alles te samen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Lijnvisser
    Newbie
    • 22-06-2004
    • 13

alles te samen

Als beginnend (wedstrijd)visser heb ik bijna gans het forum gelezen om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen ivm lijnopzet en voer en dit voornamelijk ivm brasemvisserij.En ik moet zeggen dat ik hier heel wat wijzer ben geworden en dat het deugd doet om te zien dat vissers toch elkaar willen helpen.
    Ik vis voornamelijk op een brasemvijver van 4-6 meter, dus alles ik een vislijn maak is het best dat ik als hoofdlijn 10% neem en een dobber van 1.00-1.25gr en deze uitlood zodanig dat de antenne gelijk staat met het water en onderaan 3 verklikloodjes van nr10.(loodhagelsof styll?).Als onderlijn gebruik ik een 10% of 8% van 17cm en haak kamasan b611 nr 18 of16. En de onderlijn mag volledig op de bodem liggen.
    Klopt dit een beetje?

• Theo de Kreij (van Berner

Klopt in grote lijnen Lijnvisser. Alleen zijn 3 verklikloodjes wat teveel van het goede, althans om te verklikken. Grofweg kan je stellen dat je al het lood, op 1 na (de kleinste), gebruikt om je dobber af te stellen tot ongeveer halverwege je antenne. Die ene (het verklikloodje) zet je dobber op scherp (ca 3 mm antenne boven het wateroppervlak). Dat loodje zit het laagst, dus als eerste boven je haak. Neemt de vis je haak en onderlijn, dan reageerd als eerste dat loodje en "verklikt" dat loodje dus de aanwezigheid van vis. Het "scherp" afstellen van je dobber is bedoeld om er voor te zorgen dat de vis nauwelijks weerstand voelt en dus zonder argwaan je aas slikt.

Reageer

• Lijnvisser
      Newbie
      • 22-06-2004
      • 13

Bedankt hoor Theo, terug heel wat bijgeleerd !!

Reageer

• minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

Het plaatsten van 3 "verklikloodjes" (eigenlijk foute benaming, want er kan maar een loodje het verklikloodje zijn) komt voort uit visserij op stromend water. Indien je brasem vist op stromend water met druppellood is het goed om je lijn in een bocht voorop in de stroming te laten gaan. In dat geval maak je een "taper" van 3 tot 6 loodjes die lineair op je lijn onder het druppellood geplaatst zijn. Lineair hoeft trouwens niet altijd want dat geeft de mate van aanbeten wel aan. Op stilstaand water is bulklood met (zoals onze vriend Theo het al aan geeft) één verklikloodje voldoende. De afstand tussen haak en verklikloodje is afhankelijk wederom van de mate van aanbeten. Ikzelf vis met onderlijnen van 15 cm (op stilstaand water) en begin altijd met bulklood op 30cm en verkliklood op 20 cm. Indien gewenst schuif ik verkliklood tegen de lus van de onderlijn waardoor deze dus op 15 cm komt te zitten. Indien de vis slecht aast zet ik op de onderlijn nog een miniscuul hagelloodje. En mocht het allemaal niet helpen dan is de techniek van overloden soms de uitkomst (niet overal toegestaan !!!)
        In ieder geval succes met de vangsten lijnvisser.
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Lijnvisser
          Newbie
          • 22-06-2004
          • 13

Thx voor de info minimus, maar heb nog een vraagje. Als je nog een hee klein loodje op uw onderlijn plaatst is deze dan niet overlood of lood je uw pen niet gelijk met het water uit.

Reageer

• minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

Als de onderlijn op de grond ligt en daar een miniscuul loodje aan zit heeft dat geen effect op de dobber. Bovendien heb ik het over miniscuul en bij een pen van 1 gram-1,25 gram kan ik dat nog wel hebben. Probeer bij onderstroom maar eens dat miniscule loodje gewoon aan de steel van je haak te doen !!!
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

Working...