Lood..!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • witvis_tijs
    Komt net kijken
    • 21-04-2004
    • 71

Lood..!

Vissers,

Als er op een dobber 1 gram staat weet ik wel dat er ongeveer 1 gram lood op de lijn moet maar hoeveel moet er dan ongeveer op als er 4x18 of 4x20 staat?
    Ik lood mijn dobbers wel aan het water uit dus ik knijp er gewoon loodje voor loodje op, maar ik zou wel eens willen weten met hoeveel gram 4x18 of 4x20 overeenkomt...

Groeten Tijs
  • Thedge
    Komt net kijken
    • 18-02-2004
    • 64
    • Waalre

Ha die Tijs. Er zijn hele mooie apparaatjes op de markt waarin je de dobber kunt klemmen en in bijvoorbeeld een vaas met water kunt plaatsen. Op dat apparaatje kun je de loodjes leggen, zodat je precies de juiste samenstelling van de loodjes krijgt zonder ze al van tevoren op de lijn te knijpen. Dit voorkomt eventueel beschadigingen aan de lijn indien je toch niet de juiste loodjes op de lijn hebt geknepen.

Thedge

Reageer

• Lex van den Ende
      Met enige kennis...
      • 23-01-2003
      • 402
      • Tilburg

Hey tijs,

Op de site www.visserslatijn.nl staan loodtabellen. De term 4x18 heeft te maken met de soorten lood maar dan van styllood. dit betekend dus 4 maal nummer 18 styllood.
      Groeten,

Lex.

Reageer

• lode
        Frequent aanwezig
        • 22-02-2004
        • 195

hallo tijs,

4x16=0,500gr 4x18=0,750gr 4x20=1gr (zal er niet ver naast zijn)

groet,Lode
        -----------------------
        als ze me zoeken ben ik snoeken.

Reageer

• Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

Hoi Mannen,

Voor iedereen die er intresse in heeft

Stylloodtabel

[TAB][TAB]
          No.7[TAB]0,0100g
          No.8[TAB]0,0150g
          No.9[TAB]0,0225g
          No.10[TAB]0,0275g
          No.11[TAB]0,0400g
          No.12[TAB]0,0550g
          No.13[TAB]0,0700g
          No.14[TAB]0,0850g
          No.15[TAB]0,1050g
          No.16[TAB]0,1275g
          No.18[TAB]0,1775g
          No.20[TAB]0,2500g

Korrelloodtabel

[TAB][TAB]
          SSG[TAB]1,890g
          AAA[TAB]0,810g
          BB[TAB]0,400g
          No.1[TAB]0,280g
          No.2[TAB]0,240g
          No.3[TAB]0,200g
          No.4[TAB]0,170g
          No.5[TAB]0,130g
          No.6[TAB]0,100g
          No.7[TAB]0,077g
          No.8[TAB]0,063g
          No.9[TAB]0,049g
          No.10[TAB]0,034g
          No.11[TAB]0,026g
          No.12[TAB]0,020g
          No.13[TAB]0,012g
          Groeten,

Lex.

Reageer

• lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

Zo even uitprinten en in de binnekant van me knutselkoffer geplakt
            Thanks
            Johnny
            Groetjes
            Johnny

Match
            Feeder
            Stok

Reageer

• minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

Dat lijkt me duidelijk. Aangezien we het hier toch over lood hebben en ik het geen nieuwe rubriek waard vind vraag ik hem maar hier.
              Is er standarisatie voor druppellood versus dobber. M.a.w wat hang je aan een dobber van 1,5 gram voor druppellood. Ikzelf vind dit altijd een moeilijke keuze, want buiten je druppellood dien je ook nog rekening te houden met het lood dat het bulklood in positie houdt en dien je ook nog rekening te houden met je taper.
              Is 1,5 gram dobber bijvoorbeeld 1 gram druppelood of is dat te simpel geredeneerd
              Ik zie hier in de schuur een 3 grams tuig liggen met 2 gram druppellood ?????
              Zal misschien toch ook van de mate van stroming afhangen en van de te bevissen soort ?????!!!!!!
              Soms vang ik goed, heel goed zelfs, maar soms zit ik toch echt te piekeren over mijn verhouding dobber/druppellood.
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• robertd
                Newbie
                • 04-12-2003
                • 20

Ik ga met druppellood meestal rond de 80% zitten. Dus 1,5 grams dobber, 1,2 gram druppellood.

Reageer

• Lex van den Ende
                  Met enige kennis...
                  • 23-01-2003
                  • 402
                  • Tilburg

Hoi Mini,

Ik kijk bij die verhouding altijd naar hetgeen ik onder aan mijn lijn wil hebben als verkliklood. Ik gebruik zowiezo alleen druppellood als ik op zwaardere wateren moet vissen, dus niet op vijvertjes, of langzaam stromende kanalen. Ook eigenlijk pas bij dobbers vanaf 2 gram. Ik heb als verkliklood standaard 3 no. 6 onderaan zitten. Dan heb ik 2 no 6 nodig om mijn druppeltje op zijn plek te houden. Dus mijn druppel is altijd 0.5 gram lichter dan de dobber. Met die 3 verklikkertjes heb ik dan nog alle ruimte om te bepalen hoeveel ik onderaan wil hebben. Ik kan er simpel 2 naar boven schuiven.

Succes!!
                  Groeten,

Lex.

Reageer

• † Frederik de Belder
                    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                    • 13-01-2003
                    • 5730
                    • Niel (België)

Ik vis met niets anders dan styllood van het merk STYL.
                    De loodjes van 18 wegen 0,219 gr en die van 20 0,302.
                    Dus 4 x 20 zou een dobber zijn van 1,208 gram en 4 x 18 zou er eentje zijn van 0,876 gr.
                    In styllood zijn er natuurlijk verschillende merken en die verschillen dus ook in gewicht maar het gewicht staat erop is dus makkelijk te berekenen hoevell je dobber kan dragen.
                    Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Vertrouw niet blindelings op het drijfvermogen dat op een dobber staat. Van hetzelfde merk 4 verschillend gevormde dobbers van 1,5 gram, hebben alle vier afwijkingen tussen soms wel 1,4 tot 1,6 gram of meer. Zelfs in hetzelfde type dobber kunnen er verschillen zijn. Lood je dus een dobber thuis uit met exact 1,5 gram lood, zonder hem in een emmer/koker te testen, dan kan je aan het water weleens een zinkende dobber hebben of een dobber die te hoog staat.
                      Hou er ook rekening mee dat siliconenslang op je onderantenne (om je draad vast te zetten) ook een opwaartse druk geeft evenals vette plekken van je vingers, zodat je daardoor ook soms iets meer lood moet zetten.

Het beste is thuis uit te loden tot halverwege de antenne om vervolgens aan de waterkant de dobber op scherp te zetten met bijvoorbeeld bladlood of stylslood. Dan weet je zeker dat je scherp aan het vissen bent.

Reageer

Working...