Rijk voeren op stromend water

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frits
    gebruiker
    • 22-07-2004
    • 231
    • Papendrecht

Rijk voeren op stromend water

Sinds enige tijd ben ik aan het vissen geslagen op onze rivieren. SOmsvoor mezelf en soms tijdens wedstrijden. Wat me opvalt is wanneer ik rijk voer breng, ik zeer snel beet krijg. Ik lees/hoor ook regelmatig dat men gedurende de hele wedstrijd liters maden/casters/pieren etc. door het voer verbruikt.

Aangezien ik vele jaren op stilstaand water heb gevist en daar de vis eenvoudig te verzadigen is ben ik daar voorzichtig mee. Ik breng aan het begin wat meer aas en als de beet afneemt of weg is brengik weer meer aas tussendoor houd ik het voer wat schraler.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het brengen van zoveel aas op stromend water.
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

Frits

Naar mijn bescheiden mening kan je het beste het voer matig houden en niet teveel voeren. Regelmatig een beetje visvoer is veel beter , dat houd de vis bezig. Teveel voer betekend snel verzadigd. Natuurlijk als je met de vaste hengel vist dan zul je meer voer in stomend water gooien, omdat een zeer groot deel zeer snel verdwenen is. Op een vijver is regelmatig aanvoeren van zeer kleine voerballetjes wel aangewezen. Op vele vijvers is er namelijk zeer weinig stroming of beweging, waardoor het voer op de bodem begint te verzuren of te verrotten, en het is nog slecht voor het milieu.Ja en dat er vissers zijn die zeer veel maden, casters, en geknipte wormen in het visvoer gebruiken, dat is alleen goed voor de hengelsportzaak. Op wedstrijden vang ik ook mijn visje zonder massa's maden en dergelijke. Het spreekwoord overdaad schaad is zeker niet verkeerd bekeken ipe:
    www.pa3gju.nl
    Beste groeten.

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Frits

daar zit ik nou ook mee
      het voer wat ik op plassen en kanalen gebruik is ook rijk en daardoor vlug heb daar al goed mee gevist
      verbruik +- 100 cc per uur
      als ik nu het zelfde doe op de maas dan werkt het niet ik heb wel vlug vis maar dan word het minder
      het ver bruik is dan +- 300 cc per uur 12 x 25 cc
      de boeken nagekeken die dagen dat het goed ging verbruikte ik 300 cc per uur maar de voedingswaarde was de helft minder ik starte dan wel trager
      bij lokvoergeheimen heb ik belooft nog eens een test te doen op de maas rijk voer 25 cc tegen arm voer 50 cc korf
      kunnen we niet ieder een test doen en dan vergelijken
      gr Gerard

Reageer

• Frits
        gebruiker
        • 22-07-2004
        • 231
        • Papendrecht

Hallo vissport,

Ik ben voor a.s. zondag tijdens de competitie wedstrijd al van plan om een keer constant veel aas te gaan brengen. we vissen dan op de beneden Merwede met opkomend tij. Het stroomt hier dan zeer hard.

De voorgaande wedstrijden heb ik zoals eerder omschreven getracht in te spelen op de aanbeten. Zodra dit minder werd, meer aas brengen etc. Maar ik kan de vis dan toch niet vasthouden heb ik het idee. Aangezien het hard stroomt zal het aas/voer niet gaan verzuren dus hier hoef ik niet bang voor te zijn.

Ik laat je wel weten hoe het zondag verloopt.

Reageer

• Frits
          gebruiker
          • 22-07-2004
          • 231
          • Papendrecht

Beste vissport,

Ik begrijp een aantal punten uit je opmerking niet. DE cc's zijn hoeveelheden aas neem ik aan.

Maar je schrijft: 25 cc en arm vooer en 50cc met rijk voer.

Ik dacht dat rijk voer betekent dat daar veel aas aan toe is gevoegd en arm voer dus met weinig aas. Uit je opmerking blijkt dat hier wat anders mee bedoeld wordt, de voedingswaarde van het voer ofzo :? :? :?

Graag uitleg hierover, een ander die het antwoord weet mag het ook zeggen.

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo

de ik een korf 25 cc gemiddelt 12 x per uur = 300cc voer

in mijn lokvoer zit ook aas vermengt

het lokvoer zelf kan een hoge voedings waarde hebben of juist een lage voedingswaarde

en waar gaat de brasem op stroom nou voor

veel volume lage voedingswaarde

of hoge voedings waarde weinig volume

en dat zou ik weleens van meerdere vissers laten testen en dan vergelijken
            gr Gerard

Reageer

• tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

Hallo

het aas telt niet mee aalleen de voedingswaarde van het lokvoer

gr Gerard

Reageer

• Vissport
                Sportvisser
                • 07-01-2004
                • 756
                • Maasbracht

Hallo Fritz

Ik denk dat je mij verwisseld met iemand anders , ik heb niets gezegt van 25cc.
                www.pa3gju.nl
                Beste groeten.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Hoi Frits.
                  Wanneer je met rijk voedsel het hebt over snel verzadigend voer, het volgende. Op een (regen)rivier waar het water stevig stroomt, zal je van verzadiging niet snel last hebben. Door de stroming verdwijnt het merendeel sneller dan de vis het kan opnemen. Bovendien verbruikt door de stroming de vis meer brandstof en zal minder snel vol zitten dan de vis op een meer of plas. Op een rivier als de Lek gebruik ik al snel 50% TTX door mijn voer. Ik heb nooit gemerkt dat het verzadiging opleverde.
                  Wat wel belangrijk is, is de hoeveelheid voer die je brengt. Werp je per, zeg maar, 5 minuten een korf in van 50 gram inhoud, dan breng je per uur 1 kilo voer naar de vis. Dat kan (bij minder aanbeten) wel te veel zijn. Zeker wanneer je merkt dat ze niet doorbijten. Een kleinere korf of minder inwerpen kan dan beter zijn. Kwestie van aanvoelen dus.
                  Wil je dat de inhoud van je korf door de wurmende maden niet te snel lost, overgiet dan de maden met heet water zodat je 'lijkjes' meegeeft. Voor de vis op een rivier maakt dat niet uit.

Reageer

• Frits
                    gebruiker
                    • 22-07-2004
                    • 231
                    • Papendrecht

Hoi Theo,

Met de term rijk voer, word dus bedoeld dat het voer een hoge voedingswaarde heeft. TTX heeft toch een hoge voedingswaarde?? Met arm voer wordt dus bedoeld dat er bv. veel leem is toegevoegd.

Tester,
                    Omdat ik vis met een mix van kant en klaar voeren met wat additieven kan ik niet zeggen hoe rijk of arm mijn voer is. Ik kan dit slechts met de toevoegingen een beetje verrijken of verarmen. Maar wat betreft de test die je voorstelt , zal ik a.s. zondag gaan vissen met leem in het voer en met veel aas, dus arm voer en veel cc's

Reageer

• john van den broek
                      Specimen Hunter
                      • 30-03-2003
                      • 1089
                      • Venray

Met rijk voeren zal Frits wel bedoelen het brengen van aas en niet de voedingswaarde van het lokvoer.

Vis is een koudbloedig dier en zal actiever worden naarmate het water warmer wordt, bij meer activiteit heeft een vis ook meer voedsel nodig. Dus bij koud water schaars met het brengen van aas en bij warm water meer aas brengen.

Het volgende waar je rekening mee moet houden is op welk water vis je, wordt er veel vis verwacht of moet je het hebben van enkele vissen ? Soms wordt er een wedstrijd gewonnen met 2 visjes ! Als je weinig vis verwacht dus ook schaars aas brengen.

Vervolgens moet je er rekening mee houden welke visjes moeten er gevangen worden. Verwacht je grote brasem, dan start je met het brengen van casters en probeer je voorzichtig of ze ook de pier willen hebben. Willen ze de pier hebben dan begin je deze vollop te knippen ( let op ! als je begint met het knippen van pieren, dan is er geen weg meer terug )
                      Verwacht je alleen kleine vissen, dan begin je met het brengen van casters en maden.
                      Maden breng ik alleen als ik alleen maar kleine vis verwacht.

Verder moet je naar de frequentie van aanbeten kijken hoeveel aas, dus hoe rijk je voert, je moet brengen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
                      Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

Hallo

we gaan eerst vissen ( testen ) en dan praten we verder

wat moest je zonder forum
                        gr Gerard

Reageer

• Frits
                          gebruiker
                          • 22-07-2004
                          • 231
                          • Papendrecht

He tester,

ik heb de afgelopen week 2 x gevist op stromend water:

donderdag:
                          opkomend tij. hard stromend. Voor mezelf gevist met arm voer(lleem gebruikt) en veel aas. Voortdurend beet gehad van voorns en bleitjes. Toen de stroming wat minder werd, heb ik brasems gevangen ( en een snoekbaars van ca 50 cm , keurig voorin de bek gehaakt)in 3 uur vissen ca. 10 kilo vis

zondag:
                          opkomend tij competititewedstrijd van de club. Voer verrijkt met TTX (30 procent) en veel aas. Duurde langer voor de 1e beet kwam. Meer periodes zonder beet. in 3 uur vissen 4,5 kilo. Niet best, de vis deed het ook niet goed. Met dit gewicht was ik 4e.

Heb jij nog getest afgelopen week, ben benieuwd wat je resultaten zijn. Verder zal ik de aankomende weken deze vergelijking nog eens wat vaker maken om een beter beeld te krijgen.

Reageer

• tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

Halo Frits

een kennis heeft 4uur gevist met twee hengels
                            met arm voer
                            en met het zelfde voer maar dan met 10 % zoet er bij
                            het zoet was het besten in dit geval
                            dus smaak is ook heel belangrijk
                            gr Gerard

Reageer

Working...