Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
yes, we gaan het weer over jvs hebben, geweldige discussies...
een niet te voorkomen onderwerp, een flater binnen de hengelsportmerken, inkoppertjes voor het oprapen en ga zo maar door. Laten we daar nu inderdaad maar even mee ophouden en verder praten over het aanvankelijke onderwerp.
Wat ik in Duitsland nog gezien heb is dat je geen touw moet gebruiken maar gewoon een stuk elastiek van een meter. (stuk snelbinder oid)
Als er dan een boot langskomt dan kan het leefnet wat bewegen en wordt de plasticzak niet over de bodem gesleurd en uiteindelijk bijna op de kant gegooid.
Is de boot weer weg dan trekt het elastiek het leefnet vanzelf weer op de plek, schuurt het net veel minder over de stenen en blijft je net dieper en altijd gestrekt in het water liggen.
suc6
Gerrit
Leefnetten zijn in Duitsland absoluut verboden. Ze worden daar heel toepasselijk ook geen leefnet, maar een sterfnet genoemd. En de argumenten die ze daarvoor gebruiken zijn nog sterk ook. In ieder geval kun je een fikse bekeuring krijgen voor dierenmishandeling wanneer je betrapt wordt met een leefnet. Ik geloof dat de regelgeving op dit moment aan het veranderen is om het toch mogelijk te maken om met een leefnet te vissen. Tot die tijd moet je alle gevangen vis die aan de minimummaat voldoet dood slaan.
Waarom denk je dan ook dat ze een elastiek aan het leefnet gebruiken?
Juist om te voorkomen dat dat ding van veraf al te zien is omdat de nodige hoepels boven water uitsteken.
Met een elastiek hadden ze dat probleem niet.
Verplicht alle vis doodslaan is een hardnekkig fabeltje (de meeste Duitsers geloven dat ook) maar absoluut niet waar.
In een ander topic heb ik al een keer een brief geplaatst waar de Duitse sportvis Nederland duidelijk aangeeft hoe het in elkaar zit.
Het kromme van alles is dat een leefnet niet mag, maar je mag daar wel levende aasvisjes in een emmer houden
En als je, zoals wij, de beschikking hebt over een boot met visbun dan doet er niemand moeilijk over dat je daar 50 aasvisjes in rond hebt zwemmen.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Leefnetten zijn in Duitsland absoluut verboden. Ze worden daar heel toepasselijk ook geen leefnet, maar een sterfnet genoemd. En de argumenten die ze daarvoor gebruiken zijn nog sterk ook. In ieder geval kun je een fikse bekeuring krijgen voor dierenmishandeling wanneer je betrapt wordt met een leefnet. Ik geloof dat de regelgeving op dit moment aan het veranderen is om het toch mogelijk te maken om met een leefnet te vissen. Tot die tijd moet je alle gevangen vis die aan de minimummaat voldoet dood slaan.
Ik kom net uit Duitsland vandaan, heb gevist in de Moezel bij Wasserbillig, echt wel leefnetten gezien bij Duitse vissers.
Ik kom net uit Duitsland vandaan, heb gevist in de Moezel bij Wasserbillig, echt wel leefnetten gezien bij Duitse vissers.
Ik vertel enkel wat mij is geleerd tijdens mijn cursus 'Duitslandvissen' die ik moest volgen voor het behalen van een prufung. Het gebruik van een leefnet is verboden per wet en valt onder dierenmishandeling. De Duitsers die heb je zien vissen waren dus in overtreding.
Reageer