loodjes naar beneden

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • miracoli
    http://www.lichtletter.be
    • 24-05-2003
    • 222
    • Kortemark

loodjes naar beneden

Donderdag ging ik een voormiddagje vissen op de plaatselijke clubvijver. Er stond redelijk veel wind en nu en dan was er een stevige regenbui.
    Bij zo'n weer wou ik niet te licht vissen en nam een dobber van 1.25gr. Zoals ik hier op het forum heb geleerd startte ik met één pen op de grond. Na een kwartier was er niets gevangen en ik schoof de pen zo' n 5 cm omhoog evenals de loodjes. Na nog een kwartier nog eens. Na elk kwartier die voorbij ging schoof ik de dobber en de loodzetting telkens een groter stuk naar omhoog. En ja, na een anderhalf uur,.... nog altijd zip. Ach ja, ook wat cacao door het voer gemengd en wat bijgevoerd (hier ook geleerd), aassoort veranderd, ... maar niets baatte.
    De wind leek me wat meer te waaien en de regen werd naar mijn gevoel steeds natter.
    Ondertussen viste ik ongeveer 60 cm op grond. Mijn gegroepeerd lood ongeveer 35 cm boven de bodem, mijn klikloodjes (3 stuks die ik kan samentrekken tot 1) ongeveer juist boven of juist op de grond.
    Dan heb ik iets anders uitgeprobeerd. Ik schoof mijn dobber nog 15 cm omhoog. Mijn gegroepeerd lood liet ik gewoon hangen, maar mijn klikloodjes zette ik op een 10 cm van de haak, dus eigenlijk 65 cm ver op grond. Tot mijn verbazing had ik onmiddellijk beet van een kroesje, na 10 minuten van een brasem, en dan nog één.
    Dan heb ik zelfs één van mijn drie klikkertjes tegen de haak geschoven, en jawel, het ging nog wat vlotter.
    Om te checken als het weldegelijk aan de loodzetting lag, heb ik weer alles teruggeschoven. En weg waren de beten.
    Wel, het was niet de grootste visvangst die ik ooit gehad had. Maar wel één waar ik heel tevreden over ben. Als je een visdag kunt zo ombuigen, dan ga je heel content naar huis.

Ik weet nu wat ik gedaan heb, maar eerlijkheidshalve weet ik echt niet wat de reden is waarom de vis dan opeens wel wilde toehappen.

Misschien dat er iemand van jullie wel een verklaring heeft? :? :? :?
    http://www.sadoradesigns.be
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

Is het mogelijk dat er op de bodem stroming stond die je aas/haak zodanig in beweging bracht dat de vissen afgeschrikt werden? Als je dan je lood dichter bij de haak, tot zelfs tegen de haak aan schuift, gedraagt je aas zich anders en is misschien dan WEL aantrekkelijk....
    (Het is maar een redenering van een simpele feedervisser...) %)
    groet,
    Eduard

Reageer

• rudy vis
      sportvisser
      • 01-02-2003
      • 656
      • merelbeke

ik denk wel dat je gelijk hebt eduard .het aas zal stiller gelegen hebben op de bodem. dit is de redenering van een simpele wedstrijdvisser. %)

Reageer

• lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

Ik doe dat meestal met de fieder onderlijn als de stroming erg is..
        een heel klein loodje 10 cm van de haak en schuif ik steets meer naar de haak toe
        Gewoon een andere assprecentatie.
        Leuk dat je het voorbeeld zo goed ziet in de praktijk en ook dat je het verschil ziet van aanbeet.
        Sucses verder.
        Gr lolo
        Groetjes
        Johnny

Match
        Feeder
        Stok

Reageer

• minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

Een ACTIEF visser vangt altijd vis. In die zin ben je heel goed bezig Miracoli. Je past je aan aan de omstandigheden (lees : je past je aan aan de vis) Zo hoort het.
          Ik zou zelf alleen niet kiezen voor én de pen verschuiven én het lood verschuiven in een tijd. De kans dat je de "onbalans" die je wilt opheffen verlegt is tamelijk groot. Verschuif eerst je lood en levert dat niet het gewenste resultaat op schuif dan met je pen. Het kan natuurlijk ook andersom. (dat is nogal afhankelijk van de soort die men wil bevissen) Dat je met een klein loodje dicht bij de haak wel vis vangt is louter een flagrante wijziging in aasaanbod. Het is juist de kunst het aas zo te presenteren dat de vis toehapt. Soms let dat niet zo nauw, maar soms is het millimeterwerk. Omdat er veel wind stond kan het zijn dat dat extra loodje bij de haak de aaspresentatie net stilgehouden of althans bijna stilgehouden heeft. Soms is het even zoeken. Wat heet, soms kom je pas in het laatste uur erachter wat het juiste aasaanbod is.
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• coarse fishing
            Banned
            • 13-04-2004
            • 142

Ik heb laats inderdaad iets soortgelijks meegemaakt. Het verschil was hierbij niet het vangen van vis, maar wel de grootte van de gevangen vis. Ik bleef aldoor voorn en bliek vangen, en brasem liet zich niet vangen. Toen raakte mijn onderlijn in de knoop, waardoor ik van voorafaan opnieuw kon beginnen. Weer vanaf staande haak dieper gaan vissen en pas toen mijn dobber tijdens de drift soms even omhoog kwam, en het verklikkerlood op de bodem lag, ving ik dikke brasems. Dus het verschil zit hem volgens mij in een rustiger aanbieding van je aas.

Groeten,
            Dennis

Reageer

Working...