Zin / onzin zeven

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Thedge
    Komt net kijken
    • 18-02-2004
    • 64
    • Waalre

Zin / onzin zeven

Als sinds jaar en dag zeef ik mijn voer. Toch begon ik steeds meer te twijfelen aan het nut hiervan. Als eerste heb ik eens in mijn aquarium gekeken wat er gebeurde als ik er gezeefd en ongezeefd voer ingooide. Op het oog was er geen enkel verschil te ontdekken. Het voor verspreide zich op precies dezelfde wijze.

Daarna ben ik het eens in de praktijk gaan uitproberen en na weken uitproberen heb ik nog steeds geen enkel verschil kunnen ontdekken. Ik vang met gezeefd voer even veel (of weinig) als met ongezeefd voer. Allemaal mooie verhalen dus over de noodzaak van zeven, maar in de praktijg geen enkel verschil te ontdekken.

grrr,

Thedge
  • Theo de Kreij (van Berner

Ik kan me voorstellen dat wanneer je solo vist het verschil tussen zeven en niet zeven minder sterk waarneembaar is. Toch zijn er redenen om het wel te doen.
    Wanneer het de bedoeling is om een voerplaat aan te leggen met voerballen die boven de bodem al uiteen vallen, kan je geen klonten gebruiken. Voer moet fijn van structuur zijn en klonten in je voer is 1 x happen en de vis zit vol.
    Bovendien is de structuur van gezeefd voer beter om maden en casters door te mengen en in te werpen. Daarbij komt nog dat het de bedoeling is dat het vocht waar je het voer mee aanmaakt evenredig door het voer verdeeld is. Dus niet te droog voer met daar doorheen kletsnatte klonten, maar alles even nat.

Maar let op, zeven is geen must. Je hoeft het niet te doen en je hoeft het ook niet te laten. Het is maar net wat je wilt, of waar je even wel of geen zin in hebt.

Reageer

• minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

Als je voor KWANTITEIT gaat zou ik toch maar zeven. Zoals Theo terecht opmerkt dient je voer klontvrij te zijn.
      Als je voer bovendien actief (werkend) moet zijn is zeven een absolute must. Uit ervaring weet ik wel degelijk zeker dat er een significant verschil zit tussen gezeefd voer en niet gezeefd en met name in voornvisserij is ongezeefd voer een tactisch/technische blunder van de eerste orde. Je hoeft het inderdaad niet te doen dat zeven maar als het erop aan komt leg je het kwantitatief met ongezeefd af tegen gezeefd
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• john van den broek
        Specimen Hunter
        • 30-03-2003
        • 1089
        • Venray

In mijn ogen is zeven een must !
        Tijdens het bevochtigen van het voer, zorg je door het te zeven dat het vocht gelijkmatig verdeeld wordt door het voer.
        Zou je dit niet doen krijg je klonters met zeer nat voer en delen die zeer droog zijn.
        Wanneer je dan gaat voeren zal elke voerbal een ander effect hebben ( voor het feederen geldt dit ook ).
        Vis is van nature schuw en zal dus door elke verandering schuw blijven.
        Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Vissport
          Sportvisser
          • 07-01-2004
          • 756
          • Maasbracht

Tenzij je net als ik een visvoermenger of visvoercutter hebt. Dan hoef je niet te zeven, ik zeef tenminste niet, ik kan het visvoer zo klein maken als ik zelf wil,hoe langer de visvoercutter draait hoe fijner het visvoer, dus geen klonters.Maar ja, de visvoercutter heeft zo zijn voordeel.
          www.pa3gju.nl
          Beste groeten.

Reageer

Working...