Belang voer

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Chico
    Newbie
    • 21-06-2004
    • 9

Belang voer

Hallo
    Gisteren nog maar eens aan de lijve ondervonden dat de techniek van het vissen meer inhoudt dan alleen maar een goed voer!Na n'kwartiertje een waar bubbelbadfestijn rond mijn voerplek,maar leverde geen vis op!Wat geëxperimenteerd,net boven bodem(leverde kleine vis op),tot halve meter op bodem,met maïs,casters,maden,pieren,n'mix van dit alles,maar de grotere exemplaren waren niet te verleiden tot een aanbeet!Maar ben niet ontredderd,vandaag terug,met als aas deeg(self-made) en ook eens kant-en-klare deeg(uit tubes,vb.:Mystic) uitproberen.Heeft hier iemand goede ervaring hiermee?

Groeten!
    Wou dat hengelen mijn beroep was...!!!
  • Chico
    Newbie
    • 21-06-2004
    • 9

p.s.:Heeft het zin om bij maïs een lokstof toe te voegen,vb. attrack ofzo,aangezien maïs al op zich zo zoet is? :?
    p.s.Wil dit nog toevoegen,vis op een openbaar stilstaand viswater.

Baai!

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Zet eens 12 uur vooraf wat maden op een aarbei additief en je mais in een chocolade additief. Wellicht dat het de vis verleid tot een aanbeet. Wanneer de vis zo voorzichtig aast kan ze door argwaan je aas niet oppakken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer je maden bijschiet en deze dus verspreid liggen, je er maar 1 op je haak moet doen omdat 2 bij elkaar al argwaan wekt.

Reageer

• Chico
        Newbie
        • 21-06-2004
        • 9

Hallo

Gisteren eens gaan testen.Vooraf maden in een strawberry-additiefje geplaatst enne,inderdaad,met een enkele made aan de haak,toch enkele mooie brasem binnengehaald.Ook(wou weten of dit geen toeval was) met meerdere maden of n'combinatie met casters aan de haak gevist,en wat denk je,inderdaad,aanbeten bleven uit!p.s.halve meter op bodem leverde succes op,geprobeerd met 10-20cm,gewoonweg niks!

Thanks!

Baai!

Reageer

• minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

Tis vaak het moment van de dag maar je moet het gewoon allemaal bij hebben. Maden, pinkies,mais,casters,pieren toch zeker. Waarom ?? Ik vis al maanden goed met een panacee caster/maden, maar afgelopen Zondag nauwelijks beet aan gehad. Pieren, geen aanbeten. Kortom, levend aas geen brasem te vermurwen. Toen met mais begonnen waarmee ik al zeker 6 weken niet heb gevist en jawel dat bleek een gouden greep. Waarmee gezegd dat het soms zeer nauw let welke aassoort men gebruikt.
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

Daar ben ik het wel mee eens, Minimus... het moment van de dag. Wat je aas en voer betreft moet je er ook gewoon vertrouwen in hebben. Ikzelf vis met een standaard voertje, een eigen mixje van de lokale hengelsportzaak en daar gooi ik een addictiefje bij. Wat aas heb ik gewoon maden, casters, rooie pinkjes, maïs en pieren (vaak gewone regenwormen). Aan het water probeer ik dan allemaal "coctailtjes", maïs met maden, pieren met een caster enzovoort, enzovoort om de vis te verleiden, eventueel met een geurstofje. Ikzelf gebruik meestal het Fisch und Fleisch Konzentrate (leber), tot ongenoegen van mijn vrouw overigens want die lucht blijft zeker een paar dagen rondhangen, volgens haar, of venkelolie. Als het warm is wil ik nog wel eens gewone limonadesiroop gebruiken, maar over het algemeen zijn die toevoegingen een laatste redmiddel. Je moet ook gewoon accepteren dat de vis niet wil bijten. Zoals vroeger met je bamboestokje en je plakje brood... ze beten wel, of ze beten niet.
            Ik geloof niet dat een vis op woensdag alleen zin in maden heeft en zaterdag toch liever pieren om op zondag een beetje bij te komen van de zware maaltijd van zaterdag en dus alleen maïs of droog brood eet... Zo zit de natuur niet in elkaar. Een dier eet als het honger heeft, niet omdat ie wil maar omdat ie moet, omdat ie anders dood gaat. Wat hem dan voor z'n bek komt dat grijpt ie. Een vis ligt beneden niet te wachten met het idee van: "Ik laat die made maar even liggen want straks begint die kerel met wormen en da's veel lekkerder." Als de made aantrekkelijk voor hem is, neemt hij die op dat moment. Als de vis geen honger heeft omdat er al genoeg natuurlijk voedsel voor handen is, of omdat bv. het weer hem lui en passief maakt, werkt er volgens mij geen enkel lokmiddel. %) %)
            groet,
            Eduard

Reageer

• pastoor
              ...

• 02-02-2003
              • 1118
              • Drongelen

Volgens mij kun je bijna elke dag met de normale aassoorten zoals maden, pieren en casters vis vangen.
              Alleen waar mee ben je tevreden??
              Als je er van uit gaat dat je voer goed is kun je nog heel veel sturen met je aas.
              De kunst is op het juiste moment het juiste aas te kiezen en nog veel belangrijker is op de juiste wijze aanbieden.

Zo als Theo zegt is dikwijls met een made aan de haak goed resultaat te halen.
              Dit geld trouwens ook voor de caster of pieren.
              Volgens mij komt dit door dat de vis rondscharreld en stuk voor stuk de maden(of ander aas) die verspreid liggen opnemen. Ze hebben dan minder argwaan als je er maar een aan de haak hebt.

Maar bovenstaande geld alleen als de vis niet goed aast.
              Aast de vis wel goed kan het helemaal anders zijn.
              Dan moet je soms wel zes maden of drie pieren of een combinatie er van aan je haak doen.
              Doe je dan b.v. een made er aan hebben de kleintjes het aas al voor dat de haak aan de grond is.

Accepteren dat de vis niet wil bijten gaat er bij mij niet in.
              Blijven zoeken want er is bijna altijd een manier waar de vis op dat moment mee te vangen is.
              Je kunt de ene dag weing vangen en de andere dag meer, maar NIKS????????

Reageer

• Lex van den Ende
                Met enige kennis...
                • 23-01-2003
                • 402
                • Tilburg

Hoi,

Niks vangen hoort er soms ook bij. Dat geldt voor iedereen, ook voor jou Jos. Elke dag vis vangen met maden is niet mogelijk, tenzij je elke keer relatief makkelijke wateren opzoekt........

Het is wel zo dat er soms met het ene aas meer gevangen wordt dan met het andere. Wij willen zelf ook niet elke dag een gehaktbal eten. Zorg dan ook zoals mini al zegt dat je alles bij je hebt zodat je ook alles kan proberen. Laat niets aan het toeval over. Als je alles binnen je kunnen geprobeerd hebt dan kun je er niets aan doen als de vis niet wil bijten. Dat is nu eenmaal het mooie van onze hobby........het onbekende wat niet te doorgronden is.
                Groeten,

Lex.

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Bedankt voor je reactie Lex! Om mij heen hoor ik wel vaker wat negatieve en meewarige reacties als ik zeg dat ik kan leven met een visdag zonder vangsten. Natuurlijk heb ik er dan de balen van en het is ook niet zo dat ik niets probeer, maar soms moet je je gewoon gewonnen geven en je verlies als een kerel dragen.
                  Ik wil maar zeggen: Ik heb iemand zien winnen met een enkele made aan de haak met een druppeltje PEPERMUNTOLIE....Zoiets kun je gewoon niet logisch beredeneren!
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• † Frederik de Belder
                    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                    • 13-01-2003
                    • 5730
                    • Niel (België)

Een slechte vangst komt bij de beste voor, zelfs bij wereldkampioenen, dit zijn ook maar mensen hoor zoals jij en ik.
                    Je moet er alleen blijven in geloven.
                    Wat je niet kan vergelijken is onze visserij met de Nederlandse visserij alhoewel de vis bij ons ook uit Nederlandse wateren komt. Maar een vijver is nog altijd geen kanaal of een meer.
                    En iemand die zegt dat voer geen belang heeft, dat lach ik weg.
                    Voer heeft altijd zijn nut, daarna moet je je stek wel opbouwen met het bijschieten van maden, casters of maïs, en dit met de regelmaat van de klok, zeker op onze vijvers hier in België.
                    Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

Ik heb nog nooit op een visvijver gevist (behalve dan een paar keer in een forellenvijvertje met de vleigenlat) dus over de verschillen kan ik niets zeggen, wel dat het daarom misschien een extra reden is om in maart naar Belgie te komen...
                      Voeren is van groot belang, alleen zie ik (te) vaak dat mensen beginnen te rommelen als er een keer niet gevangen wordt. In een keer is hun voer niet goed meer, ze moeten per sé pieren hebben van die en die soort, belgische maden in plaats van engelse, engelse in plaats van belgische, enzovoort, enzovoort, in plaats van hun voerGEDRAG aan te passen (in plaats van bv. om de 5 min een korfje/balletje om de 3 min, of juist andersom). Er zijn zoveel mogelijkheden en je kunt er de wedstrijd mee winnen of weggeven.

Eigenlijk vind ik dat wel jammer: Overal kun je recepten vinden voor een zogenaamd killervoer en discussies hierover zijn er genoeg, maar naar voergedrag wordt verdomd weinig gekeken.
                      Bij deze gooi ik dus even een balletje op... wie het weet mag het zeggen.
                      groet,
                      Eduard

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

Hallo Eduard

dan kom je net als ik er achter dat voer het belangrijkste is maar verkeerd gebracht ook je killer en dat verschilt per water per dag soms per uur
                        de visser die dat goed in kan schatten vangt met het zelfde voer en aas meer vis
                        gr Gerard

Reageer

• † Frederik de Belder
                          [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                          • 13-01-2003
                          • 5730
                          • Niel (België)

In je voer moet je vertrouwen hebben en er niets meer aan veranderen ook niet na een slechte vangst, het ligt niet aan het voer dan, maar misschien aan de weersomstandigheden waardoor de vis geen zin heeft om te azen.
                          Ofwel doe je zelf wel iets verkeerd.
                          En jongens Killervoer bestaat echt niet, zeker al niet in de winkel van visgerief.
                          Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                          http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

Nou, als iedereen het daar dus over eens is, toch frapant dat er zoveel over ge***d wordt, nietwaar?
                            groet,
                            Eduard

Reageer

• lolo
                              Geniet maar niet met mate
                              • 01-05-2003
                              • 3873
                              • Weesp

Er is nog nooit een kok gevonden die koken kan naar alle monden .maar berijden om het eens te proberen dat is een grote kunst .
                              En dat is ook met vissen.
                              This maar goed dat er zo veel te vertellen is anders is de hobby wel erug saai.
                              En wat voor voer je ook neem het opbouwen van je stek en je aas presentatie is gewoon supper belangrijk en of het nou killer voer is of de standaardvoer uit de dierenzaak. weten hoe je voer werkt is belangrijker dan de smaak of wat dan ook het is teamwerk met je voer wil je op voorn en klein vis vangen? dat vraagt een andere aanpak dan als je op brazem gaat .enz enz.
                              Ach ik kan wel door blijven typen stom he zal dat dan toch die verslaving wezen?
                              Sucses .
                              Johnny
                              Groetjes
                              Johnny

Match
                              Feeder
                              Stok

Reageer

Working...