens nalezen.
Vissen was voor mij een hobby, maar nog even en het wordt een studie !!
As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
Aan de ene kant wel Rudy, maar aan de andere kant... Tot nu toe wist ik niet beter of die ammoniak geur op mijn maden was schadelijk en dus stond ik altijd mijn maden te wassen in een sopje, laten droogkruipen op een krant met alle gevolgen van dien (allemaal maden in de keuken, vrouw boos, hond in paniek enzo), polenta er overheen, enzovoort... Ik heb zelfs wel eens maden geweigerd in de winkel omdat ik ze teveel vond stinken naar ammoniak.
Nu zal ik voortaan dat gedoe achterwege laten... 'k Heb dus weer wat geleerd
Hoe ontvet je je maden zonder dat deze ammonia geur verloren gaat??
Ik dacht dat de vette laag op de maden tevens deze geur verspreid. Nu is het vet niet gewenst ivm stroming (havenvisserij) maar het luchtje wel.
Het amonia verhaal .
Vergeet niet dat als je Te veel amonia gebruikt dat je dus ook een weekmaker hebt .
Het zelfde verhaal als iets in de tinner zetten.
Maar hoe dan ook een beetje stinken wil ik wel toelaten , maar toch heb ik die stank zo min mogelijk.
Is het anders wel zinvol om lokstof door je voer te doen terwijl je maden er boven uit stinken?
Kan het verkeerd zien (en hier op het Forum ziet iemand het toch anders ) !@#$ .
Gr lolo
Het heeft wel niets met vissen te maken, of het moet nog iets geheims zijn waarvan ik nog niets weet, maar als je soms eierkoeken koopt dan stinken die ook zo naar amonia/amoniak heeft dat er soms mee te maken?
En ik heb jaren vakantiewerk gedaan in een slachterij en als je dan flink verkouden was dan ging je even naar de machinekamer waar de koelpompen stonden. Je draaide dan effe een kraan open en snoof een flinke teug amoniak op en de groene smurrie kwam gewoon je neus uitlopen (voor wie nog zat er nog te eten sorry) en had je een paar uur vollop lucht.
En die lucht van die maden
Hoe krijgen jullie die vieze dingen (volgens mijn vrouw) zonder mopperen in de koelkast?
Zonder dat die vieze lucht van de maden wordt gewassen blijft het voor de maden die ik koop verboden gebied in de koelkast.
suc6
Gerrit Bakker
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
De vraag over het ontvetten van maden is niet zo moeilijk.
Gewoon een nylon kous nemen, onder de knie afknippen, maden erin en de maden even door een net aan lauw sopje halen, goed spoelen daarna en even laten drogen door ze over de zeef te laten kruipen en in wat zaagsel te laten vallen.
Voor het vissen zaagsel afzeven eh- voila.
Een andere meer natuurlijke manier: doe de maden in een gewone emmer.
Strooi een laagje van ca. 2 cm vogelzand/schelpzand voor vogelkooien erover heen. De maden die door de laag zand omhooh kruipen zijn brandschoon. De vellen blijven onder het zand.
Gr. Loek
**************************** MATCH VISSEN IS HET MOOIST ****************************
Gerrit
Je kan ook proberen een mooie knijper voor je vrouw te kopen ,
Wat je ook kan doen is een goede koelbox met een 5 tal grote koel elementen en elke dan zal je dan wel de koel elementen moeten wisselen ,maar je kan de maden goed koel houden je hebt enkelt iets meer werk en voor de ruimte hoef je het niet te laten en ik denk dat je vrouw wel een paar koelelemeten kan waarderen inplaats een doos maden.
Dit schoot me zo te binnen.
Sucses
Gr lolo
Reageer