Engelse en Belgische maden

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • swa
    Theoreticus
    • 09-05-2003
    • 718
    • Tienen

Engelse en Belgische maden

Ik heb gisteren voor de eerste keer in mijn leven met Belgische maden gevist en gevoerd (op brasemvijver)
    Voor degene die ze niet kennen, ze zijn groter dan Engelse maden en verpoppen zeer moeilijk.
    Ik heb gezien dat die veel trager zinken (zweven) en dat sommige zelfs drijven.
    Dat kan zijn voordelen hebben (bvb voor karpervisserij in oppervlakte) maar ook nadelen voor een brasemviserij.
    Ze kunnen naast je voerplek terechtkomen door oppervlaktestroming door wind en misschien te gemakkelijk boven bodem gaan zweven als ze omhooggestuwd worden door azende vissen en zich verplaatsen door onderstroming.
    Ze zouden ook de vis van de bodem kunnen trekken omdat ze zo traag zakken en terug kunnen opstijgen?
    Misschien waren zij een van de redenen waarom ik een plek broes had van 3 meter doormeter en in verhouding weinig beten?
    Ik denk het niet want er hadden er meer nogal wat broes en de vis beet in het algemeen niet geweldig, maar misschien?
    PS: het was zonder voer, enkel casters en maden en mais.
    Heeft iemand hiermee meer ervaring?
  • Theo de Kreij (van Berner

Voor zover ik het weet is een goede "Engelse" made gekweekt op kippenvlees. De made heeft dan meer vaste stof en minder vocht in zich zodat ze niet leeglopen bij het aanprikken. Bij het rottingsproces van kip komt nauwelijks vocht vrij. Ze zijn dan dus vrij zwaar qua soortelijk gewicht. Waar men de Belgische made op kweekt en van welke vlieg heb ik geen flauw idee. Wellicht op slachtafval uit het slachthuis. Rundvlees en dergelijke geeft bij rotting vocht af dat er als een plas onder licht. Vaak liggen de maden hierin een beetje te zwemmen. Wellicht dat ze dan lucht happen en zo gaan drijven (vergelijkbaar met wat wij doen wanneer we floaters willen hebben)?

Wanneer je die Belgische made aanprikt, heb je dan het idee dat hij als het ware explodeerd en er een druppel vocht uitspat? Dat zou dan de verklaring moeten zijn dacht ik zo.

Reageer

• swa
      Theoreticus
      • 09-05-2003
      • 718
      • Tienen

Nee Theo, vocht uitspatten gebeurt er niet.
      Een visser die ooit in de reeks van de internationalen gevist heeft had me al wel eens gezegd dat ze ideaal waren voor de karper omwille van een lager soortelijk gewicht dat veroorzaakt werd door meer water ipv vlees.
      Waar dat lager soortelijk gewicht vandaan komt weet ik niet. Van andere voeding of gewoon omdat het een andere soort is? Het is duidelijk een andere soort want ze zijn een stuk groter en verpoppen veel en veel trager.
      Het feit dat ze vies en plakkerig waren en ik ze dus moest wassen kan er dan nog voor gezorgd hebben dat ze nog extra lucht opnamen, al spartelden ze al bij het wassen heel hoog in het water. Dat ze plakkerig waren zou er dus kunnen op wijzen dat ze op slachtafval gekweekt werden zoals jij denkt.
      Ik ben wel van plan om ze in de toekomst te gebruiken als haakaas omdat ze wat groter zijn en ook omdat ze lichter zijn wat het gewicht van de haak kan opheffen en voor een betere presentatie zorgen en dat ze gemakkelijker opgezogen kunnen worden.
      Om mee te voeren twijfel ik.
      Als de Forumleden geen informatie hebben zal ik het best eens navragen bij mijn winkelier.

[Gewijzigd door swa op 08-17-04 at 09:21 AM]

Reageer

• warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1498
        • haacht

Ik koop enkel nog belgische zonder het eigenlijk zelf te beseffen.
        Goei grote en dikke en ze zinken bij mij allemaal. Toevallig zag ik da nu hier staan en op de deur van mene viswinkel hangt zo ne sticker van echte belgische. Ze zijn wel wa plakkerig maar met een lepel maisbloem is da zo opgelost. En idd na 3 weken in de koelkast heb ik nog geen enkele caster.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Klinkt interessant. Ben ze hier nog niet tegengekomen. Hou je me op de hoogte van de voordelen?

Reageer

• johanvs
            Newbie

• 05-06-2008
            • 1
            • hamme

Ik denk dat men de belgische maden niet goed kent maar in belgie staan ze bekent als een van de beste aassoorten die er zijn . Gaag zou ik een paar onwaarheden willen weerleggen de belgische maden worden uitsluitend gekweekt op kippenvlees dat gekeurd is voor slachting en dagvers is en niet rot geen vis varkens of rundsvlees . In engeland daarentegen mag men zefs nog kadavers bij de boer ophalen en vervoederen dit heeft in belgie nooit gemogen omdat dit niet veilig is . Vraag er naar in uw hengelsportwinkel en u zal zien dat dit een topaas is .

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

JA hoor, nog wel op dagverse kip. Ik geloof er geen fluit van. Ze zullen best op kip gekweekt worden, maar zeker niet op dag vers. Is kosten technisch niet haalbaar. Weet je wat kipfilet tegenwoordig kost. Zouden de maden erg duur van worden.
              Wat wel mogelijk is dat ze op slachtafval van verse kip gekweekt worden. Zullen ook wel Belgische kippen zijn, neem ik aan.

Reageer

• Kosmozz
                Match en Feeder
                • 25-07-2005
                • 1959
                • Hannut

In Belgie heb je naast witte en rode maden ook gele maden. Enig idee wat voor kleurstof ze hiervoor gebruiken? Niet om zelf te gebruiken, maar gewoon uit interesse.
                Carpe Diem

Reageer

• Jakob
                  <*{{{{><(

• 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

Zal 1 van deze zijn.
                  E100 Curcumine
                  Gele kleurstof, de kleur van kerrie.

E101
                  Riboflavine
                  Gele kleurstof, tevens vitamine B2.

E102
                  Tartrazine
                  Gele kleurstof, azokleurstof.

E103
                  Alkannine
                  Niet meer toegestane synthetische kleurstof

E104
                  Chinolinegeel
                  Synthetische gele kleurstof

E106
                  natriumriboflavine-5'-fosfaat
                  Semi-synthetische gele kleurstof

E107
                  Geel 2G
                  Synthetische gele kleurstof

E110
                  Zonnegeel FCF
                  Gele kleurstof, azokleurstof

Reageer

• Jakob
                    <*{{{{><(

• 06-03-2007
                    • 1870
                    • Staphorst

Waarbij ik denk dat het E107 is. Is de goedkoopste. Ook E106 is niet zo duur.
                    Kosten batenanalyse.

Ook mogelijk is de niet meer toegestane in voedsel, de fabrikant heeft misschien nog een restpartij die hij echt niet weggooit

Reageer

• Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

Thanks Jakob!
                      Carpe Diem

Reageer

• spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

en die maden groter maken schijnen ze weer met hormonen te doen.

Reageer

• Kosmozz
                          Match en Feeder
                          • 25-07-2005
                          • 1959
                          • Hannut

Wel jammer dat ze rode maden nog steeds toelaten in la Belgique
                          Carpe Diem

Reageer

• feedervisser
                            Met enige kennis...

• 27-03-2008
                            • 389
                            • merelbeke

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                            hoi kosmozz

op de meeste privé clubs zijn ze al een paar jaar verboden hoor.

gr marnix

Reageer

• esperto
                              Sportvisser

• 16-09-2006
                              • 654
                              • Oostkamp (Brugge)

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                              op openbaar water mag het niet, hoewel het jammer genoeg toch wordt gedaan, van de ******verwekkende soedanrood wordt ondertussen ook niet meer gebruikt (EU voorschriften als ik mij niet vergis). Op privé vijvers is het in streken dat het nog is toegelaten/ dat ze nog verkrijgbaar zijn. Aan de kust moet je bijvoorbeeld niet zoeken naar rode maden, je zal ze er niet vinden, op het merendeel van de clubs is het daar zelfs officieel niet verboden, omdat de winkeliers het niet meer verkopen.
                              In de regio waar ik vis (brugge-roeselare laat ons zeggen) is het dan wel weer verkrijgbaar, en ook toegelaten op de vijvers. Die rode gaan ook systematisch het snelst dood. Ja ik gebruik ze nog, omdat je anders 1/3 wedstrijden niet aan de bak komt zonder.

Reageer

Working...