Bijvoerpatronen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • swa
    Theoreticus
    • 09-05-2003
    • 718
    • Tienen

Bijvoerpatronen

Het onderwerp is al aan bod gekomen in "hoeveel voeren" maar omdat het waarschijnlijk het belangrijkste en ook moeilijkste onderdeel is van de viskunst wou ik er toch een aparte topic over beginnen.
    We hebben van Eduard en Frederik al heel wat goeie richtlijnen gelezen.
    Wil de rest er ook zijn systeem bijzetten? Voor zover dat op papier kan gezet worden natuurlijk.
    Net zoals Eduard hanteer ik normaal ook het systeem van vaak en regelmatig
    Ik vis meestal op een Belgische brasemvijver waar we 2x 3 uur vissen met 2 uur pauze tussenin en enkel grondvoer bij het begin van de 1e reeks en daarna enkel met aas mogen bijvoeren.
    Ik spreek hier wel over een visserij waarbij er niet zwaar met aas gevoerd is in het grondvoer. Dus bvb niet met veel pieren in het voer waarbij je veel minder of niet moet bijvoeren
    Om de 5 minuten een 10 tal maden of casters is mijn beginsysteem, als er heel veel vis zit die goed bijt kunnen dat er 20-40 worden en als het slecht gaat 5. Na elke gevangen vis (of in de kant tijdens het vangen) wordt er eveneens bijgevoerd en zeker bij een op de grond geloste vis (gevaarlijk moment)
    Hier valt het me op dat Frederik om de 10 minuten bijvoert en slechts na 3 vissen.
    Het ritme pas ik minder gemakkelijk aan dan het aantal, als de beet vermindert vertraag ik iets en soms als de beet helemaal wegvalt terwijl er duidelijk nog vis zit stop ik het bijvoeren bijna volledig. Soms heb ik daarbij het gevoel dat ik te laat reageer en de vis daarna moeilijk te vangen wordt.
    Ook als ik door het constant bijschieten voel dat er een risico is op het aantrekken van karper of giebel is, schakel ik wel eens over op minder vaak maar een grotere hoeveelheid. Enkel als ik denk dat die karpers mijn brasemvisserij zullen verstoren natuurlijk, als de brasem niet bijt zijn ze welkom.
    Een probleem op de Belgische brasemvijvers is vaak de pauze vind ik, zeker als je na de pauze geen grondvoer mag gooien. Wat dan?
    Als de vis normaal bijt is het niet zo moeilijk, dan voer je genoeg maden/casters/mais om ze bezig te houden. Bvb 150-250 ml (voor 2 uur pauze)
    Maar bvb je hebt veel vis liggen die niet wil bijten. Bij ons is er 2 uur (!) pauze: dan zijn er 2 keuzes of je voert heel weinig bij met de kans dat je vis naar de buur trekt (hoewel doet die dat wel als hij weinig actief is?) of je voert toch maar een grotere hoeveelheid bij met de kans dat je daarna geen staart meer vangt
    Voor 6 uur vissen (plus 2 uur pauze) gebruik ik gemiddeld 1/2-3/4 liter.
    In het vroege voorjaar kan dat 1/4-1/2 liter worden.
    Mijn absolute maximum zal 1,5 liter zijn en dan enkel als ik ook een plaats "in de kant" aanvoer.
    Er zijn wel vijvers, bvb zeer diepe kleiputten waar grotere hoeveelheden nodig zijn.

Een systeem dat ik ook graag toepas is het tegelijk gooien van aas met verschillend gewicht, bvb casters en mais, zodat de mais eerst op de bodem aankomt en een aantal seconden later de casters, zodat je met dezelfde hoeveelheid een langer effect hebt.
    Ik voer meestal bij met de hengel in de steunen. Zijn er onder jullie die vinden dat je met bijvoeren en daarna ingooien veel resultaat haalt?
    Een lange topic, maar voor zo'n belangrijk en moeilijk (op feeling en ervaring berustend) onderwerp mag dat wel.

• Theo de Kreij (van Berner

[QUOTE]Oorspronkelijk geplaatst door swa
    Een systeem dat ik ook graag toepas is het tegelijk gooien van aas met verschillend gewicht, bvb casters en mais, zodat de mais eerst op de bodem aankomt en een aantal seconden later de casters, zodat je met dezelfde hoeveelheid een langer effect hebt.
    Ik voer meestal bij met de hengel in de steunen. Zijn er onder jullie die vinden dat je met bijvoeren en daarna ingooien veel resultaat haalt?

Wil je door het inwerpen van aas onderweg naar de bodem een visje vangen, dan zal je direct na het inwerpen je dobber er achteraan moeten zetten. "On the drop" wel te verstaan, dus met je lood ver van de haak vandaan. De haak met aas dwarrelt dan met de rest van het ingeworpen aas mee naar de bodem en wekt dan geen argwaan.

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Of de rest er ook zijn systeem erbij wil zetten.... Op zich wel, alleen is het woord systeem in mijn geval wel erg duur...

Eigenlijk heb ik maar een paar principes. Inderdaad is voor mij regelmaat heel belangrijk, misschien wel het belangrijkst, want een vis went eraan. De wateren waar in ik vis zijn toch voor 99% grote plassen en kanalen en dat houdt voor mij in: Feeder. 30, 40 meter of verder. Zoals een collega bij mij op m'n werk zo mooi zei: Om de drie minuten een korf, die brasem went dan aan die "plof" op het water en zwemt er niet meer voor weg. ( Deze collega is overigens sinds kort ook geregistreerd bij dit forum: Welkom Jan alias 'Nikki', we wachten met smart op je eerste bijdrage want ik heb al verdomd veel van je geleerd )

Hoe dan ook, met de regelmaat van de klok. Verder is het een kwestie van inspelen op de hele situatie. Is er stroming, is het diep water, is er veel scheepvaart, is het warm, zitten er meer vissers? Enzovoort. Het zou te veel zijn om dat hier allemaal op het tab-bord te rammen. Swa's topic ging voornamelijk over de vaste stok, dus zal ik mijn bescheiden bijdrage leveren voor de feeder.

Een van de mooie dingen van de feeder vind ik dat die korfjes zo klein zijn. Eerst vond ik dat maar niets, want het kost zoveel energie om een voerplek op te bouwen, zeker op de grote afstanden. Nu vind ik dat dus niet meer want je kunt/mag eigenlijk contstant voeren, de kans dat je te veel voert is niet zo heel erg groot. Zeker als de grote brasems beginnen te slobberen, dan is de inhoud van je korfje echt niet veel!
      Ik begin eigenlijk altijd eerst met alleen voer (een standaard mix uit de winkel met een addictiefje, meestal Caramel) met een heel klein beetje mais en een paar casters. Sinds kort doe ik bij mijn eerste worpen een paar lepels Nesquik om een beetje wolkvorming te krijgen om de kleine vissen te lokken. Afhankelijk van de situatie (en mijn geduld) begin ik pas met vissen na een stuk of 10 á 15 korven. Daarna gaat er standaard een onderlijn aan van 75 cm met een haakje 12 met een paar maden. Om de vijf minuten komt er een nieuwe korf voer bij en dat gaat zo door tot ik zie dat er vis op mijn plek zit (Nee, Jan, ik gebruik geen verrekijker om de belletjes te kunnen zien, ik kijk voornamelijk naar de top van mijn hengel).
      Op het moment dat de aanbeten beginnen doe ik meer aas door mijn voer: mais, casters en maden. De frequentie blijft gelijk en de Nesquik is dan ook niet meer nodig. Als er lekker gevangen wordt haal ik niet meer om de vijf minuten mijn hengel binnen, maar doe wel na iedere vangst een volle korf en schakel ik over naar een grotere haak. Blijven de aanbeten uit dan ga ik eerst varieren met haakgrootte, lengte van de onderlijn en aas aan de haak, daarna verminder ik pas het aas in mijn voer. Ik ben van mening dat het daar beneden op de bodem een beetje moet "leven". Bedenk wel dat op de kanalen toch vaak wat stroming staat en scheepvaart is. Als er een convooitje binnenschepen langs is gekomen is er vaak niet echt veel meer over van je voerplek. Er zijn plekken waar je dan kunt inpakken omdat de bodem is omgewoeld door de schroeven en de vis weg is... Voordeel is wel weer dat je niet bang hoeft te zijn dat je te veel voert.
      Met wormen begin ik eigenlijk pas als ik zeker weet dat er grote brasem is. Met geknipte pieren door het voer ben ik heel voorzichtig, omdat het bij mij vaak verkeerd uitpakt en ik niets meer vang, behalve een verdwaalde paling.
      Op zich is er niets ingewikkelds aan mijn systeem, ik varieer meer met verschillende soorten aas aan de haak dan met het voerpatroon. Het voeren gaat in weze in een gestaag tempo door, hoogstens varieer ik wat met de hoeveelheid aas door het voer, maar dat veschilt niet zo gek veel van Swa's verhaal.
      Waar ik wel goed op let is of ik alleen zit te vissen of dat er meerdere vissers zitten. Ben ik alleen of heb ik concurentie? Hoe zijn zij aan het voeren en op welke afstand? Soms moet je daar op inspelen en je voerpatroon aanpassen, dus meer of minder voeren, of verderweg of dichterbij de kant.
      Nogmaals, echt ingewikkeld is het niet en gelukkig dat bij ons de wedstrijden zonder pauzes zijn want in tegenstelling met een vijver kan de vis bij ons wel weg, en vergeet een kwartier te voeren en de vis steekt z'n middelvinger naar je op en is verdwenen...
      groet,
      Eduard

Reageer

• Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

Bijvoeren,... waarheid of fabel...

Gisteren op de Mark gaan vissen, licht stromend riviertje, en bijna enkel voorn, kleine karper en zeelt bezetting. Ik voerde anderhalve meter voor de plek waar ik zat te vissen. Maden werden na elke gevangen vis bij gegooid, vis beet wel, maar echt goed bijten bleef uit. Wanneer het water steeg kwam er 1 meter voor mijn voerplek een soort kolk te draaien. Daar sprong de vis, en gewoon lijn inleggen, en hup, elke keer ik over die kolk kwam gewoon beet, en allemaal dikke voorn, terwijl ik daarvoor in de buurt van mijn voerplek enkel kleine voorn ving.

Ander voorbeeld, op de Blauwmolen, brasem/karper vijver, met bezetting van ook wel mooie voorn. Ik voeder, en heb wel beet, maar niet denderend, na elke gevangen vis gooi ik wat korrels (mix van brasem en karper korrels) en maden in. Mijn buur gooit niets in, vist enkel met deeg, en heeft elke minuut een beet, en met de regelmaat van de klok dikke brasem.

Ik ben nog geen enkele keer gaan vissen dat ik merkelijk meer vis vang door met de regelmaat van de klok te gaan werken. Bijschieten van aas is een mooi verhaal, maar of het echt nodig is om elke x aantal minuten bij te schieten? Af en toe tot geregeld is ok...
        http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

Wat Slafes daar vertelt is best mogelijk. Maar regelmaat is in ieder geval wel een manier waarop je dus consequent voert. Het is wellicht ook een soort van "dwangneurose", zoals ook het pinkje op de haak met een worm als aas, bijgeloof, zo je wilt... Voor mijzelf werkt het in ieder geval wel, omdat ik nu ook niet vergeet te voeren, zoals vroeger nog wel eens het geval was toen ik nog met de vaste stok viste: Zo geconsentreerd naar m'n dobbertje turen dat ik vergat bij te voeren.... (@)
          Alhoewel... het verhaal van de "plof" op het water en de gewenning geloof ik wel... %) en af en toe tot geregeld... daar zit ook het woord regelmaat in

[Gewijzigd door Eduard op 08-26-04 at 09:31 AM]
          groet,
          Eduard

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo

bijvoeren maar wat en waar en hoeveel
            waar zit de vis van nature daar moet je zijn
            hoeveel dat je visse aantrekt en blijven eten dat verschilt per dag per uur , om de 5 minuten of beet 10-25 cc
            wat voer en aas dat de vis bij de buur wegtrekt

in het verhaal van Slafes komt het nog eens duidelijk naar voren
            in een nering zit de vis van nature daar zakken de zwaardere deeltjes naar beneden

en op de vijver was in dit geval voorgeweekte broodvlokken beter geweest om bij te voeren
            en had de vis nog beter gaan bijten alszijn buur

en als je dan de volgende keer het anders doet is het weer anders??????

gr Gerard

Reageer

• Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

Eduard, ik kan je verhaal volgen, maar ik vrees dat als niet iedereen dat doet, je de vis zeker geen gewenning zal bijleren. Niet iedere vis zit constant in de buurt van je lijn, en zal dat voerpatroon gaan accepteren. Of jij zit e rniet elke dag 12u om de vis er aan te laten wennen.

Dat van het ploffen van voerkorven. Op vijver hoor je wel meer vis springen, dat zijn de meeste vissen ook gewoon. Op pakweg de Blauwmolen is de vis al lang niet meer bang als je voerbollen in het water gooit. Dit is een vorm van regelmaat.

Volgens mij is het veeleer psychologisch!

Reageer

• Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

Ik denk dat de vissen in een vijver anders reageren op lawaai en trillingen dan vissen in een kanaal e.d. Ik bedoel dit absoluut niet negatief, maar op een vijver hebben vissen een betrekkelijk rustig leventje, afgezien van die vissers die aan de kant zitten. In 'het wild' moet een vis veel voorzichtiger zijn. Er is scheepvaart, stroming, zijn leefgebied is zo wie zo groter dan dat van zijn soortgenoot in een vijver waar er van tijd tot tijd een paar bakken voer in wordt gekieperd, terwijl hij in het wild zelf zijn kostje bij elkaar moet scharrelen. Hij zal dus gewoon voorzichtiger zijn .
                Ik ben er van overtuigd dat regelmaat dan ook wel helpt ook op een vijver (kijk maar naar bijvoorbeeld koi-karpers in een vijver, voeder ze elke dag op hetzelfde tijdstip en na verloop van tijd weten ze wanneer het voedertijd is...) Niet iedere vis zit inderdaad contstant bij je lijn, brasem zwemt in scholen rond. De kunst van het voeren is volgens mij niet zozeer om zo'n school te lokken, maar juist om hem op de plek te houden, omdat ze heel snel weer verder trekken als er niets meer te eten is. Door continu te blijven voeren (en dan is een korf echt niet veel) blijft de vis wachten. Het is eigenlijk niets meer dan het Pavlov-effect...'Plof',weer een korf, 'Plof'weer een korf, enzovoort en dat leert een vis heel snel.
                Natuurlijk is het in de praktijk veel ingewikkelder en eigenlijk weet ik niet of het wel zo goed is om dit zo theoretisch te benaderen, maar toch, je moet toch ergens mee beginnen...
                groet,
                Eduard

Reageer

• Slafes
                  Sportvisser
                  • 31-01-2003
                  • 844
                  • Leuven

De vis blijft zolang er voer is, is dit op, trekt vis verder.

Met andere woorden, is het niet de regelmaat die de vissen aanleren, wel het zien liggen van voedsel. Het feit dat je constant aas bij gooit, wil ook zeggen dat er continu eten is. Vanaf dat er geen voedsel meer ligt, doei vis.

Maar je leert de vissen hiermee geen patroon aan hoor. Is in de natuur hetzelfde.

Bij vissen op stromende rivieren is het nog opmerkelijker, ze gaan allemaal netjes op een rij tegen de stroming in "hangen" wachtende wanneer er iets voorbij komt drijven. Best grappig/informatief om vis te zien azen op 30cm diep water! Wanneer ze zo geen voedsel zouden vinden, zullen ze ook rondgaan.

Reageer

• swa
                    Theoreticus
                    • 09-05-2003
                    • 718
                    • Tienen

Heb dit bericht al eens ingetikt maar zie het niet verschijnen dus zal ik wel ergens iets verkeerd gedaan hebben.
                    Vraagje voor Frederik.
                    Mijn redenering om na elke vis bij te voeren was: het vangen van een vis brengt toch een zekere verstoring van de plek, dus bijvoeren om de vis af te leiden van het onraad.
                    Ten tweede zolang ze bijten azen ze stevig en kan bijvoeren geen kwaad.
                    Waarom vind jij na 3 vissen beter als ze goed bijten?

Reageer

• Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door Slafes

Maar je leert de vissen hiermee geen patroon aan hoor. Is in de natuur hetzelfde.
                      Ik probeer de vissen ook geen patroon aan te leren...wel aan het wennen van het lawaai dat een korf op het water maakt. Want in de natuur is het eten of gegeten worden, dus alles wat onbekend is, wat onverwachts is, kan gevaar betekenen.
                      Maar ik heb ook geschreven dat ik in deze manier geloof omdat het mijzelf dwingt om consequent mijn voerplek 'op peil' te houden. Misschien heb je gelijk en is het voor de vis om het even.
                      Gelukkig zijn we het wel eens dat als er geen voer meer is, de vis ook weg is.
                      groet,
                      Eduard

Reageer

• miracoli
                        http://www.lichtletter.be
                        • 24-05-2003
                        • 222
                        • Kortemark

Waarom precies bijvoeren met de regelmaat van de klok? Brasems dragen heus geen horloge hoor. Maar gewoon een nu en dan maden zien neerdwarelen, zullen ze zeker weten te apriciëren.
                        http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

Nou goed dan, nog een keer: Ik voer met de regelmaat van de klok omdat:
                          1: Het mij dwingt om consequent mijn voerplek op peil te houden.
                          2: Ik er van overtuigd ben dat vissen wel degelijk aan geluiden/trillingen wennen, denk maar aan een drukke verkeersweg langs een kanaal.
                          3: Vissen leren heel snel een bepaald gedrag. Slafes schrijft zelf dat vissen in de stroom gaan "hangen"... Hoezo geen aangeleerd gedrag c.q. patroon?
                          4: Baat het niet, schaad het in ieder geval ook niet. Ik wil zeker niet beweren dat dit DE manier is... Het is slechts MIJN manier, that's all.

Ik daag jullie nu dus wel uit om JULLIE manier op te schrijven, want het gaat er bij mij niet in dat Swa en ik de enigen zijn die een bepaald systeem/tactiek hebben van voeren... of is de rest van de meute zo maar op de bonne-fooi voer in het water aan het kieperen? :?
                          groet,
                          Eduard

Reageer

• rudy vis
                            sportvisser
                            • 01-02-2003
                            • 656
                            • merelbeke

hallo eduard ik kan je niet helemaal volgen als je zegt dat je om te voeren ee vast patroon moet hebben.met de feeder dat weet ik niet omdat ik daar geen bal van afweet ,maar met de vaste stok zeker niet.je moet met de vaste stok wel een voerpatroon hebben maar dat verschilt van water tot water.op ee typische brasemvijver ga ik heel anders voeren dan op een openbaar water.de duur van een wedstrijd kan ook een heel ander voerpatroon hebben is het met of zonder muggenlarven dan is het weer anders...zo zijn er nog veel zaken.ik vind je moet eerst weten op welk water men vist,duur van de wedstrijd hoeveel voer ,met of znder muggenlarven....en dan u aanpassen aan de omstandigheden.vind dit wel een interssant onderwerpen ben nieuwsgierig hoe de anderen daar over denken. vele groeten

Reageer

• Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

Het vaste patroon is een methode waar ik mee begin: om de vijf minuten... Natuurlijk moet je je frequentie aanpassen aan het water. Bij stromend water vaker, bij stilstaand water minder vaak. Het is een uitgangspunt, meer niet.
                              Je moet het, zoals je zelf aan aangeeft, aanpassen aan de situatie. Maar je moet ergens mee beginnen, en voor mij is dat: Om de vijf minuten een korf.
                              Daarnaast varieer ik met de aas aanbieding in het voer. Het voer en de korf is bij het feederen voornamelijk "transportmiddel", om het aas op de plek te krijgen (casters of maden bijgooien om 30, 40 meter of meer haal je zelfs met een katapult niet...)

P.S.: Als de vis goed bijt gooi je automatisch vaker of minder vaak: Iedere keer als je een vis hebt binnen gehaald gooi je met je haak een nieuwe korf met voer, dus dan voer je met de frequentie van het vangen.
                              groet,
                              Eduard

Reageer

Working...