Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Vissers heeft iemand al eens geprobeerd om de maden te zouten ik zie enkel maar dat er zoete smaakjes aan toe gevoegd worden.
Heeft iemand al evaring met dit?
Gr John
Mij lijkt dit wel iets leuks om mee te experimenteren..
Hoe wou je ze zout maken?
Als je een keer met zoute maden gaat vissen, laat het resultaat dan even weten, ik ben namelijk wel benieuwd.
Verandering van spijs doet toch eten?
mijn broer Christ hij is er jammer genoeg niet meer viste met zogenaamde pekelingetjes in de winter en heeft het mij geleert
een glazen potje half vol casters 10 % zout vol met water en dan een paar dagen in de koelkast
Met zoute casters kun je goed vissen en soms wel beter als met gewone.
Maar ik denk dat hier niet de casters maar maden bedoelt worden.
Ik kan me voorstellen dat ze soms inderdaad beter kunnen zijn als ze blijven leven tenminste.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd maar ik vermoed dat als je overmatig zout er op zou doen dat de maden dood gaan.
Ik denk dat Lolo wel degelijk casters bedoeld. Maden kun je niet zout maken zonder ze te doden.
Ook ik heb van Christ geleerd om casters zout te maken.
Ik dacht dat op de site van EHRV de waal hier een stukje over geschreven is door Christ.
Ervaringen heb ik er ook mee omdat ik er al mee gevist heb. De vangsten worden niet spectaculairder, maar het velletje van de caster wordt wel taaier, waardoor die beter aan de haak blijft zitten.
In dit forum is al uitgebreid over het onderwerp geschreven. Selecteer gebruiker "bertje" en de topic "maden verzorgen". Daar staat precies hoe je casters op een verantwoorde manier zout maakt.
As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
Zoute maden gaat volgens mij niet omdat ze vrijwel direct dood gaan. Overigens is (vooral in de winter) zout door het voer een bekende en gerenomeerde methode om de vis wat feller te doen azen.
Ik kan me dus best wel voorstellen dat een vis een (eventueel dode) zoute made zal aannemen. Een made hoeft niet altijd levend te zijn om door de vis genomen te worden, denk maar aan de kunststof maden van Berkley. Ik vind ze persoonlijk minder goed dan de kunst vers-de-vase en bloodworms van hetzelfde merk, maar er zijn al vangsten bewezen.
Dus ...wie weet??
Loek :?
**************************** MATCH VISSEN IS HET MOOIST ****************************
Reageer