Vaste stok vissen met onderlijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Theo de Kreij (van Berner

Kijken jullie nog naar de bodemgesteldheid bij het bepalen van wel/niet een onderlijn?
    Bij begroeiing van de bodem zal het lus in lus systeem van een losse onderlijn toch vrij makkelijk 'even' blijven haken achter de plantjes of gras zodat de vis weerstand voelt en loslaat? Kan je in zo'n situatie niet beter kiezen voor rechtdoor vissen?

Reageer

• † Frederik de Belder
      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
      • 13-01-2003
      • 5730
      • Niel (België)

Van het vissen met onderlijntjes ben ik al jaren afgestapt, heb nu ook veel minder lijnbreuk en als ik dan lijnbreuk heb ben ik ook binnen de minuut terug aan het vissen, daarom heb je topsets. Mijn stelletjes zijn allemaal even lang terwijl ik terug bezig ben kan ik snel een nieuw stelletje aan doen en terug van diepte schuiven aangezien ik de diepte afplak op mijn hengel, moet dus ook niet meer uitpeilen.
      Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

Klopt Mini,

Ik begin altijd met 8/00 onderlijn. Als de vis goed gaat asen dan stap ik over naar een dikkere onderlijn. Mochten de beten dan weer minder worden dan kan ik zo weer terug naar een 8 of 6/00.

Breuk maak ik eigenlijk nooit mee. Dat is het voordeel van elastiek in de top.Het enige nadeel wat ik aan onderlijnen, is het lusje dat wel eens tegen elkaar aan gaat zitten en dan is het wat moeilijker om een ander onderlijn aan je hoofdlijn te zetten. Maar de tip van Loek om daar een heel klein warteltje voor te nemen is er eentje om te onthouden.
        Groeten,

Lex.

Reageer

• Vissport
          Sportvisser
          • 07-01-2004
          • 756
          • Maasbracht

Oorspronkelijk geplaatst door Lex van den Ende

Hoi,

Een ander groot voordeel van een onderlijn is het snel in kunnen springen op het aasgedrag van de vis. Mocht je met 10/00 geen beet krijgen ben je heel snel met 8 of 6/00 aan het vissen. Met een rechtdoor lijn moet je dan je hele tuig wisselen of een andere topset klaar hebben op die dikte.
          Kijk wat Lex daar zegt klopt voor 100 procent.
          Ik wil graag eens zien wie het snelste zijn onderlijn of volledige lijn verwisseld.
          Ik denk dat de visser met de onderlijn het wint.
          www.pa3gju.nl
          Beste groeten.

Reageer

• minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij (van Berner

Kijken jullie nog naar de bodemgesteldheid bij het bepalen van wel/niet een onderlijn?
            Bij begroeiing van de bodem zal het lus in lus systeem van een losse onderlijn toch vrij makkelijk 'even' blijven haken achter de plantjes of gras zodat de vis weerstand voelt en loslaat? Kan je in zo'n situatie niet beter kiezen voor rechtdoor vissen?
            Nee Theo eerlijk gezegd niet. Is niet zo'n gekke opmerking die je hier plaatst. Ik vis namelijk ('s winters) vaak op een stromend water met nogal wat plantengroei. Zal deze tip zeker in mijn achterhoofd houden !!!
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• † Frederik de Belder
              [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
              • 13-01-2003
              • 5730
              • Niel (België)

Vissport al ooit eens gehoord van een conector op de top in plaats van dat je de draad op kickertjes moet winden.
              Ik wil met jou de weddenschap aangaan dat ik zeker zo snel veranderd heb van lijn als jij van onderlijntje, wel te verstaan lus in lus verbinding.
              Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
              http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Vissport
                Sportvisser
                • 07-01-2004
                • 756
                • Maasbracht

Wil ik best aan beginnen.

Naar een test op een wedstrijd die ik gemaakt heb, gaat het lusje niet meer helemaal door het lusje van het onderlijntje bij mij.( hoofdlijn)
                De truk hiervan is je steekt het haakje door het lusje van de nieuwe onderlijn,en trekt hem gewoon aan. Nou hoe is dat mogelijk dat hij er niet afschuift...
                Heel simpel...aan de bestaande lijn is een lusje , juist onder dat lusje knip ik de oude onderlijn af. Hierdoor ontstaat een knobbeltje, doe je nu het volgende zoals hierboven staat, dan gaat dit supersnel. En de nieuwe lus gaat er niet af. Deze truk heb ik geleerd van een ervaren langestok wedstrijdvisser. Ik heb hem al tientallen keren uitgeprobeerd op wedstrijden, en inderdaad nooit een visje gemist.
                Je moet het ongeveer zien zoals een strop, maar dan in de eenvoud zelf.
                Maar ik leg je dat eens persoonlijk uit frederik, ik zie je toch nog, dus dan maak ik het je voor. Het voordeel hiervan is dat je bij verwisselen van de onderlijn zeer snel bent, echter er zijn een heleboel vissers die deze methode nog nooit gezien hebben, tenminste hier bij ons bij de wedstrijdvissers in midden limburg.
                En die connector die heb ik op mijn vaste stok ook, die is bekend.Het is gemakkelijk,alleen ga ik tijdens het dobbervissen wel eens snel over op het zinken...en dan beginnen de poppen te dansen.
                Namelijk zo...ik zet op dezelfde vaste stok een lang snoer en een potje om te zinken.
                Dat gaat prima maar dan...op 10 ingooien vliegt de boel 5 keer gewoon het water in.
                Ja hoe kan dat nu...heel simpel, door de hengel verticaal te houden komt het zwaartegewicht naar onder te hangen. Het gewicht van het potje drukt namelijk het ringetje van de conector omlaag,waardoor het conector lusje vrijkomt, dus de gevolgen ken je, het lusje is vrij, je gooit in en de ganse boel vliegt het water in, doe dat een paar maal en je kan je visplaats vergeten. Dit is dan het nadeel van een conector, ik verwissel nooit een topje maar ga door met de zelfde vaste hengel op de zink. Daarom conectors zijn leuk, maar ik betrouw ze voor geen bal,al teveel miserie met gehad, en zeker op wedstrijden.
                Dus er zijn zeker vissers die deze ellende ook al meegemaakt hebben, dus als de boel wegvliegd, denk onmiddelijk aan de conector, en het gewicht van het potje.
                Een lang verhaal maar het moet toch verteld worden. Ik hoop dat sommige er iets van geleerd hebben.
                www.pa3gju.nl
                Beste groeten.

Reageer

• pastoor
                  ...

• 02-02-2003
                  • 1118
                  • Drongelen

Dat met die onder lijn gebruik ik veel met de feeder.
                  Eerst een stukje dikkere lijn.
                  Op het einde gewoon een knoopje.
                  Dan de dunnere onderlijn gewoon net zo als vissport beschrijft het angeltje door het lusje en achter het knoopje van de dikkere lijn aan trekken.
                  Bij een volgende wisseling knip ik hem gewoon langs de lijn er af om de volgende er aan te doen.
                  (als niemand kijkt soms nog een extra hahaha)

Reageer

• Loek van Kersbergen
                    Met enige kennis...
                    • 03-01-2003
                    • 289
                    • Lekkerkerk

Hi vissport,
                    Ik begrijp dat verhaal van jou over die connector in het geheel niet!
                    Verticaal houden zou het ringetje van de connector omlaag(!!!!) halen. Ik weet niet precies wat je voor connectors gebruikt, maar bij de connectors die ik gebruik hangt bij een verticale stand van de hengel de lijn ONDER het tonnetje van de connector en dus.....kan dit tonnetje ( of correcter: borg hulsje) nooit omlaag gebracht worden.

Ten tweede: door het borghulsje omlaag te brengen, wordt de connector juist GESLOTEN zodat de lijn (het lusje) er niet meer uit kan.

Heb ik hier iets gemist???

Gr. Loek
                    MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• Vissport
                      Sportvisser
                      • 07-01-2004
                      • 756
                      • Maasbracht

Pastoor heeft het al begrepen....

En wat loek vraagt...ik heb conectors waarbij het onderste gedeelte verschoven kan worden, dus naar boven en naar beneden of omgedraaid. Dus dicht is ringetje naar boven schuiven, doe je nu de vaste hengel verticaal zetten, dan schuift het ringetje omlaag en komt het inhaakgedeelte vrij. Daar merk je niets van. Gooi je nu in met dat open gedeelte dan vliegt het ganse zaakje het water in. Dit heb ik na veel zoeken naar het probleem gevonden.
                      Wat heb ik nu gedaan, ik heb het ringetje naar boven geschoven zodat de conector dicht is, en met secondenlijm vastgemaakt. Zo dat gaat nooit meer los.
                      Het enige wat je hebt, je moet de nieuwe lijn door de conector steken en met 5 knopen vastmaken. Sindien heb ik geen enkel probleem meer. De eenvoud zelf.
                      Loek ik denk dat er verschillende systemen zijn van conectors, maar dat weet ik niet zeker. Dus als ik mijn conectors beschrijf als ze horizontaal liggen....
                      Het inhaak gedeelte is links van mij, het ringetje is rechts van mij . Dus het is heel logisch dat bij een bepaald gewicht van potje het ringetje gaat verschuiven, dus gaat naar beneden toe, en zodoende komt er een opening vrij. Het zal mischien niet bij het eerste potje fout gaan, maar bij verschillende malen ingooien heb je prijs. Dit is een probleem dat ik met lijmen opgelost heb, en ik kan nu met gerust hart een wedstrijd uitvissen.
                      Ik hoop een beetje duidelijk geweest te zijn jongens. Dus conectors gebruiken om te zinken....let op.
                      www.pa3gju.nl
                      Beste groeten.

Reageer

• Lex van den Ende
                        Met enige kennis...
                        • 23-01-2003
                        • 402
                        • Tilburg

Hoi Vissport.....Ik volg je ook niet helemaal. Het maakt bij mij niet uit hoe ik mijn hengel hou. De connector draait altijd mee, en kan nooit opengaan. Of het moet zijn dat je zonder elastiek vist en je connector op een vaste top hebt zitten. Dan kan hij niet omdraaien en kan hij dus wel losschieten. Doordat Loek en ik allebij met elastiek vissen trekt je lijn de connector altijd mee naar de goede kant. De lijn kan er bij ons dus absoluut niet uit.

Als jij wel met elastiek vist zou het dus ook zo kunnen zijn dan een vis jou lijn uit de connector trekt.......of doe ik het er nu helemaal naast???
                        Groeten,

Lex.

Reageer

• Loek van Kersbergen
                          Met enige kennis...
                          • 03-01-2003
                          • 289
                          • Lekkerkerk

Vissport,
                          Van jouw beschrijving begrijp ik niet alles, maar ik denk inderdaad dat je of met een andere connector vist, of dat wellicht jouw connector verkeerd gemonteerd zit.

Ik zal proberen 'onze' connectors te beschrijven.

Als ik hem net als jij op tafel leg, en de kant waar de lijn ingehaakt wordt ligt links, dan heb ik achtereenvolgens van links naar rechts:

haakje voor lijn, borgringgetje, body van de connector waar een gaatje inzit waar het elastiek doorheen gaat en vastgeknoopt wordt en vervolgens nog een borg cupje dat -voor het bevestigen van het elastiek in de connector- op het elastiek geschoven wordt, en dat na het knopen van het elastiek aan de connector over de knoop heen geschoven wordt om deze te borgen.

Wat ik vermoed, vooral omdat jij beschrijft dat de borgring naar de andere kant sluit , is dat je de connector verkeerd om gebruikt, waarbij je dus de lijn door het gaatje voor het elastiek hebt zitten en het elastiek inhaakt in de 'haak' waar eigenlijk de lijn doormoet.

Als de connector correct onder aan het elastiek zit dan bestaat het uiteinde dus uit een haakje waar je de lijn (lus) inhaakt en dat geheel wordt dan geborgd door de borgring naar BENEDEN ( dus richting lijn) over de haak te schuiven.
                          De enige manier die ik vanuit jouw beschrijving kan bedenken waarop de borgring omhoog schuift om de zaak te sluiten is wanneer je de connector op z'n kop (dus verkeerd om) hebt zitten.

Als dit niet duidelijk is, dan zal ikproberen om morgen even een foto-tje te nemen van de elastiek montage en de connector en die aan je mailen.

Laat me even weten wat je er van denkt!

Groetjes, Loek

[Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 05-23-04 at 01:33 AM]
                          MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• pastoor
                            ...

• 02-02-2003
                            • 1118
                            • Drongelen

Volgens mij zit Lex korter bij de waarheid.
                            Zo als ik het begrijp zijn er drie mogelijkheden dat het fout kan gaan.

1: connector verkeerd om gemonteerd.
                            2: connector vast op de top.
                            3: de elastiek zo strak dat als de hengel rechtop staat de connector niet met de lijn is mee gedraaid.

lijkt wel wie van de drie hahahahahaha

Reageer

• Vissport
                              Sportvisser
                              • 07-01-2004
                              • 756
                              • Maasbracht

Hallo jongens.

We hebben het hier over een vaste connector , hij is vastgelijmd op de hengel.
                              Dus ik vis niet met elastiek.
                              Ik vermoed dat er nog meer soorten connectors zijn.
                              in ieder geval is het verschuifbare ringetje vastgelijmd, dus de problemen zijn opgelost. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.
                              www.pa3gju.nl
                              Beste groeten.

Reageer

• Jan Broess
                                Specimen Hunter
                                • 21-09-2003
                                • 1131
                                • Nieuwegein

Beste Vissport,

Connector vastlijmen op de hengeltop??? :? :? :?
                                Stel dat je een karper aan de haak slaat of vast komt te zitten. Wat gebeurt er dan. De connector breekt zeker van de top af. Zo sterk lijkt lijm me zeker niet.

Ik zou in uw geval doen:
                                Heb je nog kikkers aan je hengel, dan zou ik er nog wat (dikke) lijn opwinden en aan de top een stukje rubberen siliconenslang monteren net zoals bij het vissen met de vaste top. Dan monteer je vlak na deze siliconenslangetje de connector vast op je lijn en de tuig kan aan deze connector vastgemaakt worden zonder de kikkers weer leeg te moeten halen om van tuig te wisselen.

Zal het lukken in jouw geval?
                                Veel succes!
                                Grtz Jan
                                Greetz,
                                Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

Working...