haken tov onderlijnen en aas.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

haken tov onderlijnen en aas.

ik heb wat vragen over haken tov onderlijnen en tov het aas. ( vis met feeder)
    1.maakt iedereen zijn haken altijd zelf of is het handiger om kant en klaar te kopen? ik koop ze kant en klaar maar ben steeds meer eisend en minder tevreden merk ik wel over de onderlijnen.
    2.is het logisch om met een klein haakje te beginnen en bij veel beet over te stappen naar een grotere haak?
    3.betekent grotere haak automatisch dikkere onderlijn?
    4.gebruiken jullie voor elk aas een andere haak?
    5.ik vis met een lus montage en heb de onderlijn met een lus aan de voorslag. is irritant ivm het verwisselen van de onderlijn. Nu overweeg ik om hier een warteltje aan vast te maken om zo mijn onderlijn te monteren. Echter, iedereen zegt dus, zo licht mogelijk vissen maar een warteltje geeft weer een beetje weerstand. wat is wijsheid??

veel vragen ik weet t maar ik hoop weer wat wijzer te worden.

gr ronny
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

Moi Ironny,

Het hoofdstuk 'Haken' is (zoals een heleboel dingen in de hengelsport) ook weer een hele persoonlijke kwestie. Natuurlijk is er de theorie die zegt dat je dat of die haak daarvoor moet gebruiken maar in de praktijk hoeft jou dat helemaal niet te bevallen.... Ik ben ook lange tijd op zoek geweest naar haken en uiteindelijk heb ik dan iets gevonden wat mij het beste bevalt. Daar blijf ik voorlopig bij, wellicht dat ik nog eens tegen betere haken oploop (als ik nog meer kennis en ervaring heb vergaard) maar voorlopig vis ik gewoon met hetgeen ik nu heb. Ik ben erg gecharmeerd van de haakjes van Gamakatsu, om precies te zijn de 5260R voor het grovere werk met pieren en de 2210R (rood) of 2210S (blauw) voor de rest.

1: Voor de feeder heb ik de kant en klare boekjes (luiheid), voor de vaste stok maak ik ze zelf.
    2: Met de feeder begin ik doorgaans met haakje 14 (soms 12) en ga dan groter, dus: ja, het logisch met een kleinere haak te beginnen en dan bij veel beet over te stappen op een grotere, mits je aas dat toelaat. Als bv op twee maden de vis goed bijt hoef je niet groter te gaan. De grote vande haak hangt voornamelij af van de hoeveelheid en soort aas (1 made op een haak 6 is niet logisch, net zoals 3 grote mestpieren op een haakje 14 ook niet echt past).
    3: Niet altijd, maar meestal wel: Groter haak = meer aas = grotere vis).
    4: Nee, ik niet, voor pieren vaak de 5260 en de 2210 voor de rest, maar als het zo uitkomt rijg ik net zo makkelijk een pier op de 2210 en een bundel maden op de 5260...
    5: Met de feeder gebruik ik van die kleine dubbele warteltjes, van Spro, deze:

Die weerstand is in mijn ogen met de feeder te verwaarlozen.... maar net wat je zegt: Wat is wijsheid

[Gewijzigd door Eduard op 07-11-06 at 09:33 PM]
    groet,
    Eduard

Reageer

• SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

Ik maak mijn onderlijnen ook altijd zelf. Is goedkoper en je kunt precies de lengte maken die je wenst.
      Het is natuurlijk logisch dat je je aas een beetje aanpast aan de haak. Een worm op haak 20 zal misschien wel veel beet geven maar ws ook veel missers. De haken die ik gebruik zijn voor gamaktsu LS1310N, LS1310R en sinds kort Kamasan B611 en die bevalt goed voor het grove werk (Haak 8 en 10 met wormen)
      De haakgrootte en dikte van onderlijn hoeven niet altijd aan elkaar aangepast te worden maar een haak 6 aan 8/00 lijn lijkt me ook niet de goede manier.

Over het beginnen met en grootte of kleine haak. Dat is per persoon verschillend. Ik ben er voorstander om met een grotere haak re beginnen zodat je voorplek in het begin een beetje rust krijgt en er vis op kan komen. Met een kleinere haak krijg je eerder beet en verstoor je misschien de plek voordat de vis echt aast. Belangrijk hierbij is dat je een water moet kennen want op sommige wateren weet je op voorhand al dat je klein moet vissen.

Die problemen met onderlijn verwisselen heb ik ook en dat neem ik maar voorlief. Ik knip het lusje eraf en als ik dan later die onderljin weer nodig heb knoop ik wel een nieuw lusje. De wartel zal misschien niet veel weerstan opleveren maar is weer een extra gewicht in de lijn wat weer knopen kan opleveren. Ik denk dat dat verder ieder zijn eigen voorkeur is.

Succes met je zoektocht naar de ideale onderlijn
      Sjaak van Voorden

Reageer

• antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

ik gebruik wel speldwartels (dezelfde als Eduard) heb hier nog nooit nadelen van ondervonden. Ik gebruik zelf geen voorslag, mijn hoofdlijn is 22/00 is sterk zat, heb nog nooit mijn lijn vergooit.
        verder vis ik standaard in het begin van de sessie met haakmaat 12 van kamakatsu, gaat de beet echt lopen wil ik nogweleens naar groter gaan, maar dat is afhankelijk van wat voor vissoort ik vang en in welk water ik vis.

Reageer

• ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

Ik zeg, wederom bedankt voor alle reacties, dadelijk leer ik nog echt vissen
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door ironny

.... dadelijk leer ik nog echt vissen
            Ho! Stop!... da's niet de bedoeling!
            groet,
            Eduard

Reageer