Grondbeet

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Niekk
    Newbie
    • 28-08-2004
    • 4

Grondbeet

Onlangs heb ik een matchhengel gekocht waarmee ik op stromend water wil vissen. Ik heb echter steeds last van grondbeet. Heeft iemand tips waarmee ik dit kan voorkomen? (normaal vis ik altijd met winkle picker, maar wil eens een keer wat anders).
    Ik heb relatief weinig ervaring (ook nieuw op dit forum), dus misschien heeft iemand ook andere tips hoe je het beste kan vissen met een matchhengel op stromend water?

Alvast bedankt

Niek
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

Hallo Niekk,

Je bedoelt waarschijnlijk dat je dobber onder gaat omdat je op de grond vist. Ik vis nooit met de matchhengel, maar bij de vaste stok is het volgens mij hetzelfde. Je dobber gaat onder omdat volgens mij het lood over de bodem sleept, dus verklikkerlood iets omhoog tot het net boven de bodem hangt dan zou het moeten kunnen, misschien ook een iets zwaardere pen gebruiken. Als het niet aan het lood ligt zou het vuil kunnen zijn, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt, dat zou je wel aan je haak zien.

Groeten,
    coarse fishing

Reageer

• TIP
      Frequent aanwezig
      • 31-01-2004
      • 201
      • wapenveld

probeer eens een kleinere loodhagel als sleeplood een nr 8 dan gaat het dnk ik wel over
      ver weg korf slingeraar
      gj kommer

Reageer

• Niekk
        Newbie
        • 28-08-2004
        • 4

Bedankt voor de tips. Ik heb toch nog een paar vraagjes, want ben geloof ik een beetje een leek op dit gebied.
        Ik vis met een supersimpele (en misschien wel foute) techniek: op de hoofdlijn zit mijn dobber (anderhalf gram), onderaan het haakje (maatje 12) en ongeveer 20 centimeter boven het haakje de loodjes (vlak bij elkaar). Met een pijlloodje peil ik dan hoe diep het is; als ie gaat staan zit ik precies op de bodem (alhoewel dat moeilijk te peilen is in stromend water: de dobber gaat door de stroming altijd onder met een peillood er aan).
        Met deze simpele techniek schiet ik dus weinig op; constant grondbeet en weet eiegnlijk niet eens of ik wel op de bodem vis.
        Als ik jullie goed begrijp dan kan ik grondbeet verhelpen door puur het lood meer richting dobber te schuiven? Hoe dicht bij de dobber dan? En ook nog een tip om te peilen in stromend water?
        Alvast bedankt!

Reageer

• TIP
          Frequent aanwezig
          • 31-01-2004
          • 201
          • wapenveld

het lood net zolang verplaatsen totdat de pen niet meer blijft hangen
          ver weg korf slingeraar
          gj kommer

Reageer

• Michiel Gaasendam
            Newbie
            • 30-06-2003
            • 16

Beste Niekk,

Let er wel op dat je val loodje wel minstens zover van het hoofdlood (waarschijnlijk gegroepeerd bulklood bij jouw) staat dat je het niet in de war gooid. Een simpele truc om de loodzetting dan uit te volgend (zodat je ook nog eens geen grondbeet krijgt) is als volgt.

pak het haakje beet en je valloodje sla de lijn dubbel en meet de afstand van het eindje lijn met het haakje eraan naar het bulklood. Is deze afstand groter of gelijk aan het bulklood dan zul je het geheel snel in de war gooien. Positioneer je valloodje dus zo, dat het haakje wanneer je de lijn dubbelslaat (naar boven toe naar het bulklood dus) het bulklood niet raakt.

Ik hoop je het een beetje goed te hebben uitgelegd maar het is moeilijk dat te doen in het woord snappie?

In ieder geval suc6 want matchvissen is een prachtige dicipline!

Groeten Michiel
            \"Fishing is a gift, catching is an art\"

Reageer

Working...