Powerkit

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Thedge
    Komt net kijken
    • 18-02-2004
    • 64
    • Waalre

Powerkit

Bese medevissers,

Bij beschrijvingen van hengels en in een catalugus staat meestal inclusief Powerkit, topdeel e.d. Wat betekenen al die termen?

gr,

Thedge
  • Lex van den Ende
    Met enige kennis...
    • 23-01-2003
    • 402
    • Tilburg

Hoi Thedge,

Een topdeel is het topje van de hengel. Dat is dus het deel wat meestal telescopisch is en waar je elastiek doorheen gaat. In een topdeel kun je ook een verneden topje laten zetten zodat je ook zonder elastiek kunt vissen. Een powerkit zijn twee delen die de laatste drie delen van je hengel vervangen. Hierdoor wordt de hengel sterker en strakker, en is hij meer geschikt voor zwaardere visserij. De drie delen die eigenlijk op je hengel horen zijn b.v. alledrie 1 meter lang. Dan is de powerkit per deel 1.5 meter lang. Je verliest dus niets aan lengte door het gebruik van een powerkit. Dan heb je ook nog een cupkit. Dit is een extreem strak einddeel of delen waar je een cupje op kunt zetten om heel gericht op je stek te voeren. Ook deze delen zijn even lang als de eigenlijke hengel. De delen van een cupkitje zijn eigenlijk te strak en sterk om nog fatsoenlijk mee te kunnen vissen. Dan heb je but delen. Dat zijn korte verlengdelen die je op de achterkant van je hengel kunt plaatsen. Hierdoor wordt je hengel , afhankelijk van de lengte van het butdeel, b.v. 60 cm langer, en kun je dus net over je voerplek heenvissen. Bij sommige merken kun je door het butdeel om te draaien het deel op b.v. het 11 meter deel steken of op het 13 meter deel. En natuurlijk topsets. Dit zijn meestal 4 of 5 delige voorstukken die op je hengel passen. Door het gebruik van topsets kun je verschillende lijnopzetten klaarleggen zodat je snel op b.v. stroming en aasgedrag van de vis in kunt spelen.

Ik hoop dat het duidelijk is zo
    Groeten,

Lex.

Reageer

• Thedge
      Komt net kijken
      • 18-02-2004
      • 64
      • Waalre

Wow Lex dat is nog eens een antwoord. Heb twee aanvullende vraagjes (eigenlijk een en een aanvullende)

1. Begrijp ondanks jouw uitleg niet goed wat een cupkit is
      2. Ik ga waarschijnlijk een vaste hengel van Shimano aanschaffen. Is dat qua merk een goede keuze?

Bedankt maar weer!!!

Reageer

• Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

Hoi,

Dan denk ik dat je niet weet wat cuppen is......... Een cupje is een soort bakje wat je voor op je hengeltop zet. Hier kun je aas en voer in doen en dan heel precies boven je voerplek op b.v. 13 meter laten vallen door het cupje om te keren. Zie het als een heeeeeeele lange lepel. Je snapt dat dat best wel een behoorlijke belasting kan zijn voor je hengel en daar heb je dus een extreem strak en sterke cupkit voor. Ik zou niet weten hoe ik het anders uit moet leggen.Ik hoop dus dat het zo duidelijk is.

Ik ben er trouwens nog eentje vergeten. Dat is het zogenaamde powerpart. Dat is 1 deel wat 2 delen vervangt. Meestal is dat dan deel 4 en 5 wat vervangen wordt door 1 deel. Dit deel heeftwel invloed op de lengte van de hengel. Ook door dit deel wordt de hengel strakker en sterker. O.a. Shimano heeft hengels waar dit bij toegepast wordt.

Shimano heeft hele mooie vaste hengels maar ik weet zeker dat Loek je daar meer info over kan geven.
        Geef hier vast ff door welke hengel je wilt gaan aanschaffen, op welke lengte en voor welke visserij je hem wilt gaan gebruiken. (B.v. zware brasem en karpervisserij, vijvers, kanaal, stroming, enz.) Dan geeft Loek je ongetwijfeld de voors en tegens van de stok.
        Groeten,

Lex.

Reageer

• Thedge
          Komt net kijken
          • 18-02-2004
          • 64
          • Waalre

Lex dank voor alle uitgebreide info. Alles is nu duidelijk.

Ik overweeg om de Beastmaster Carp Competition 14,5 meter aan te schaffen. Het is voornamelijk om te vissen op brasem en grote voorn. Ik zal hem het meest gebruiken op stromend water zoals de maas, maar het zal ook voor komen dat ik op een vijver of kanaal terecht kom.

Hopelijk is Loek net zo uitgebreid en snel met z'n antwoord als jij. Ik ga met spanning zitten wachten....

grrrr,

Thedge

Reageer

Working...