'Vastzwemmers' met de vaste stok.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fishbone
    Vaste stok & Feeder
    • 14-07-2004
    • 217
    • Ridderkerk

'Vastzwemmers' met de vaste stok.

Wat is de beste manier om een (dikke) vis die zich bv in een lelieveld heeft vastgezommen er weer uit te krijgen?
    Ik heb dit namelijk al een paar keer gehad tijdens een wedstrijd (vissend met elastiek), en het is nooit gelukt om zo'n vastgezwommen vis er uit te krijgen zonder (onder) lijnbreuk of erger. Zeker als het moeilijk gaat tijdens een wedstrijd, en er wordt weinig gevangen, dan zijn dit de vissen die vaak de doorslag geven in het eindklassement. Is het gewoon een kwestie van geen elastiek meer gebruiken op water met veel lelievelden, en dan met wat zwaarder tuig vissen, of zijn er (speciale) methoden voor dit probleem?

Peter.
    Groeten,

Fishbone
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

Ik denk toch om je elastiek strak te zetten en met zwaar lijn te gaan vissen met een haak direct op je hoofd lijn dan kan je snel de vis lichten zo nodig zonder schepnet al vind ik dit dier onvriendelijk.
    Of de haak zetten en gelijk de schepnet er bij ,anders zal ik het niet weten .
    Sucses LOLO

[Gewijzigd door lolo op 07-29-04 at 11:54 PM]
    Groetjes
    Johnny

Match
    Feeder
    Stok

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Het beste is te voorkomen dat de vis uberhaubt in de buurt van die lelies komt. Sowieso je elastiek strakker zetten met maximum uitloop van 0,5 tot 1 meter. Is het niet mogelijk een langere schepnetsteel te pakken zodat je de vis al voor het lelieveld schept? Lijkt me het meest zinvolle. In de regel heb je het beste een steel van minimaal 4,5 meter of meer bij je. Alle andere methodes zullen falen tenzij de vis zich vanzelf weer loszwemd.

Reageer

• Jan Broess
        Specimen Hunter
        • 21-09-2003
        • 1131
        • Nieuwegein

Beste Fishbone,

Ik denk dat je te vroeg je hengel afsteekt, dat de grote vis nog niet uitgeput is en dus makkelijk in de lelievelden kan zwemmen. Zelfs ook als je hard trekt, dan zwemt een grote voorn of baars met alle gemak de planten in!

Na een beet sla je aan en voelt dat het een grote vis is. Dril hem dan eerst uit buiten bereik van de waterplanten.
        Pas als deze dikke vis laat blijken dat hij niets meer kan, dan mag je hem naar binnen halen.
        Deed ik altijd als er veel obstakels zijn. Vooral baarzen zijn erg moeilijk om te sturen.

Dat lijkt me het veiligste. Beter voorkomen dan genezen
        Succes!

Grtz Jan
        Greetz,
        Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• Fishbone
          Vaste stok & Feeder
          • 14-07-2004
          • 217
          • Ridderkerk

Heren,

Bedankt voor de diversen tips, en als de situatie zich weer voordoet ga ik het als volgt 'aanpakken':

- Elastiek alleen in het topdeel, en strak opgespannen.
          - Lijn, onderlijn, en haak een maatje zwaarder.
          - De vis in eerste instantie zoveel mogelijk uit de buurt van de planten zien te drillen/sturen.
          - Rustig drillend de vis binnen het schepbereik (4.5m) zien te krijgen, en zodra hij is te zien aan de oppervlakte, direct met een vloeiende beweging (tegengesteld aan de zwemrichting) het net eronder schuiven, en de vis laten 'duiken'.
          - Bij alle bovenstaande handelingen, het afsteken zoveel mogelijk zien te beperken, om maximale 'controle' over de vis te behouden.

Het is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie (gehaakte vissoort, jaargetijde, soort/hoeveelheid planten, enz.) of het gaat lukken op deze manier, maar niet geschoten is altijd mis zullen we maar denken. Tevens is de praktijk nog steeds de beste leermeester!

Als er nog meer mensen zijn die ideeen hebben omtrendt dit onderwerp, laat het dan eens weten.

Fishbone.
          Groeten,

Fishbone

Reageer

• Loek van Kersbergen
            Met enige kennis...
            • 03-01-2003
            • 289
            • Lekkerkerk

Hi Fishbone,
            Je schrijft: Als de situatie zich weer voordoet dan........enz.
            Beter al deze zaken aanpakken VOORDAT de situatie zich weer voordoet .

Even nog een tip voor het drillen van vis 'op afstand''.
            Na de aanslag de vis eerst van de voerstek weg laten zwemmen, doet er niet toe waar naartoe, maar in ider geval een paar meter weg en liefst iets naar boven trachten te krijgen.
            Zwemt nu de vis in een bepaalde richting , eerst even meegevn en dan na een metertje of zo je hengel voorzichtig in tegengestelde richting brengen.
            Zwemt de vis dus naar links de hengel rustig iets naar rechts brengen. Zwemt de vis naar de kant ( Lelies/waterplanten!) de hengel iets naar voren brengen.
            Als de vis merkt dat hij extra druk krijgt dan draait hij vaak.

Wanneer je daar handig inwordt, dan is het op die manier mogelijk om een vis bijna in cirkels te drillen.
            Bij Zeelt vooral langer wachten. Als het lijkt dat hij echt uitgeput is en zich 'overgeeft'dan volgt er ALTIJD nog een run!

Ook als hij het schepnet voor de eerste ziet volgt geheid (!) nog een run, maar die is meestal richting midden ( weg van het net).

Als je met die factoren rekening houdt en jezelf aanleert om in gevallen van begroeiing langs de kant de vis rustig uit te drillen, dan kan het haast niet anders en ook de 'bonus-vis'gaat je een keer gelukkig maken tijdens een wedstrijd!

Succes ermee.

Loek
            MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Master met de dobber :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Reageer

• Fishbone
                Vaste stok & Feeder
                • 14-07-2004
                • 217
                • Ridderkerk

Hoi Loek,

Je hebt volkomen gelijk, ik moet niet wachten tot dat de situatie zich weer voordoet, maar juist opzoeken!!
                (@) Als je de techniek pas 'eigen' probeert te maken tijdens een wedstrijd, dan ben je eigenlijk niet goed bezig!

Met je tip(s) ga ik in iedergeval eens mee aan de slag, we hebben namelijk genoeg vijvertjes (met veel zeelt) hier in de buurt waar ik het een en ander in de praktijk kan uit proberen.

Dat een zeelt (bijna) altijd nog een extra run in het verschiet heeft (of twee), heb ik al meerdere malen ondervonden, en ben altijd weer blij als hij in mijn landingsnet zit.

Veel van je dril-tips zijn ook toepasbaar bij het vissen op karper met een penhengel in obstakelrijk water. (Mag ik op zijn tijd ook graag doen namelijk.)

In iedergeval bedankt voor je duidelijke, en heldere uitleg en hoop in de toekomst het 'bonus-visje' wel te landen ipv te verspelen.

Fishbone.
                Groeten,

Fishbone

Reageer

• Jan Broess
                  Specimen Hunter
                  • 21-09-2003
                  • 1131
                  • Nieuwegein

Ik schaam me diep na het lezen van mijn bericht, dat ruim 4 jaar geleden geschreven is.... Zelfs ik doe het nu nog steeds fout.

Gisteren in de wedstrijd aan het Graafstroom heb ik een zeelt verspeeld zonder na te denken.
                  Ik zat lekker te vissen op 4 deeltjes, veel gewichtige voorns en kolbleien gevangen. Toen zag ik op mijn voerplek op 11 meter fijne luchtbelletjes. Ik ging er snel op vissen en stuurde mijn dobber precies in het pad van die belletjes. De pen schoot niet lang erna gedecideerd weg, ik wachtte 2 tellen en sloeg aan. Bum! Een platte, de vis gaf log weerstand en ik had een brede grijns op mijn gezicht. Maar ik wist pas dat ik het met een zeelt te maken had toen ik afgestoken had en de vis omhoogkwam. En dan gebeurde het noodlottige. De vis 'rende' natuurlijk meteen in de waterlelies. Ik kreeg de vis nog wel 5x uit de planten en omhoog. Schepnet klaar, de zeelt lag 1x plat tegen de rietkraag aan maar toen ik de schepnet ernaartoe stuurde, volgde er opnieuw een splashrun. Ik voerde de druk op (dom van mij, had meteen weer naar buiten moeten sturen om hem moe te maken)
                  De laatste run was fataal, de vis zwom in de planten en zorgde ervoor dat de 8/00 onderlijn langs de stengels schuurde en zich dus bevrijdde.

Zo zie je maar weer dat je het in het praktijk 1x moet meemaken om het te leren. Wetenschap is geen garantie voor het goede verloop
                  Greetz,
                  Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

maar ja jan ik heb ook wel eens het idee dat een grote groep mensen met elastiek vist omdat het zo leuk is om 10mtr geel of groen eruit te zien gillen.

topcompetitie hier in het kanaal was er weer een mooi voorbeeld van.

die vis zal van die 0,8 stiek nooit moe worden als hij er 10mtr uitrukt zeker niet ,als het er zo slap inhangt.

ik las hier pas ook van iemand die meende dat 1,2 belachelijk dik was voor elastiek.

het hang toch wel van het watertje af waar je vist,je kan naar mijn idee niet landelijk vissen met alleen 0,8 in de top.
                    je wilt toch niet een kwartier aan het drillen zijn met een brasem van een kilo als de volgende al ligt te wachten op je,ik vind dit zo een dom gezicht in een wedstrijd als je iemand slag op slag platte binnen ziet halen en daarnaast zit iemand te vliegeren met een brasem.

wie loopt die onzin te verkondigen dan dat je zo dun moet vissen ,midden in de paaitijd in het voorns kanaal dat zou ik wel eens willen weten .

als je in de rest van die lege kanalen zit oke voor die ene bonus platte dat begrijp ik.

betreft de zeelt op de stok ,is dat wel de mooiste vis die je kunt vangen.
                    afgelopen jaar gingen we trainen op de nieuwe sector van de koc en dat stond bekend om zijn zeelt bestand.
                    ik ving er uiteindelijk nog 5 en verspeelde er 2 ,mooie vissen dan zie je waar sterk materiaal voor nodig is.

Reageer

• henkus
                      Met enige kennis...

• 23-12-2008
                      • 457
                      • hoogmade

Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom iedereen denkt dat elastiek "moet"

volgens mij heb je alleen elastiek nodig als je hengel zo hard is dat er nagenoeg geen actie meer in zit, en je daardoor lijnbreuk krijgt ipv een mooi meebuigende top.

volgens mij zijn de meeste mensen niet eens in het bezit van zo'n stugge stok. waarom dan elastiek ipv een versneden top?

Reageer

• Quido
                        pink floyd

• 30-10-2007
                        • 1509
                        • Winschoten

geef mij maar een versneden top, heerlijk zo,n bonkende hengel in je handen.
                        groeten quido

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

Reageer

• spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                          Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom iedereen denkt dat elastiek "moet"

volgens mij heb je alleen elastiek nodig als je hengel zo hard is dat er nagenoeg geen actie meer in zit, en je daardoor lijnbreuk krijgt ipv een mooi meebuigende top.

volgens mij zijn de meeste mensen niet eens in het bezit van zo'n stugge stok. waarom dan elastiek ipv een versneden top?

open er eens een topic over er valt zat over te melden hoor.

ik weet er wel een paar

Reageer

Working...