Hoeveel voeren

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joeri
    Newbie
    • 21-08-2004
    • 8

Hoeveel voeren

Hallo, op de vijver waar ik altijd ga vissen, mag je 1l voer meenemen op de wedstrijd. De eerste 5min mag je voederen. Maar hoeveel zou ik nu het beste erin kunnen werpen?
    Je mag wel nog bijvoeren met maden, mais, casters, ...
    En hoever kan ik het beste men loodjes van het haakje doen?

[Gewijzigd door Joeri op 08-21-04 at 09:48 PM]
  • lode
    Frequent aanwezig
    • 22-02-2004
    • 195

hoi Joeri,

eerst en vooral welkom op het forum

als ik u was zou ik alles in een keer erin gooien wat lokvoer betreft

wat het lood betreft zou ik het verklikloodje plaatsen op 20 cm van de haak
    en de rest van het lood gegroepeerd +- 40 cm boven het verklikloodje.

misschien hebben andere vissers daar een andere mening over :?

groet,Lode
    ----------------------
    als ze me zoeken ben ik snoeken.

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Welkom Joeri.

1l voer...da's niet echt veel, tenzij het een hele korte wedstrijd is. Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat je alleen de eerste vijf minuten mag voeren. Daarna dus niet meer?
      In dat geval maakt het volgens mij geen bal uit. Gooi inderdaad dan in die vijf minuten dat hele litertje in de plomp en daarna regelmatig een stuk of wat casters bij je dobber (bv. om de 5minuten een stuk of 10). Het is een kwestie van aanvoelen, dat is heel moeilijk, maar doe het in ieder geval regelmatig, met vaste tussenpozen. Als de vis dan gaat bijten houdt je je aan die 5 minuten maar halveer het aantal casters, want anders is de kans groot dat de vis je haakje, met made of caster natuurlijk, niet pakt omdat er te veel ander aas omheen ligt. Je zou het een beetje kunnen afwisselen met maden en mais, maar pas op dat je niet te veel voert met aas.Voer je te veel, is de vis niet meer geïnteresseerd in je haak (met aas). Voer je daarintegen te weinig, trekt de vis weg en is het moeilijk hem weer op je visstek te krijgen.
      Wat lood betreft... Hangt er helemaal vanaf hoe diep je vist, op welke vis en met welke dobber. Ik doe nooit lood aan mijn onderlijn, dus met een lange onderlijn (bij voorzichtige aanbeten) zit het verklikkerloodje verder van mijn haakje dan bij een korte onderlijn...
      Wil je hem snel laten zinken en bijt de vis goed kun je de rest van je lood groeperen. Is de vis voorzichtig dan zou ik mijn lood spreiden zodat je zaakje rustig naar beneden zakt en de aanbeten beter zichtbaar zijn en je dus ook sneller kunt reageren.
      groet,
      Eduard

Reageer

• Joeri
        Newbie
        • 21-08-2004
        • 8

de wedstrijd duurd 3 uur. Je mag na die vijf minuten wel nog een bolleke voer aan de haak doen en dat lostrekken op u plaats.

Reageer

• Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

De hoeveelheid voer is een kwestie van aanvoelen en inspelen op de omstandigheden, regelmaat is voor mij altijd een gouden regel, dus een "bolleke" van tijd tot tijd kan genoeg zijn. Je kunt dus het tempo van de "bollekes" opvoeren of juist verlagen....
          groet,
          Eduard

Reageer

• Joeri
            Newbie
            • 21-08-2004
            • 8

Maar gisteren hadden we wedstrijd, ik heb 7m ver gevist. Men lood verschoven, ...
            Ik krijg beet, maar dan komt men vis los en voor de rest vang ik niks. Op 3u geen vis. Kheb in het begin 0,5l voer erin gegooid. En om de 5min 15casters ongeveer. Kheb gevist met pierlingen, mais, maaien, casters, ... Kheb kort aan de kant gevist. Gewoon nergens reactie. Naast mij zit iemand die vangt drie brasems. de keer daarvoor zat ik op dezelfde plaats en toen viste ik ook ongeveer zo ver en had ik er 2 gevangen. Maar bestaat er soms iets waarmee de vis bijt. een soort "epo"

Reageer

• Eijkb
              Banned
              • 13-08-2003
              • 215

Kan het aan mij liggen of is die restrictie van 1L voer er om te voorkomen dat het waterspiegel van de vijver met 1 meter stijgt per wedstrijd? Wat ik zo af en toe zie aan vijvers en kanalen waar wedstrijden gehouden worden mbt het inwerpen van voer is mijn inziens niet normaal meer. Hele wastonnen aan voer gaan het water in. Het lijkt wel een bombardement!

Reageer

• Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

Ik denk dat die restrictie eerder te maken heeft met de waterkwaliteit van de vijver, Eijkb. In zo'n vijver is geen doorstroming zoals in een kanaal of grote plas. Moet je je voorstellen wat er gebeurt met de waterkwaliteit als daar al dat voer ligt te verzuren...

Joeri, dat is nou het leuke van vissen! En ook het meest frustrerende... pas achteraf kun je beredeneren hoe het niet had gemoeten. Als je lekker beet hebt weet je dat je voergedrag goed is. Als dan de vangst wat terug loopt ga je je voergedrag aanpassen. Soms maak je dan verkeerde keuzes, dat doen we allemaal wel eens. In jou geval had je misschien beter wat minder casters kunnen ingooien. Niet 15 maar 10, of niet om de 5 min maar om de 10 min...( met casters moet je zowiezo wat voorzichtig zijn). Zo kun je heel wat variaties bedenken, maar welke variatie de beste is is moeilijk te zeggen. Vis reageert soms heel anders dan je verwacht. Best kans dat de je de volgende keer heel goed vangt. Bij wedstrijden moet je niet alleen goed op je dobber letten maar ook op de vissers naast je. Hoe voeren zij? Waarmee? Afkijken is heel leerzaam.
                Gewoon niet meer mee zitten, onthoud wat je hebt gedaan en blijven proberen.
                groet,
                Eduard

Reageer

• roland1
                  Newbie
                  • 23-08-2004
                  • 11

Hoi

Denk dat Yoeri hier bedoelt 1 kg voer in droge toestand. i.p.v 1 liter. Zo is het bij ons in ieder geval

Roland
                  heb nooit geen tijd want ik moet gaan vissen

Reageer

• Joeri
                    Newbie
                    • 21-08-2004
                    • 8

Oorspronkelijk geplaatst door roland1

Hoi

Denk dat Yoeri hier bedoelt 1 kg voer in droge toestand. i.p.v 1 liter. Zo is het bij ons in ieder geval

Roland
                    Ik bedoel, je mag 1l droog voer meenemen. dus ik bedoel in een bakje waar 1l water in gaat, zoveel voer mag je droog meenemen.
                    (@)

Reageer

• † Frederik de Belder
                      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                      • 13-01-2003
                      • 5730
                      • Niel (België)

Joeri,

wat Eduard zegt moet ik bijtreden, volg zijn raad op wat dat is ook de mijne, bijvoeren met de regelmaat van de klok en niet te veel een tiental casters om de 10 minuten of na elke 3 vissen die je vangt als de vis goed bijt.

Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Joeri
                        Newbie
                        • 21-08-2004
                        • 8

Oke, dan zal ik dat doen. Maar om de 3 vissen? Of bedoel je met ritsen en zandgeuven? Maar die vang ik niet, ik vang alleen karper/brasem. Of hoe kan ik eigenlijk ook ritsen en zo vangen. wie kan mij een goed voer zeggen voor alle witvis met karper erbij?

Reageer

• Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

Joeri,

het gaat juist om de regelmaat, het "ritme" van het voeren. Welk ritme je aanhoudt is in wezen minder belangrijk, dat hangt af van de omstandigheden.
                          Vissen zijn slimmer dan je denkt. Ze reageren op prikkels uit hun omgeving. Ze blijven heus niet op jouw stek omdat ze je zo'n aardige jongen vinden. Dat doen ze enkel omdat jij op gezette tijden wat voer voor hun bek laat vallen. Op dat ritme gaan ze reageren. Verbreek je of verander je dat ritme, verandert ook hun gedrag. Hoe en wat, dat leer je alleen door ervaring. En juist als je het denkt te weten, blijkt dat het toch weer net iets anders was....Zo blijven we in wezen maar een beetje aanmodderen.
                          Ik weet wel dat men eerder te veel voert dan te weinig, maar dat heb je volgens mij nu zelf al ervaren: Die 15 casters per 5min was kennelijk te veel, de vissen zaten er waarschijnlijk wel, maar door die casters waren ze niet meer in jou aas/haak geinteresseerd (althans, dat is mijn redenering, maar ja, wie ben ik zei de gek....)

Ritsen en zandgeuven zijn kennelijk belgische vissen, die hebben we niet in Groningen... maar het zijn wel vissen, dus om de 3 vissen is om de 3 vissen, ritsen en zandgeuven meegerekend.
                          groet,
                          Eduard

Reageer

• Joeri
                            Newbie
                            • 21-08-2004
                            • 8

Maar kan mij iemand een lokvoertje zeggen voor alle witvis?

Reageer

• Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

...tipje: gooi even een zoekactie onder het woord LOKVOER bij "zoeken" en je bent de eerste paar uur druk met tips, wetenswaardigheden en resepten over voer....
                              groet,
                              Eduard

Reageer

Working...