Stroomopwaarts of stroomafwaarts ?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

Stroomopwaarts of stroomafwaarts ?

Ik had laatst een discussie met een vriend van mij over waar een voerplek aan te leggen bij het feedervissen.
    Mij is altijd geleerd om iets stroomopwaarts een voerplek aan te leggen omdat je dan de minste stroomdruk op je lijn hebt.
    Hij beweert het tegendeel en zegt dat je altijd stroomafwaarts een voerplek moet aanleggen.
    Een ander nadeel van stroomafwaarts een voerplek maken, is in mijn ogen dat het voer van je voerplek onbereikbaar wordt tijdens het vissen omdat je voer deels mee gaat met de stroming.

Wat is jullie mening hierover ?
    Groet John.

www.baitstore.nl
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

Ervan uitgaand dat de vissen met de kop tegen de stroming in op zoek zijn naar voedsel dunkt het mij je voerplek stroomopwaarts aan te leggen. Stroomafwaarts betekent dat je in ieder geval NIET die vissen bereikt die met hun kop tegen de stroming op voer(deeltjes) azen. De kunst is om het zo natuurgetrouw mogelijk aan te bieden en aangezien vissen in stromend water gewend zijn hun voedsel te krijgen tegen de stroming in lijkt mij het antwoord daarmee gegeven.
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo John

ik vis met de plaatselijke visclup en dan heb je regelementen
      een daarvan is rechtvooruit vissen met afhangkelijk van de sroom ga je een meter of1.5 links of rechts van je mikpunt op de bodem
      wat betreft de stroomdruk of beetregiestratiekracht heb ik een test
      span in je tuin visdraad +- 10 m +1m top elastiek span het goed strak hang er een gewichtje aan van +- 20 gr in de midden en meet dan de rek van de stiek op
      laat nu de visdraad een meter doorzakken en doe weer hetselfde je zult zien dat de stiek minder ver uitrekt er zit dus minder spaning op je lijn
      er komt dan noch bij een lijn die schuin in de stroom staat en dat is ook als in een bocht vist beter water lost dus minderspanning
      er zijn mensen die kunnen dat verschil tussen een strakke en slappen hoofdlijn tot op een o.o1 gr uitrekenen bij de zelfde stroomdruk
      gr Gerard

Reageer

• Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

Hoi John,

Het stroom op of afwaarts een voerplek aanleggen is afhankelijk van de stroomsterkte. Als ik op het kanaal een voerplek aanleg met de feeder dan kan ik dat gerust een klein beetje stroomopwaarts doen. Door de geringe stroming is het voor mij altijd mogelijk om op mijn voerplek te vissen. Meestal volstaat daar een korfje van 30 gram makkelijk.

Als ik op sterk stromend water ga vissen, dan maak ik mijn voerplek een beetje stroom afwaarts. Ik heb gemerkt dat het niet veel uitmaakt waar je je korf ingooit, je zult toch op dezelfde plek uitkomen omdat de stroom gewoon te sterk is. Neem de maas met een korf van 100 gram. Gooi hem stroomopwaarts in en kijk waar hij uiteindelijk terecht komt. Gooi hem stroomafwaarts in en je zult zien dat je korf op hetzelfde punt stil komt te liggen. Het stroomopwaarts voeren heeft voor mij dus totaal geen nut. Op dat voer kan ik toch niet vissen, mijn korf rolt daar namelijk voorbij.

Dus stroomop of afwaarts voeren..........afhankelijk van de stroming.
        Groeten,

Lex.

Reageer

• pastoor
          ...

• 02-02-2003
          • 1118
          • Drongelen

Enkele dingen hier boven genoemd begrijp ik niet??
          b.v. dat het voer van je voerplek onbereikbaar wordt tijdens het vissen omdat je voer deels mee gaat met de stroming.

Volgens mij maakt het helemaal niets uit om bovenstaande reden of je nu tien meter links of rechts vist.
          Je blijft toch op je plek ingooien en het voer dat met de stroom mee gaat ga je niet achterna.

Alleen met kerende stroom van links naar rechts en andersom ga je sturen om je voer op je plek te houden.

Wat de druk op de lijn betreft klopt het enigzins dat als zo als tester zegt. Als je een bocht in de lijn legt heb je minder druk op de lijn. Maar in dit geval denk ik dat de meeste druk wordt weggenomen door dat een veel groter gedeelte dan normaal op de grond ligt en wordt geremd door steentjes of vuil op de bodem.

Als ik zware stroom heb en vrij zit te vissen gooi ik soms wel 20 meter stroom af en heb dan de minste lijndruk.(kan natuurlijk niet in een wedstrijd)

Wat wel een must is omdat zo als John al zegt je voer te veel stroom af gaat, bij harde stroom je voer zo vast mogelijk maken om zo veel mogelijk je voer op je voerplek te houden.

Reageer

• john van den broek
            Specimen Hunter
            • 30-03-2003
            • 1089
            • Venray

Met stroomopwaarts gooien bij een sterke stroming zal de korf recht voor je op de bodem komen. De korf zal de richting van de stroming volgen bij het zinken in het water. Dit heeft tot gevolg dat je automatisch een bocht in je lijn hebt en op die manier minder stroomdruk.
            Bij het stroomafwaarts gooien kan de korf niet met stroming meegaan omdat de lijn strak gespannen is na je worp. Dit heeft tot gevolg dat de korf tijdens het zinken naar de kant toe komt. Het voer wat er onderweg tijdens het zinken uit de korf komt wordt onbereikbaar omdat je korf daar niet op de bodem zal komen.
            Daar waar de korf de bodem raakt zal het grootste gros van het voer op de bodem komen en daar vandaan gezien zal de vis zich stroomafwaarts bevinden en zodoende onbereikbaar blijven tijdens het vissen. Je bent dan helemaal afhankelijk van het feit of de vis je voerplek op wil zwemmen.
            Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

Hallo John

nu ik er over nadenk ik was aan het vissen aan de maas +- 15 man en toen de stroom omging ging mijn buurman haast op mijn voerplek ingooien
              als je met de stroom mee vist vang je meer was de reden -was zijn ervaring-
              ik heb proberen te testen waarom thuis op het tekenbord noch uitgetekend
              de buurman viste met een lange loodlijn + - 30 cm en een onderlijn van +- 60 cm
              bij zware stroom gaat je lijn altijd in een bocht staan en bij de korf het meest daar heb je de meeste stroom
              tegen stroom op vissend komt het aas dan max op 30 +60 = 90 cm van de korf af liggen en stroomaf komt het aas max 60 - 30 = 3o cm tot aan de korf liggen
              mijn ervaring is weinig stroom lange onderlijn zware stroom korte onderlijn
              die korte onderlijn zou een reden kunnen zijn
              als je met de schuiflus vist of tussen de kralen blijft de onderlijn het zelfde
              als ik rechtvooruit moet vissen ga ik voor de schuiflus
              gr Gerard

Reageer

• Frits
                gebruiker
                • 22-07-2004
                • 231
                • Papendrecht

Beste John,

Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag. Bij aanvang van de wedstrijd breng ik altijd een aantal korven voer, voordat ik een onderlijn monteer en ga vissen. Dit aanvoeren doe ik altijd stroomopwaarts. Ik denk dat bij stroming je korf uiteindelijk blijft liggen in een greppel of tegen een opstaand kantje op de bodem, deze is immers nooit 100% vlak. Tegen dit kantje blijft ook wat voer liggen. Op stromend water heb ik echter al een aantal malen de volgende situatie meegemaakt:

de stroming gaat van rechts naar links, rechts van mij wordt (bijna)niks gevangen, ik vang een leuk visje, maar op de eerste stek links van mij (stroomafwaarts)wordt goed gevangen (1e plaats) Zit ik soms te voeren voor mijn buurman????

Ik werp ca 10 meter stroomopwaarts. Daar waar mijn korf blijft liggen gooit mijn buurman ongeveer in. Zijn korf met voer gaat immers ook stroomafwaarts. Zo ontstaat er een lang aaneengesloten voerspoor. Als de vis stroomopwaarts zwemt zit ik aan het eind van dit voerspoor en mijn buurman die stroomafwaarts zit dus aan het begin...

Heeft dit aanvoeren bij aanvang van de wedstrijd wel zin op stromend water?? Een handige buurman kan immers gebruik maken van jouw voer.

Hoe dit op te lossen, niet meer aanvoeren bij aanvang, of constant op verschillende afstanden gaan vissen, zodra je buurman op dezelfde afstand bijwerpt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Frits

Reageer

• Lex van den Ende
                  Met enige kennis...
                  • 23-01-2003
                  • 402
                  • Tilburg

Hoi Frits,

Ik vis op dezelfde manier als jij. Ik gooi stroomopwaarts en de korf zal blijven rollen totdat hij een randje gevonden heeft waarachter hij blijft liggen. Dat wordt mijn visplek.

Op stromend water voer ik niet aan om de reden die je zelf al noemt. Je kunt proberen om een voerplek te maken, maar het blijft toch niet op de bodem liggen. Alleen achter dat ene randje waar jij achter vist. Daar wil je een beetje voer hebben liggen en verder niet. Het is natuurlijk niet te voorkomen dat je voer meegenomen wordt door de stroming, maar ik probeer dat zo beperkt mogelijk te houden. Ik voer dus niet aan op een stek. Ik begin gelijk te vissen. Ik wissel niet constant van afstand. Als ik de vis gevonden heb blijf ik daar ook vissen, ongeacht wat mijn buren doen. Als ik minder beet ga krijgen, dan ga ik zoeken door een paar meter verder of korter te vissen.
                  Groeten,

Lex.

Reageer

• john van den broek
                    Specimen Hunter
                    • 30-03-2003
                    • 1089
                    • Venray

Mijn mening is dat er op de bodem bijna geen stroming staat, de stroming is meer bovenin in het water. Dit omdat het water te veel wrijving heeft op de ongelijke ondergrond.
                    Dat je korf gaat rollen komt door de stroomdruk op je lijn.
                    Wanneer je buurman profiteerd van je voer dan is volgens mij je voer niet vochtig genoeg en zit er teveel werking in. Je verliest dan tijdens het zakken van je korf voer en het voer op je voerplek komt omhoog en wordt door de stroming net boven je voerplek mee genomen.
                    Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Frits
                      gebruiker
                      • 22-07-2004
                      • 231
                      • Papendrecht

Beste John en Lex,

In de voorgekomen situaties was het afgaand water en dus wat minder stroming.Ik maak mijn voer dan inderdaad wat lichter aan. (zonder leem en met minder water)om meer werking in het voer te houden, zodat ik snel wat voorns/kleinere vis kan vangen, ben ik van de nul af. Heb a.s. zondag weer een wedstrijd op stromend water met afgaand tij. Ik zal mijn voer nu zwaarder aanmaken om te kijken of de vis nu meer op mijn stek blijft hangen.

afhankelijk van de sterkte van de stroming en wie mijn buurman is zal ik niet aanvoeren.

Ik laat jullie wel weten hoe mij dit afgaat

Bedankt voor de tips

Frits

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

Hallo

als je op 20 meter van elkaar vist en 25 m ver en je korft verloopt een beetje geen probleem
                        als je dan naar b.v. 50 meter gaat voor een eigen plekje en je korf verloopt -veel te licht - dan gaan er problemen komen
                        de stroomdruk verandert constand - op de maas dus je voorplek kan in de breete 20 m worden
                        waar blijf je dan met je overhaed presiesie ingooi dus je korf eerder te licht dan te zwaar
                        als bij je buurman op zijn voorplek komt komen er zeker problemen
                        resultaat er word tot 80 m gevist voor een eigen plekje tot wel 150 gr lood
                        we waren met tien man aan het vissen aan de maas famielie feestje allemaal op +- 40 m
                        Pastoor deed weer eens anders ging op 18 m vissen toen wij stil vielen begon Pastoor te vangen
                        een stuk of 10 brasem van 1.5 kg of meer koppijn !!!!!!!
                        nu heb ik voortaan twee voerplekken je brengt dan minder voer per plek en is meer rust
                        gr Gerard

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Of je nu stroomopwaarts of afwaarts gooit, je haak ligt altijd stroomafwaarts. Stroomopwaarts ingooien (zeg maar naar links) heeft het voordeel van minder lijndruk, (vermits je rechts zit, dus je hengel met de stroom mee wijst) maar ook het voordeel dat je bij je volgende inworpen je voerspoor kan volgen (naar rechts) stroomafwaarts. Gooi je direct stroomafwaarts dan ben je het bereik van je voerspoor kwijt, tenzij je de lijn gaat verlengen. Dat is echter gokken en niet handig.

Reageer

Working...