Bestaat er een eenvoudige methode om maden te ontdoen van hun geur?Ik heb al gehoord dat dit kan door een druppeltje detergent in water te doen maar hoe moet ik die maden dan drogen?
maden preparen,hoe?
Collapse
X
-
De beste manier blijft nog altijd de simpelste, gewoon de maden eenmaal thuisgekomen in maismeel zetten en 2 a 3 door een zift laten kruipen, dan afziften en opnieuw maismeel of polenta opzetten en dan de ijskast in, je kan er naar believen altijd één of ander reukje opdoen (waar ik geen voorstander van ben) maar op deze manier heb je altijd propere maden die niet stinken.Groeten van Kantvisser
Bart Van Peborgh
Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
Koning 2004
http://mokabe.be -
Hoi,
Iedereen heeft denk ik zijn eigen manier, maar ik zal ook eens zeggen hoe ik het doe :
- Na aankoop door een zeef laten kruipen zodat de doden maden en velletjes eruit zijn.
- Afzeven, zodat het zaagsek eruit is.
- Een minuut of 2 in een bak lauw water met een scheutje afwasmiddel.
- In een zeef laten uitlekken.
- In een (dichtgevouwen) krant laten droogkruipen. Deze heb ik al klaargelegd in een emmer.
- In een nieuwe krant nogmaals laten kruipen.
Nu zijn ze mooi groot en vol, stinken niet en ze zijn droog. Ik doe ze in mijn madenbak waar ik meestal wat droog voer o.i.d in doe.
Ze zeggen vaak dat je goed voer moet hebben, daar ben ik het mee eens, maar de versheid en kwaliteit van je aas is ook heel erg belangrijk. En je techniek natuurlijk..
Groeten TijsReageer
-
Amai, op die tijd heb ik al 20 kg brasem.
Maden die ik koop zijn zaagselvrij en daar zullen der geen 5 dode inzitten op ne liter.
Klein beke maisbloem en touche derop en klaar in 10 seconden.
Nog klein vraagske. Waarom zouden maden nie mogen stinken? Ne goeie mestpier stinkt ook, maar er is voor mij geen dodelijker aas voor brasem.
[Gewijzigd door warhead op 06-06-04 at 11:59 PM]om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulezReageer
-
Dat is een goeie vraag Warhead.
Over het antwoord kan uren gediscussieerd worden. We mogen ons idee in elk geval niet laten bepalen door wat een mens over zijn eten denkt.
Bij de voorn en brasemvisserij werd of wordt vaak kleine vers de vase gebruikt die dagen tot zelfs weken in de leem gestaan heeft en dus moeilijk vers kan genoemd worden en toch vangt dit geweldig.
Ik heb ook ooit mijn pieren die ik in leem wilde knippen in te vochtige leem bewaard, zodanig dat een deel ervan bijna tot een soort brij geworden was. Na alle moeite die ik gedaan had om ze te verzamelen, dacht ik er niet aan om ze weg te gooien en heb ze gewoon gebruikt en eindigde ik die wedstrijd tweede en werd alleen verslagen omdat ik iets te weinig pieren had en het laatste uur wat stilviel.
Wat betreft naar amoniak stinkende maden. Sommigen hebben hier al verteld dat ze soms amoniak gebruiken als het moeilijk gaat, dus wat is dus de conclusie????Reageer
-
Hier zou ik best op willen reageren.
Als je maden naar ammonia ruiken dan doe ik meestal het volgende .
In een heel fijne zeef en wassen met koud water eventueel wat zeepsop.
Goed naspoelen en een theedoek uit leggen daar doe ik ze op vouw het dicht schud wat heen en weer en doe dan een beetje maïsmeel in een grote voerbak en laat ze daar even een half uurtje kruipen.
Weer even zeefden en schoon zijn de maden .
IK denk als jij naar een restant gaat en je krijg eten dat stinkt naar ammonia dat je het ook niet op eet.
De vis heeft nou eenmaal een goede ruikzin
This even wat werk maar een avond van tevoren ben ik ook al bezig met de hobby
Gr johnnyGroetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Gelijk Swa zegt, ge moogt ne vis nie me ne mens vergelijken. De dingen waarmee ik al karper gevangen heb die wil ik ook nie op men bord. Ik kap mene gegiste mais en kemp ook bij de eenden en die eten da ook me evenveel plezier. Der zullen wel geuren zijn die vissen afstoten en aantrekken, ma ik ga evengoe vangen me maden die stinken. Ik doe er gewoon wa maisbloem bij zoda ze nie zweten.Oorspronkelijk geplaatst door lolo
IK denk als jij naar een restant gaat en je krijg eten dat stinkt naar ammonia dat je het ook niet op eet.
De vis heeft nou eenmaal een goede ruikzin
Gr johnnyom mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulezReageer
-
Allemaal onzin.
Er zijn momenten dat de vis liever een schone made heeft, dat klopt als een bus.
Je kunt geen vergelijking maken met wat een mens lust.
Ik zie mensen al in een restaurant vragen om een potje leber bij hun eten of nog beter, ober heeft u ook pierenextract voor op het vlees.
Even zo goed zijn er honderden middeltjes (waarvan er zijn die ik hier niet op papier durf te zetten) die wel degelijk de beet verbeteren.
Als ik een bepaalde aroma op de maden doe en weken achtereen ze er in rond laat kruipen is er geen spoor van amoniak meer te vinden.
Dezelfde maden vercasteren en zitten ook vol met die aroma en werken ook perfect.
Reageer
-
Hoi,
wel heb ier eigenlijk ook iets over te zeggen vorig weekend was het wedstrijd bij ons in de club en zoals altijd maden en castermaden op voorhand weesten halen en gezeefd en in de polenta gezet alles erop en eraan,eenmaal aan de vijver was een familie lid van mij aangekomen met maden rechtstreeks uit de winkel (wegens tijdgebrek)nog vol zagemeel en stinken naar ammoniak ni te doen,waarop we begonnen te lachen en zeiden je vangt er geen enkele vis mee waarop de man zei we zullen zien.
als bij wonder heeft deze persoon die 2 plaatsen verder zat als ik de wedstrijd gewonnen met die stinkende maden en wij die alles proper verzorgd hadden en de maden lekker verwend en een lekker geurtje hadden gegeven hadden dus de bal serieus misgeslagen
.
dus ik begin er aan te twijfelen of het wel nodig is de maden te reinigen.
groetjes Scoozy.
http://www.danasoft.com/vipersig.jpgReageer
-
Ik ga toch in geen geval met stinkende maden een ganse dag aan het water zitten, zodat ik er zelf mottig van wordt.
Ik reinig mijn maden altijd met maden powermix van MondialF, de geur is na enkele minuten al verdwenen en blijft ook weg.Groetjes Freddy
*
Teamlid "Dierenvriend" België
*
http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm
http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm
http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892Reageer
-
de maden gewoon in lauw water wassen met een beetje afwasmiddel
afspoelen in een fijne zeef onder de koude kraan.
een grove zeef op een emmer leggen en op de bodem een laagje mais, koekjesmeel oid. aanbrengen. Mijn voorkeur gaat naar vanille koekjes meel dan ruiken ze lekker.
Maar dat doe ik niet voor de vissen, maar voor mijn vrouw.
Want dat is de enigste manier dat ze de koelkast in mogen.
Als een made 5 minuten in het water hangt, zal een vis volgens mij het verschil niet meer proeven, en als ik naar de vissen in mijn vijver kijk dan maakt het ook niet uit. Zelfs als ze enorm ruften vreten ze ze op.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Getest op aquarium vissen: ze kijken niet naar kleur, of geur. Trek er je lessen uit voor je dure en tijdrovende middeltjes op je maden kiepert...
Bij mij enkel om ze niet uit hun bak te laten kruipen dat ik ze afzeef, en wat grove polenta op kieper.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer